• 1
  • 2
2015-01-12, 22:27
Medlem
Hej. Jag har hört rykten om att de flesta provskrivare som skriver högt använder sig utan nootropics för att öka koncentrationen. Stämmer detta?
Har nootropics någon interagerande effekt med andra läkemedel?
Citera
2015-01-12, 22:32
Medlem
Nej det gör inte dom flesta. Dom flesta som skriver högt har helt enkelt en viss kunskap i deras huvuden.
Citera
2015-01-12, 22:35
Medlem
Det var det jag sa åt min "källa", att folk spenderar tid till att plugga och pluggar extra hårt vilket leder till att de inte är i behov utav kosttillskott.
Citera
2015-01-12, 22:53
Medlem
Wildsomes avatar
Nootropics kan absolut hjälpa dig, men det finns en hel uppsjö av olika. Jag har några olika kombos som jag säljer på universitet runt om i Sverige, med ämnen som är lika ofarliga som kaffe och grönt te - kombinationen av dem gör dock underverk med koncentration och fokus.

Läs på lite om dem. Det finns de som är nästan som läkemedel, speciellt om du importerar från utlandet.
Citera
2015-01-12, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Nootropics kan absolut hjälpa dig, men det finns en hel uppsjö av olika. Jag har några olika kombos som jag säljer på universitet runt om i Sverige, med ämnen som är lika ofarliga som kaffe och grönt te - kombinationen av dem gör dock underverk med koncentration och fokus.

Läs på lite om dem. Det finns de som är nästan som läkemedel, speciellt om du importerar från utlandet.

Koffein är inte ofarligt, och varför skulle man vilja köpa detta ifrån dig? Är studerande akademiker alltså för korkade för att gå till närmsta apotek och köpa detta själva, som dessutom lär vara billigare?

Alla Nootropics som fungerar som läkemedel eller har liknande egenskaper stoppas i Tullen. Enda jag har sett som vi har i Sverige är Piracetam, den är läkemedelsklassad. Vilka sorts preparat är det du stryker runt och säljer på universitet egentligen? Är det därför du kallar dig för entreprenör, hahaha, du glider runt och gör feta business på högskolor och handar ut små paket med koffeintabbar i, hahahahaha. Sorgligt.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-01-12 kl. 23:15.
Citera
2015-01-12, 23:14
Medlem
Jag blir så nyfiken nu...
Finna inga direkta biverkningar? Finns det risk att dessa nootropics interagerar med läkemedel som folacin, Methotrexate och plaquenil?
Citera
2015-01-12, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
Jag blir så nyfiken nu...
Finna inga direkta biverkningar? Finns det risk att dessa nootropics interagerar med läkemedel som folacin, Methotrexate och plaquenil?

Det är väl klart som korvspad att det finns biverkningar? Många nootropics påverkar b.l.a. dopaminerg utsöndring. Och nej, interaktionsrisk med andra läkemedel finns sällan dokumenterat eftersom att kliniska prövningar på preparaten troligen är mycket begränsade. Vissa används som läkemedel och då finns självklart mer information, exempelvis koffein, modafinil, Piracetam, metylfenidat m,m.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-01-12 kl. 23:17.
Citera
2015-01-12, 23:26
Medlem
Fungerar koffeintabletter för till exempel högskoleprovet? För att öka koncentrationsförmågan och vara alert?
Citera
2015-01-12, 23:28
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Fungerar koffeintabletter för till exempel högskoleprovet? För att öka koncentrationsförmågan och vara alert?

Lika bra som en kopp kaffe.
Citera
2015-01-12, 23:31
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Koffein är inte ofarligt, och varför skulle man vilja köpa detta ifrån dig? Är studerande akademiker alltså för korkade för att gå till närmsta apotek och köpa detta själva, som dessutom lär vara billigare?

Alla Nootropics som fungerar som läkemedel eller har liknande egenskaper stoppas i Tullen. Enda jag har sett som vi har i Sverige är Piracetam, den är läkemedelsklassad. Vilka sorts preparat är det du stryker runt och säljer på universitet egentligen? Är det därför du kallar dig för entreprenör, hahaha, du glider runt och gör feta business på högskolor och handar ut små paket med koffeintabbar i, hahahahaha. Sorgligt.

Ja, du har helt rätt! Koffein är inte ofarligt, därför skrev jag "lika ofarliga som kaffe". Inte bara ofarliga.

Nja, entreprenör är ett så slarvigt begrepp. Du har nog rätt, jag är ingen vidare entreprenör.

Må bäst!
Citera
2015-01-12, 23:33
Medlem
Håller mig nog till kaffe. Klarar man att hålla sig lugn under proven så spelar det ingen roll med tillskott, man klarar sig ändå fint.
Citera
2015-01-12, 23:36
Medlem
Citat:
Hej. Jag har hört rykten om att de flesta provskrivare som skriver högt använder sig utan nootropics för att öka koncentrationen. Stämmer detta?
Har nootropics någon interagerande effekt med andra läkemedel?

Nope.
Högskoleprovet knäcker man genom följande:
* Göra massa gamla prov med klocka. Detta för att lära sig tidsdisposition samt frågornas natur.
Man är inte van vid att gymnasieprov är ute efter att sätta dit en på formuleringar.

* Sova ordentligt innan provet

* Äta ordentlig frukost med långsamma kolhydrater som man står sig på länge (ex. gröt)

* Äta under hela dagen, lagom långsamma saker även här. Inte trigga igång som en travhäst på red bull. Snarare en macka och lite juice mellan proven.

Viktigast var för mig i alla fall att lära mig fällor i formuleringar och hur mycket tid man kan lägga på varje fråga. Trist att ha 5 kvar då tiden är slut.

Edit: Strressnivån hos de flesta normala människor gör att man inte känner sig trött eller såsar-ihop under provet. Risken att bli trött om man sovit nogorlunda okay senaste dygnen är enligt mig 0.
Senast redigerad av thensome 2015-01-12 kl. 23:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in