dadilydoo, nej, en sådan lösning är inte riskabel.
Det viktiga i den här frågan har du redan besvarat
"Jag ringde Stockholmshem och frågade hur det fungerar med inneboenden och "det är helt okej så länge man inte betalar hyra - då behövs ett kontrakt."
Då finns det ingen risk att någon annan som bor i trappuppgången ogillar situationen och vill få er vräkta. Däremot om dom skulle utreda ärendet pga klagomål eller något liknande från någon surpuppa. Då kan man ju hamna i trubbel, men det gäller ju bara om ni "betalar" för att bo där. Sedan har nu ju redan bott där ett tag och då är det ju ännu säkrare, ni sköter er och folk vet vilka ni är. Inte tror jag någon reagerar över att ni fortsätter att bo där.
Vad gäller betalning så kan man ju lösa det på olika sätt, här gäller det ju att göra på ett sätt som inte kan upptäckas eller härledas till att ni betalar för att bo där. Sådant som kan användas och åberopas som någon form av bevisning för att ni betalar och då inte har rätt att bo där.
Jag skulle tro att en hyresvärd inte lägger tid på att utreda saker om man inte får in klagomål eller liknande, dom har ju fullt upp med annat att göra, så länge man betalar så lär det inte hända något, däremot kommer ni vara i händerna på den som har lägenheten, skulle han missa betalningar osv, då kan det ju hända saker. Men det är ju bortom er kontroll ändå, se bara till att ha en backupplan om saker går åt skogen så behöver man inte oroa sig i onödan för något som kan hända (men kanske inte händer).