2015-01-12, 20:32
Medlem
Halloj!

Jag och familjen valde att flytta till Stockholm förra året. Vi hyr i andra hand av en vän (hyresvärd: Stockholmshem) och trivs som fisken i vattnet. Kontraktet vi har är aktuellt till maj och vi får ej förlänga det för Stockholmshem på de premisser kontraktet är skrivet. Dock vill både vi och min vän som ursprungligen hade lägenheten att vi ska fortsätta hyra ett par år till.

Lösningen är således att hon skriver tillbaka sig på lägenheten och vi skriver oss som C/O och ger henne hyran under bordet.

Är en sådan lösning riskabel?

Jag ringde Stockholmshem och frågade hur det fungerar med inneboenden och "det är helt okej så länge man inte betalar hyra - då behövs ett kontrakt."

Å ena sidan är det ju svårt för dem att bevisa att vi inte tränger ihop oss i den där tvåan både hon och vi. Dessutom har kanske Stockholmshem så in i helvete med hyresgäster ändå att de varken har tid eller bryr sig om att kolla upp ett sådant ärende.

Vad tror ni? Är det så här folk gör i storstan eller kommer vi bli vräkta och utkastade och gängspöade hela högen?
Citera
2015-01-12, 20:52
Medlem
DennisOlofs avatar
dadilydoo, nej, en sådan lösning är inte riskabel.

Det viktiga i den här frågan har du redan besvarat

"Jag ringde Stockholmshem och frågade hur det fungerar med inneboenden och "det är helt okej så länge man inte betalar hyra - då behövs ett kontrakt."

Då finns det ingen risk att någon annan som bor i trappuppgången ogillar situationen och vill få er vräkta. Däremot om dom skulle utreda ärendet pga klagomål eller något liknande från någon surpuppa. Då kan man ju hamna i trubbel, men det gäller ju bara om ni "betalar" för att bo där. Sedan har nu ju redan bott där ett tag och då är det ju ännu säkrare, ni sköter er och folk vet vilka ni är. Inte tror jag någon reagerar över att ni fortsätter att bo där.

Vad gäller betalning så kan man ju lösa det på olika sätt, här gäller det ju att göra på ett sätt som inte kan upptäckas eller härledas till att ni betalar för att bo där. Sådant som kan användas och åberopas som någon form av bevisning för att ni betalar och då inte har rätt att bo där.

Jag skulle tro att en hyresvärd inte lägger tid på att utreda saker om man inte får in klagomål eller liknande, dom har ju fullt upp med annat att göra, så länge man betalar så lär det inte hända något, däremot kommer ni vara i händerna på den som har lägenheten, skulle han missa betalningar osv, då kan det ju hända saker. Men det är ju bortom er kontroll ändå, se bara till att ha en backupplan om saker går åt skogen så behöver man inte oroa sig i onödan för något som kan hända (men kanske inte händer).
Citera
2015-01-12, 21:42
Medlem
Jag känner mig ganska trygg med hela situationen men känner att det bästa är att fråga runt ifall någon haft liknande uppgörelse och blivit vräkta som resultat.

Det ligger lika mycket i min väns intresse att ha kvar lägenheten som för oss att bo vidare till hon behöver den igen, så där råder inga tvivel om säkerhet. Vill mest bara undvika en dispyt som får en på dålig fot med Stockholms största hyresvärd... :P
Citera
2015-01-13, 01:26
Vete fasen vad Stockholmshem babblar om, för huruvida ni betalar delar av hyran som inneboende eller bor gratis är totalt oväsentligt. Man har full rätt att ha inneboende (som betalar sin del av hyran) och man behöver inte ens tala om det för hyresvärden. Vid andrahandsuthyrning måste man däremot ha hyresvärdens tillåtelse att hyra ut.

Den springande punkten i detta fall är alltså huruvida kontraktsinnehavaren också bor i lägenheten eller ej. Bor denne tillsammans med er och ni är inneboende kan hyresvärden inte säga något alls och ni kan betala er del av hyran helt öppet via banköverföring. Bor ni däremot i lägenheten själva så är det otillåten andrahandsuthyrning och din kompis riskerar att få hyresavtalet uppsagt.

Ska ni fuska så måste ni vara medvetna om risken att din kompis kan bli av med kontraktet på lägenheten. Tar ni den risken så borde dock det bästa vara att ni betalar halva hyran öppet via banköverföring (vilket borde kunna användas som argument att ni inte har hela lägenheten själva) och andra halvan cash för att det inte ska gå att spåra.

Att grannarna ser din kompis komma och gå i lägenheten då och då bör också vara en fördel om det är möjligt. En "hemflytt" med inbärande av lite möbler och prylar så alla kan se det vid väl vald tidpunkt skadar säkert inte heller om man orkar hålla på med det.
Citera
2015-01-13, 03:45
Medlem
Det är upp till hyresvärden att bevisa att den som står på kontraktet inte bor i lägenheten, så sålänge denne står skriven där så är det ganska svårt för värden att göra det.
Som tidigare skrivet så underlättar det om denne person även syns i fastigheten ibland, men har man inte snokande grannar så är nog det inte ett problem heller, så länge alla inblandade håller låg profil.
Citera
2015-01-13, 11:22
Medlem
DennisOlofs avatar
public_enemy, aha, nu förstår jag bättre.

Bra svar, förtydligade, bättre än det jag skrev.
Citera
2015-02-04, 17:07
Medlem
Muppers avatar
Edit; Hittade svar i tråden när jag läste mer noga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in