2015-01-12, 20:19
Medlem
Hej! Är en kille på 21år som är gift med en 23 tjej. Vi bor i en 2a i Örebro och har 2 barn. Vi har ett problem med ekonomin och det är att den inte går ihop i slutet av månaden står det 0kr på saldot och det är jag orolig för.

Jag jobbar som bilförsäljare (eget) och tjänar ca 20 000kr efter skatt.
Frugan jobbar som undersköterska och tjänar ca 15000kr efter skatt.
Och barnbidraget som är på ca 2000kr för båda.

Vi har en Porsche CYenne och en Xc60.

Våra pengar går bort lika får som de kommer in.

Boende:6000kr Mat: 7000kr
Räknigar inkl bilarna går på ca 18 000kr
Bensin går på 3000kr till slut är det bara 1000kr som blirv kvar men de brukar gå åt kläder.

Ingen av oss har någon pric hos kronofogden eller skuld någonstans.

Vi ska sälja båda bilarna!
Vi funderar på att köpa hus. Men för de måste man ha insats min 400 000kr

Vad mer kan vi göra???
Citera
2015-01-12, 20:22
Medlem
Se över era matkostnader, ni skulle kunna spara minst 2 lax varje månad om ni har lite koll på vad ni köper.
Citera
2015-01-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2fast4you92
Hej! Är en kille på 21år som är gift med en 23 tjej. Vi bor i en 2a i Örebro och har 2 barn. Vi har ett problem med ekonomin och det är att den inte går ihop i slutet av månaden står det 0kr på saldot och det är jag orolig för.

Jag jobbar som bilförsäljare (eget) och tjänar ca 20 000kr efter skatt.
Frugan jobbar som undersköterska och tjänar ca 15000kr efter skatt.
Och barnbidraget som är på ca 2000kr för båda.

Vi har en Porsche CYenne och en Xc60.

Våra pengar går bort lika får som de kommer in.

Boende:6000kr Mat: 7000kr
Räknigar inkl bilarna går på ca 18 000kr
Bensin går på 3000kr till slut är det bara 1000kr som blirv kvar men de brukar gå åt kläder.

Ingen av oss har någon pric hos kronofogden eller skuld någonstans.

Vi ska sälja båda bilarna!
Vi funderar på att köpa hus. Men för de måste man ha insats min 400 000kr

Vad mer kan vi göra???

Bilhandlare och en kost på 18 lök/månaden för 2 bilar haha, du borde nog göra något annat!
Citera
2015-01-12, 20:26
Medlem
PyramidTes avatar
Det kanske räcker med att sälja 1 bil?
Sänka matkostnaderna måste ni göra - försök att planera era måltider!
Måste ni köpa nya kläder varje månad?
Citera
2015-01-12, 20:27
Medlem
Leta nya jobb med bättre betalt, alternativt jobba mer, matkostnaderna skulle säkert kunna gå att dra ner på. Att handla på avbetalning är väl inte att föredra heller om du nu gör det.

Men säljer du bägge bilarna så kommer du nog märka en enorm skillnad. Du är 21 och hon 23 vilket betyder att försäkringarna på bilarna förmodligen är otroligt dyra. Ni har ju inga skitbilar direkt och förmodligen så drar dom en massa soppa också.

Satsa på att köpa en äldre och pålitlig bil, är man i eran ålder så har man sällan råd att ha bilar som era då försäkringsbolagen är helt sjuka då det gäller ungdomar och bilförsäkringar.
Citera
2015-01-12, 20:46
Medlem
Mitt tips är: Skoda Fabia 10år gammal för runt 25k och skatten är en tusing, jag har en själv.
Och har du inte kontantinsatsen så kanske du har släktingar som kan ställa upp, men har du inte stålarna så kan du inte köpa.
Senast redigerad av Sherlocks 2015-01-12 kl. 20:56.
Citera
2015-01-12, 21:00
Medlem
DennisOlofs avatar
Lätt, bort med bilarna, det är den snabbaste och enklaste lösningen.

T.ex. titta på vad det kostar att ha en bättre begagnad bil, kanske ha två bilar som ligger runt 50-60lax in inköpspris, kolla också upp vad ni behöver vad gäller försäkring.

Bensin kan det vara svårt att göra något åt. Där styr ju jobbet mycket.
Boendet låter inte orimligt, räkna med samma boendekostnad på huset.

Insatsen kan man låna till, fast man får ju betala mer för den biten.

Maten är något hög kanske, man kanske kan komma ner till runt 5000kr i alla fall genom att handla lite bättre, men ni är trots allt fyra personer, mat kostar en hel del faktiskt.

Man måste ju ha boende, mat och sådant. Men bilarna, oj, där drar det iväg pengar i onödan. Det är bättre att ha kvar lite sparande. Och bygga upp buffertar, marginaler. Har man dessutom lite mer städad ekonomi, kan det vara lättare att få lån.
Citera
2015-01-12, 21:04
Medlem
Jag jobbar som bilförsäljare (eget) tjänar ca 20 000kr efter skatt säljer bilar upp till 50 000kr

Tjänar ca 5-12k per bil sen finns en massa kostnader men får alltid ut lön på 20k

Frugan jobbar 80% nattskift och 20helg så jag är med barna på kvällar/helg och hon på vardagar. Hon brukar nu för tin jobba extra så de kommer in 2-3k extra fas de ryker oxå upp

Bilarna är nog de största kostnaderna då båda står på henne och hon bara haft körkort i två år, svin dyra försäkringa å det går åt mycket.

Maten brukar vi inte ha så mycket koll på jag äter mycket ute vilket är dåligt.

Nej vi brukar inte köpa kläder varje månad för 1000kr men ibland händer det att vi köper en barnvag som kostar 2-4k
Citera
2015-01-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2fast4you92
Jag jobbar som bilförsäljare (eget) tjänar ca 20 000kr efter skatt säljer bilar upp till 50 000kr

Tjänar ca 5-12k per bil sen finns en massa kostnader men får alltid ut lön på 20k

Frugan jobbar 80% nattskift och 20helg så jag är med barna på kvällar/helg och hon på vardagar. Hon brukar nu för tin jobba extra så de kommer in 2-3k extra fas de ryker oxå upp

Bilarna är nog de största kostnaderna då båda står på henne och hon bara haft körkort i två år, svin dyra försäkringa å det går åt mycket.

Maten brukar vi inte ha så mycket koll på jag äter mycket ute vilket är dåligt.

Nej vi brukar inte köpa kläder varje månad för 1000kr men ibland händer det att vi köper en barnvag som kostar 2-4k

Hur många barnvagnar behöver ni egentligen?
Citera
2015-01-12, 21:19
Medlem
Jag är drygt femtio år och tjänar nästan som ni efter skatt själv. Jag häpnar, tror ni att man som två lågutbilade småbarnsföräldrar med lågkvalifierade arbeten kan ha två sådana bilar! Måste ni ha två bilar, kan ni flytta och cykla mer? I vilket fall köp en bra fin tio år gammal bil eller två. Så små som möjligt, inte större än Golfkombi eller liknande med 1,6 l bensinmotor. Eller om ni MÅSTE ha två bilar, en som jag nämnde och en pyttebil.

Ni har ju två barn, satsa på ett boende i bra område och ha kul med barnen. BIlar skall man inte slösa pengar på.

Ni bör lätt kunna komma ner i matkostnad, lär er laga mat från grunden och ta med matlåda till jobbet. Ta bort tobak, läsk och skit så sparar ni pengar och mår bättre.
Citera
2015-01-12, 21:20
Medlem
Manboiiis avatar
Seriöst byt bilar.... Ni har för dyra bilar att äga som 20 åringar med den lönen..

Mat för 7000kr? Är ni ute på restaurang varje dag?
Citera
2015-01-12, 21:21
Medlem
Provocative2.0s avatar
Tittar man över de trådar du startat nyligen så är problemet enkelt. Ni har inte råd med en av era bilar som ni har två av.
Samtidigt jobbar en medan den andre är ledig vilket gör att ni klarar er på en bil. Sälj båda o köp en V70 utan turbo o er ekonomi kommer gå ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in