2015-01-12, 21:28
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2fast4you92
Jag jobbar som bilförsäljare (eget) tjänar ca 20 000kr efter skatt säljer bilar upp till 50 000kr

Tjänar ca 5-12k per bil sen finns en massa kostnader men får alltid ut lön på 20k

Frugan jobbar 80% nattskift och 20helg så jag är med barna på kvällar/helg och hon på vardagar. Hon brukar nu för tin jobba extra så de kommer in 2-3k extra fas de ryker oxå upp

Bilarna är nog de största kostnaderna då båda står på henne och hon bara haft körkort i två år, svin dyra försäkringa å det går åt mycket.

Maten brukar vi inte ha så mycket koll på jag äter mycket ute vilket är dåligt.

Nej vi brukar inte köpa kläder varje månad för 1000kr men ibland händer det att vi köper en barnvag som kostar 2-4k

*Köp kläder, prylar och accessoarer begagnat på Blocket eller Tradera.
*Sälj båda eller en av bilarna och börja åk kollektivtrafik.
*Bestäm en dag där ni går igenom alla kläder, prylar och accessoarer för att senare sälja det ni inte behöver.
*Gör ett matschema, storhandla en gång i veckan och undvik att småhandla saker ni egentligen inte behöver.
*Laga mer hemlagad mat - både nyttigare och billigare! Gör matlådor och ta med till jobbet.
Citera
2015-01-12, 21:47
Medlem
TS pratade faktiskt om 400k för att köpa en lya och sorry TS, man kan inte konsumera som ni har gjort och inte sparat och för att få ett lån utan väldigt bra kontakter. Det är nästan omöjligt.
Citera
2015-01-12, 21:55
Medlem
Fallmans avatar
21 år, redan två barn? omg, tidigt!

Men du bör nog se över dina utgifter lite mera, det går att skära ned på mycket om du nu har ett mål du vill nå! Två bilar behövs kanske inte. räcker med en och kanske en billigare
Citera
2015-01-12, 21:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Låter som det typiska Lyxfällan-avsnittet.

Herregud, människa. Hur tänkte ni vad gäller bilarna? Bra att ni kommit till insikt och ska sälja dem iaf.

Men ni måste se över övrigt också. 7000 per månad för mat? Knappast. Om man inte räknar chips, godis, läsk, kakor osv som mat. För visst konsumerar ni mycket sådant? Riktig mat är inte dyrt.

Jag tror ert grundproblem handlar om att ni desperat vill ha maximalt med vuxenpoäng. Ni tror dock att vuxenpoäng är samma sak som dyra bilar och fint hus.

Äkta vuxen är man dock om man tar ansvar och ger sina barn en trygg och lycklig uppväxt. Fina bilar, största TVn och lördagsgodis varje dag har inget med den saken att göra.
Senast redigerad av Hurt-Åke 2015-01-12 kl. 22:00.
Citera
2015-01-12, 22:06
Medlem
Vi har ett barn det andra kommer i maj/juni!

Man kan säga att vi leker att vi är rika fas egentligen inte har råd.

Men jag har fattat beslut att båda bilarna ska säljas och sedan köpa en billigare,
Och sedan har jag räknat ut att våra mat kostnader Ligger på ca 900kr i vecka om man tar bort resturang besöken och läsk/godis från bensinmackar.

Skaffa ett extra jobb? Har en polare som kan fixa in mog så jag blir ordnigsvakt. Då kan jag pytsa in pengar till huset.

FÖRST SKA BILARNA BORT
Citera
2015-01-12, 22:21
Medlem
Iqaross avatar
Detta är knappast en lösning men ett knep som jag tycker fungerar. Varje månad så sätter du över hyra+räkningar på sparkonto. Behåll bara det som blir över på kontot, kolla saldot ofta. Nu blir det en morot att se hur mycket du kan spara fram tills nästa lön, då allt som är kvar av beloppet är sparade pengar.
Citera
2015-01-12, 22:21
Medlem
Minipaxs avatar
Som folk har sagt redan, sälj bilarna.
Du lär ju dock bli av med frugan samtidigt.
Citera
2015-01-12, 22:24
Medlem
Bara-Robins avatar

Bilarna...
Citera
2015-01-12, 22:27
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag tror ert grundproblem handlar om att ni desperat vill ha maximalt med vuxenpoäng. Ni tror dock att vuxenpoäng är samma sak som dyra bilar och fint hus.

Äkta vuxen är man dock om man tar ansvar och ger sina barn en trygg och lycklig uppväxt. Fina bilar, största TVn och lördagsgodis varje dag har inget med den saken att göra.

Ja? Som unga föräldrar, vilket de uppenbarligen är får man väl kämpa i en del år innan man kan stabilisera sig med den typen av lyx de där bilarna osv innebär. Men det är bara min uppfattning, är själv 28 år och utan barn, så ingen koll på barnfamiljs-ekonomi..
Citera
2015-01-12, 22:32
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2fast4you92
Hej! Är en kille på 21år som är gift med en 23 tjej. Vi bor i en 2a i Örebro och har 2 barn. Vi har ett problem med ekonomin och det är att den inte går ihop i slutet av månaden står det 0kr på saldot och det är jag orolig för.

Jag jobbar som bilförsäljare (eget) och tjänar ca 20 000kr efter skatt.
Frugan jobbar som undersköterska och tjänar ca 15000kr efter skatt.
Och barnbidraget som är på ca 2000kr för båda.

Vi har en Porsche CYenne och en Xc60.

Våra pengar går bort lika får som de kommer in.

Boende:6000kr Mat: 7000kr
Räknigar inkl bilarna går på ca 18 000kr
Bensin går på 3000kr till slut är det bara 1000kr som blirv kvar men de brukar gå åt kläder.

Ingen av oss har någon pric hos kronofogden eller skuld någonstans.

Vi ska sälja båda bilarna!
Vi funderar på att köpa hus. Men för de måste man ha insats min 400 000kr

Vad mer kan vi göra???

Bara för att man säljer lyxbilar betyder inte det att man är värd att äga dem. Hur svårt kan det vara att förstå?
Citera
2015-01-12, 22:39
Medlem
Börja med att lägga upp en budget som ni kan leva efter efter att du sålt bilarna. En budget är fruktansvärt praktiskt sätt om man ska spara pengar. Lägg upp allt i budgeten Nöjen och allt som ni känner att det är imligt att lägga pengar på under en månad. Sedan får ni leva efter den budgeten. Allt som ni inte behöver går in på sparkonto. Budget underlättar jävligt mycket!
Citera
2015-01-12, 22:44
Medlem
Kung-Caligulas avatar
7000kr på mat? Äter ni oxfilé till frukost lunch och middag samt låter Morberg tillaga den personligen?

Sälj bilarna och skaffa billigare. Dra ner på matkostnaderna. Löjligt höga. Ni lever som överklass men är medelklass där är problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in