2015-01-12, 19:37
Medlem
Evocatuss avatar
Besiktigade nyligen min Volvo V70 -99 och fick följande anmärkningar

1. (EG: 6.1.2) Avgassystem, läckage, avgasmätning inte utförd
2. (EG: 7.1.6) SRS-Indikering (krockkudde), varnar för fel i systemet
3. (EG: 6.1.8, 8.41.1) Motor, oljeläckage
4. (EG: 4.1) Strålkastare halvljus, fram höger, inställning felaktig/bländande
5. (EG: 1.4.2) Parkeringsbroms bromsverkan, vänster, ur funktion
6. (EG: 4.1) Strålkastare halvljus, fram vänster, ljusbild felaktig (diffus)

Är inte så duktig på varken att meka eller på bilar i allmänhet men besitter lite baskunskaper.
Det jag undrar är om någon kunnig här skulle kunna hjälpa en lekman med några frågor.

Skulle man kunna åtgärda större delen av dessa fel på egen hand bara man är lite händig och ger sig fan på det eller är det in på verkstad som gäller?
Har förövrigt tillgång till en bekants garage med diverse verktyg och allt som hör meka bilar till, personen ifråga har också rätt lång erfarenhet med att meka med bilar.

Har även ett problem med expansionstanken där kylarvätskan ska fyllas på. Det är så att jag säkerligen får fylla på varannan dag emellanåt för att tanken är helt tom. Har inte märkt att det har runnit ut under bilen då jag har lagt papper och även haft den stående inomhus.
Funderar på om det kan vara så att vattnet tar sig in i motorn på nå vänster och kommer ut genom avgaserna. Finns det nån metod för att kontrollera detta?

Bilen skall in på kontroll igen om en månad så då måste allt vara åtgärdat då jag får körförbud,
och då jag använder bilen väldigt ofta så kan jag inte riskera det.

Ursäkta om texten blev lång och kanske något rörig

Tack på förhand!
Citera
2015-01-12, 19:54
Medlem
toby79s avatar
Leta reda på läckaget. Det finns ett flexrör som kan gå av, annars är det någonstans längs röret.

Den fixar du inte själv, SRS behöver läsas ut.
Mellan låda och motor? Dyrt!
Japp,, om allt är helt.
Förmodligen korroderad vajer, eller dåliga belägg, går att lösa själv med lite tid och meck.
Byta glas eller reflektor

Frågan är om det är värt att lägga ner en massa pengar på den.
Oljeläckaget är drygast att fixa så låt det vara huvudspåret. En del gör rent ordentligt och så går den genom, men du måste alltid tänka på att göra rent inför besiktning.

SRSproblemet är av karaktären att du behöver någon med diagnosprogram för Volvo eller motsvarande. Kodläsare från Biltema eller liknande duger inte.
Citera
2015-01-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evocatus

Är inte så duktig på varken att meka eller på bilar i allmänhet men besitter lite baskunskaper.
Det jag undrar är om någon kunnig här skulle kunna hjälpa en lekman med några frågor.

Skulle man kunna åtgärda större delen av dessa fel på egen hand bara man är lite händig och ger sig fan på det eller är det in på verkstad som gäller?
Har förövrigt tillgång till en bekants garage med diverse verktyg och allt som hör meka bilar till, personen ifråga har också rätt lång erfarenhet med att meka med bilar.

Har även ett problem med expansionstanken där kylarvätskan ska fyllas på. Det är så att jag säkerligen får fylla på varannan dag emellanåt för att tanken är helt tom. Har inte märkt att det har runnit ut under bilen då jag har lagt papper och även haft den stående inomhus.
Funderar på om det kan vara så att vattnet tar sig in i motorn på nå vänster och kommer ut genom avgaserna. Finns det nån metod för att kontrollera detta?

Bilen skall in på kontroll igen om en månad så då måste allt vara åtgärdat då jag får körförbud,

Tack på förhand!

åk in till motorkompaniet i vårby gård/vårberg så får du en bra deal av farsan av de hela!

Edit: är 22 år har inte lärt mej än om mekning
Citera
2015-01-12, 20:52
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:

Tack på förhand!

1. avgas går troligtvis att lappa ihop. Kostar inte mycket.

2. srs. som nämnts tidigare kan kosta men går att fuskkoppla. Dumt dock att riskera livet att göra så då krockkudden troligtvis inte kommer funka vid en olycka.

3. Tvätta och torka innan besiktningen.
Varför bry sig? Myndigheterna gnäller om miljön.
Ett par droppar under motorn är miljöfarligt.
Att flygplan dumpar sitt bränsle i luften är det tydligen inte

4. Troligtvis bara att justera.

5. Inte särskilt dyrt att fixa. Delarna är hyffsat billiga. (Undvik biltemas handbromsbackar om dom behöver bytas)

6. Troligtvis är glaset kass eller reflektorn skadad eftersom du får denna anmärkning.
Borde inte vara allt för svårt att hitta en annan på skroten.
Citera
2015-01-12, 22:12
Medlem
Evocatuss avatar
Svarar i ett enskilt inlägg istället

1. Läckan ifrån avgassytemet kom ifrån underredet ungefär vid bakhjulen. Besiktningsmannen visade läckan,
kanske är det detta flexrör ett par inlägg upp pratade om?

2. SRS-lampan har jag mina aningar om. Skulle byta förarstol till en annan som var finare i klädseln, men det blev hur som inte av och när den gamla skulle sättas tillbaka så började lampan lysa. Den lös ej innan. Så jag har börjat fundera på om det är nåt i kablaget under stolen som glappar alternativt hoppat ut. Fast det kanske är så att Volvo måste läsa av den ändå även om den är "rätt" inställd så att säga.

3. Angående oljan så tycker jag det är märkligt att jag inte har märkt av nå läckage när bilen har stått still eller inomhus. Utan det var när han hissade upp bilen som han sa att den läcker olja utav bara "fan" :S

4. Angående justeringen av strålkastaren så lär det väl inte vara alltför avancerat så att en en lekman klarar av det? Haha.

5. Så handbromsen kan man åtgärda själv utan större kostnader alltså?

6. Skroten var precis det jag tänkte på. Blir nog att åka ut en sväng med farsan och kolla i helgen.

Ingen dock som har någon aning vad det kan vara som spökar med expansionstanken/kylaren?

Mvh.
Citera
2015-01-12, 22:29
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Svarar i ett enskilt inlägg istället

1. Läckan ifrån avgassytemet kom ifrån underredet ungefär vid bakhjulen. Besiktningsmannen visade läckan,
kanske är det detta flexrör ett par inlägg upp pratade om?
Nä det är vid själva systemet, lätt att greja även om det kostar.

2. SRS-lampan har jag mina aningar om. Skulle byta förarstol till en annan som var finare i klädseln, men det blev hur som inte av och när den gamla skulle sättas tillbaka så började lampan lysa. Den lös ej innan. Så jag har börjat fundera på om det är nåt i kablaget under stolen som glappar alternativt hoppat ut. Fast det kanske är så att Volvo måste läsa av den ändå även om den är "rätt" inställd så att säga.
Det är väldigt små toleranser så har du otur så är det dålig kontakt i kontaktstycket. Eventuellt kan du ha plockat isär för tidigt och att det då registrerats, men jag är inte så säker på att det fungerar så på din årsmodell. Men att det är relaterat till ditt ingrepp är klart.
3. Angående oljan så tycker jag det är märkligt att jag inte har märkt av nå läckage när bilen har stått still eller inomhus. Utan det var när han hissade upp bilen som han sa att den läcker olja utav bara "fan" :S
Var läckte det?
4. Angående justeringen av strålkastaren så lär det väl inte vara alltför avancerat så att en en lekman klarar av det? Haha.
Å andra sidan justerade inte teknikern ljuset åt dig så det kan eventuellt betyda att det inte gick. Då blir det jobbigt.
5. Så handbromsen kan man åtgärda själv utan större kostnader alltså?
Ja, Biltema har det du behöver, iaf vajern är okej därifrån.
6. Skroten var precis det jag tänkte på. Blir nog att åka ut en sväng med farsan och kolla i helgen.

Ingen dock som har någon aning vad det kan vara som spökar med expansionstanken/kylaren?
Kolla efter vita avlagringar och vitt skum i oljepåfyllningen, samt vid oljestickan. Kör du kortare sträckor så blir det skum där ändå, men efter en redig långtur ska det vara olja.
Mvh.

Fetade in min text i din.
Citera
2015-01-13, 00:11
Medlem
Evocatuss avatar
1.Nä det är vid själva systemet, lätt att greja även om det kostar.
Ok då vet jag. Jag såg vart själva läckan var iaf så jag får kika lite närmare på det i garaget.
Tänkte helst försöka fixa så mycket jag kan själv än att skicka in bilen på verkstad.
Man är ju inte så tät precis

2. Det är väldigt små toleranser så har du otur så är det dålig kontakt i kontaktstycket. Eventuellt kan du ha plockat isär för tidigt och att det då registrerats, men jag är inte så säker på att det fungerar så på din årsmodell. Men att det är relaterat till ditt ingrepp är klart.
Misstänkte nästan det. Får prova lossa sätet igen och kontrollera kablarna och se om det är nåt som är löst eller som ej sitter korrekt där. Problemet måste dock ligga där eftersom det uppstod precis när sätet sattes tillbaka.

3.Var läckte det?
Det hann jag aldrig se för han visade inte precis. Han pekade bara rätt upp mot centern av bilen hastigt och sa att det läckte som fan sen gick han bara vidare. Dum som jag var så skulle jag ju självklart ha frågat han exakt vartifrån läckan kom.

4. Å andra sidan justerade inte teknikern ljuset åt dig så det kan eventuellt betyda att det inte gick. Då blir det jobbigt.
Dock så kändes det som att han var lite stressad/ointresserad. Som om han mest bara ville få det hela ur världen allting. Skall dock kolla upp det närmare rätt omgående med lite hjälp.

5.Ja, Biltema har det du behöver, iaf vajern är okej därifrån.
Ok vad bra då ska jag kolla där snarast. Är det bara och be om vajer till parkeringsbroms/handbromsen så dirigerar dom än rätt till det man behöver?

6.Kolla efter vita avlagringar och vitt skum i oljepåfyllningen, samt vid oljestickan. Kör du kortare sträckor så blir det skum där ändå, men efter en redig långtur ska det vara olja.
Får bli och kolla det direkt imorgon så man kan utesluta det iaf. Om det inte är nå vita avlagringar eller vitt skum kan det vara nån idé att prova byta kylarslangarna som går till motorn då kanske?

Kanske märks att jag är rätt novis när det kommer till bilar haha

Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in