Besiktigade nyligen min Volvo V70 -99 och fick följande anmärkningar
1. (EG: 6.1.2) Avgassystem, läckage, avgasmätning inte utförd
2. (EG: 7.1.6) SRS-Indikering (krockkudde), varnar för fel i systemet
3. (EG: 6.1.8, 8.41.1) Motor, oljeläckage
4. (EG: 4.1) Strålkastare halvljus, fram höger, inställning felaktig/bländande
5. (EG: 1.4.2) Parkeringsbroms bromsverkan, vänster, ur funktion
6. (EG: 4.1) Strålkastare halvljus, fram vänster, ljusbild felaktig (diffus)
Är inte så duktig på varken att meka eller på bilar i allmänhet men besitter lite baskunskaper.
Det jag undrar är om någon kunnig här skulle kunna hjälpa en lekman med några frågor.
Skulle man kunna åtgärda större delen av dessa fel på egen hand bara man är lite händig och ger sig fan på det eller är det in på verkstad som gäller?
Har förövrigt tillgång till en bekants garage med diverse verktyg och allt som hör meka bilar till, personen ifråga har också rätt lång erfarenhet med att meka med bilar.
Har även ett problem med expansionstanken där kylarvätskan ska fyllas på. Det är så att jag säkerligen får fylla på varannan dag emellanåt för att tanken är helt tom. Har inte märkt att det har runnit ut under bilen då jag har lagt papper och även haft den stående inomhus.
Funderar på om det kan vara så att vattnet tar sig in i motorn på nå vänster och kommer ut genom avgaserna. Finns det nån metod för att kontrollera detta?
Bilen skall in på kontroll igen om en månad så då måste allt vara åtgärdat då jag får körförbud,
och då jag använder bilen väldigt ofta så kan jag inte riskera det.
Ursäkta om texten blev lång och kanske något rörig
Tack på förhand!
1. (EG: 6.1.2) Avgassystem, läckage, avgasmätning inte utförd
2. (EG: 7.1.6) SRS-Indikering (krockkudde), varnar för fel i systemet
3. (EG: 6.1.8, 8.41.1) Motor, oljeläckage
4. (EG: 4.1) Strålkastare halvljus, fram höger, inställning felaktig/bländande
5. (EG: 1.4.2) Parkeringsbroms bromsverkan, vänster, ur funktion
6. (EG: 4.1) Strålkastare halvljus, fram vänster, ljusbild felaktig (diffus)
Är inte så duktig på varken att meka eller på bilar i allmänhet men besitter lite baskunskaper.
Det jag undrar är om någon kunnig här skulle kunna hjälpa en lekman med några frågor.
Skulle man kunna åtgärda större delen av dessa fel på egen hand bara man är lite händig och ger sig fan på det eller är det in på verkstad som gäller?
Har förövrigt tillgång till en bekants garage med diverse verktyg och allt som hör meka bilar till, personen ifråga har också rätt lång erfarenhet med att meka med bilar.
Har även ett problem med expansionstanken där kylarvätskan ska fyllas på. Det är så att jag säkerligen får fylla på varannan dag emellanåt för att tanken är helt tom. Har inte märkt att det har runnit ut under bilen då jag har lagt papper och även haft den stående inomhus.
Funderar på om det kan vara så att vattnet tar sig in i motorn på nå vänster och kommer ut genom avgaserna. Finns det nån metod för att kontrollera detta?
Bilen skall in på kontroll igen om en månad så då måste allt vara åtgärdat då jag får körförbud,
och då jag använder bilen väldigt ofta så kan jag inte riskera det.
Ursäkta om texten blev lång och kanske något rörig
Tack på förhand!