• 1
  • 2
2015-01-12, 19:27
Medlem
Hej! Har bestämt mig för att sola lite i solarium. Har läst runt lite men är fortfarande lite osäker.

Är medveten om att det finns olika hudtyper men kan inte sätta fingret på just vilken jag tillhör, jag har bruna ögon och brunt hår men har inte direkt lätt för att bli brun! Kan tex inte bli brun här i Sverige utan måste antingen resa utomlands eller eventuellt sola i solarium. När jag väl är utomlands blir jag lagom brun, inte sådär jättebrun!

Nu till min fråga, är det en bra ide för mig att sola i solarium? Tänkte sola ca 4 gånger nu under våren. Är det för lite eller räcker det med 4 gånger? Kan säga att jag är ganska blek just nu under vintern, inte spökvit direkt men rätt så blek! Kan även tillägga att jag aldrig solat i solarium förr så då borde jag väll börja lätt? Hur stor är risken att skada sin hud och få hudcancer?
Citera
2015-01-12, 19:30
Medlem
Charlie-Whites avatar
Läste inte tråden men Solarium är inte bra för någon.
Citera
2015-01-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Läste inte tråden men Solarium är inte bra för någon.
Motivera gärna ditt svar!
Har hört att om man solar mindre än 10 gånger per år så ska riskerna varit väldigt små för hudcancer??
Citera
2015-01-12, 22:16
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer5482
Motivera gärna ditt svar!
Har hört att om man solar mindre än 10 gånger per år så ska riskerna varit väldigt små för hudcancer??
Finns dom som kan sola 10000 gånger och inget händer finns folk som har solat 1 gång och fått hudcancer bland annat min mormor (Hon klara sig). Finns att googla
Citera
2015-01-12, 22:36
Medlem
Citat:
Finns dom som kan sola 10000 gånger och inget händer finns folk som har solat 1 gång och fått hudcancer bland annat min mormor (Hon klara sig). Finns att googla
Aha okej, det visste jag inte. Nu blev jag tveksam igen haha men har det inte med ens hudtyp att göra? Är det inte så att om man tex är blond eller rödhårig och har svårt att bli brun så löper man större risk till att få hudcancer? Då man har färre pigment, alltså sämre hudtyp för att sola i just solarium där man inte får samma skydd från strålningarna som man får av solen.
Senast redigerad av Killer5482 2015-01-12 kl. 22:39.
Citera
2015-01-13, 08:12
Medlem
ollapadubaras avatar
Citat:
Aha okej, det visste jag inte. Nu blev jag tveksam igen haha men har det inte med ens hudtyp att göra? Är det inte så att om man tex är blond eller rödhårig och har svårt att bli brun så löper man större risk till att få hudcancer? Då man har färre pigment, alltså sämre hudtyp för att sola i just solarium där man inte får samma skydd från strålningarna som man får av solen.

Angående cancer så vet jag inte ifall hudtypen spelar en roll, men ifall du har en ljus hudtyp så köper du ju störra risk för att bränna dig och skada huden. Beroende på vilken typ du är så ska du sola olika ofta och olika länge.
Citera
2015-01-13, 08:14
Medlem
ollapadubaras avatar
Om du solar 4 gånger under hela våren så kommer du knappast bli brun inför sommaren. Brännan försvinner ju ganska snabbt. Satsa istället på att sola var fjärde dag (typ) och sammanlagt 4-5 gånger innan du ska ut på stranden och visa upp din bränna.

Jag solar delvis solarium för att min hy i ansiktet blir så sjukt mycket bättre och friskare!
Citera
2015-01-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollapadubara
Om du solar 4 gånger under hela våren så kommer du knappast bli brun inför sommaren. Brännan försvinner ju ganska snabbt. Satsa istället på att sola var fjärde dag (typ) och sammanlagt 4-5 gånger innan du ska ut på stranden och visa upp din bränna.

Jag solar delvis solarium för att min hy i ansiktet blir så sjukt mycket bättre och friskare!
Tack för tipset! Har inget emot att sola men är bara lite osäker på om jag ska göra det? Vill ju inte få hudcancer. Efter att ha läst runt lite känner jag att jag löper större risk att skada huden, då jag inte solar ofta och inte har det lätt att bli brun. Är inte säker på detta så skulle gärna vilja höra vad ni tycker om just detta med ens hudtyp.
Citera
2015-01-14, 03:49
Medlem
ollapadubaras avatar
Citat:
Tack för tipset! Har inget emot att sola men är bara lite osäker på om jag ska göra det? Vill ju inte få hudcancer. Efter att ha läst runt lite känner jag att jag löper större risk att skada huden, då jag inte solar ofta och inte har det lätt att bli brun. Är inte säker på detta så skulle gärna vilja höra vad ni tycker om just detta med ens hudtyp.

Det sägs ju att folk med känsligare hy (blek, blir sällan brun, blir rätt röd) får hudcancer lättare. Dock gäller detta hurvida du solar solarium eller ute på stranden.

Spraytan kan se riktigt bra ut ifall det bara är brungeten du vill åt! Tan på sprayburk från Rusta/Åhléns kostar inte mycket och ser helt äkta ut om du gör rätt och inte använder för mycket. Värt att prova ifall du är orolig för stålningen!
Citera
2015-01-14, 19:07
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Det har jag ingen aning om! Jag är blond och blir brun hur lätt som helst. Röda däremot blir väl bara röda när dom solar sen blir dom lite bruna... Men tror det är från person till person (?)
Citera
2015-01-14, 22:08
Medlem
Citat:
Det har jag ingen aning om! Jag är blond och blir brun hur lätt som helst. Röda däremot blir väl bara röda när dom solar sen blir dom lite bruna... Men tror det är från person till person (?)
Aha okej okej. Det tror jag med faktiskt.
Citera
2015-01-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollapadubara
Det sägs ju att folk med känsligare hy (blek, blir sällan brun, blir rätt röd) får hudcancer lättare. Dock gäller detta hurvida du solar solarium eller ute på stranden.

Spraytan kan se riktigt bra ut ifall det bara är brungeten du vill åt! Tan på sprayburk från Rusta/Åhléns kostar inte mycket och ser helt äkta ut om du gör rätt och inte använder för mycket. Värt att prova ifall du är orolig för stålningen!
Har hört om denna varianten förr. Frågan då är hur länge en sådan spraytan håller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in