• 1
  • 2
2015-01-12, 17:11
Medlem
stayblacks avatar
Jag blev idag uppringd av en rekryteringskonsult som kallade mig till intervju om ett par veckor. Knns givetvis vldigt bra, spnnande och s vidare. Blev ombedd att vid intervjutillfllet lmna minst tv referenser varav en ska vara en chef i nrliggande tid och d finns det egentligen bara ett alternativ.

Det jag funderar ver r hur detta kommer att mottas av min nuvarande chef. Vi r inne i en utvecklingsfas dr jag anfrtrotts en chefsposition med stort ansvarstagande. Nuvarande anstllning strcker sig till den 31:a januari och tanken r att den drefter ska bli permanent. Det ska ocks kanske nmnas att tjnsten mer eller mindre tillkommit fr att behlla mig inom fretaget. Har ett flertal gnger ftt hra att jag "ska ingenstans" och s vidare. Ja ni frstr kanske andemeningen.

Hur tror ni att min chef kommer reagera om jag lmnar hen som referens? Hur stor r risken att min chef anser att jag sviker fretaget och medvetet talar om mig i komprometterande ordalag?
Citera
2015-01-12, 17:15
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayblack
Jag blev idag uppringd av en rekryteringskonsult som kallade mig till intervju om ett par veckor. Knns givetvis vldigt bra, spnnande och s vidare. Blev ombedd att vid intervjutillfllet lmna minst tv referenser varav en ska vara en chef i nrliggande tid och d finns det egentligen bara ett alternativ.

Det jag funderar ver r hur detta kommer att mottas av min nuvarande chef. Vi r inne i en utvecklingsfas dr jag anfrtrotts en chefsposition med stort ansvarstagande. Nuvarande anstllning strcker sig till den 31:a januari och tanken r att den drefter ska bli permanent. Det ska ocks kanske nmnas att tjnsten mer eller mindre tillkommit fr att behlla mig inom fretaget. Har ett flertal gnger ftt hra att jag "ska ingenstans" och s vidare. Ja ni frstr kanske andemeningen.

Hur tror ni att min chef kommer reagera om jag lmnar hen som referens? Hur stor r risken att min chef anser att jag sviker fretaget och medvetet talar om mig i komprometterande ordalag?

Att fretaget vill ha kvar dig till varje pris r ett bra tecken p att du r kompetent. S lnge du inte bryter mot ngra anstllningskontraktet s tycker jag att du borde ta ett snack med din nuvarande chef och frska frklara varfr du vill g vidare i din karrir.

Hade jag varit din chef hade jag fredragit ett samtal med dig n att ovetande f ett samtal frn din potentiella nya chef.
Citera
2015-01-12, 17:21
Medlem
jegerkats avatar
ch vad...

Din nuvarande chef mste nd frst att mnniskan r i ett konstant utvecklande och med en stor drivkraft grna tar sig an nya utmaningar. Men detta s inkluderas ven en bekvmlig ln eller andra kompensationer i gengld.
Om d din nuvarande chef inte kan n upp till dina frvntningar eller ml s fr han helt enkelt skylla sig sjlv att han inte kunder erbjuda ngot bttre, eller i de flesta fallen en hgre ln.
Det du kan gra r att lite snyggt sga till den nuvarande chef att du skulle vilja anvnda personen som en referens och p s stt skapa ett litet anderum och ev. tid fr frhandlig
Citera
2015-01-12, 17:24
Medlem
speeeds avatar
Sjlvklart frgar du en person innan du lmnar dem som referens.
Citera
2015-01-12, 17:28
Medlem
Som fregende svarare:

En referens MSTE vara vidtalad innan. ven fr din egen skull, du har rtt att frga vad referenten kommer att sga om dig, och ha mjlighet att avst frn att anvnda honom/henne.
Citera
2015-01-12, 17:32
Medlem
stayblacks avatar
Tack fr svar!

Sjlvklart kommer jag frga frst. Har nr jag tnker efter faktiskt tv alternativ p nuvarande fretaget, kommer tillfrga bda och referera till den som stller sig mest positiv till det hela. Finns inte s mycket annat jag kan gra och man mste vga fr att vinna har jag hrt

Om det nu skulle rka uppst ngra problem med detta lr jag ju bertta om det vid intervjun, finns ju dessutom andra referenser som kan styrka mig s att sga, men som inte r just chefer.

Egentligen r jag inte intresserad av att skapa frhandlingsutrymme, d den potentiella tjnsten ligger helt i linje med min utbildning och ambitioner medan jag tog ett bananskal till min nuvarande tjnst.

Typiskt mig att oroa mig ver saker p frhand
Citera
2015-01-12, 17:58
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Om jag var du skulle jag inte lmna nuvarande chef som referens. Om chefen ger dig mycket bra omdmen finns risken att den tilltnkta arbetsgivaren brjar undra varfr. De kanske tror att den nuvarande arbetsgivaren vill bli av med dig. andra sidan finns ven risken att den nuvarande chefen drar ner p omdmena, fr att f behlla dig.

Nej i s fall r det bttre att ta ngon annan frn ditt nuvarande bolag, som har sett dig "in action", utan att vara din chef. Den som anstller brukar ha frstelse att man inte vill ge nuvarande chef som referens.
Citera
2015-01-12, 18:49
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Som fregende svarare:

En referens MSTE vara vidtalad innan.

Oj, vad hnder annars? Lter otckt.
Citera
2015-01-12, 19:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Att den arbetsskande infr det fretag som hen skt arbete p framstr som en person som inte tnker speciellt mnga steg framt, till exempel inte reflekterar ver just det att hen kan framst som en person som inte tnker speciellt mnga steg framt eller ver att bde den person som kontaktar referensen och den referens som blir kontaktad ka uppleva det som mindre angenmt att inte ha blivit frvarnade. Om jag varit arbetsgivaren som ska ta kontakt med referensen, hade jag brjat fundera ver den arbetsskandes analytiska frmga och frmga att betrakta en situation utifrn fler n det egna perspektivet, om hen inte frvarnat sin nuvarande arbetsgivare. Som nuvarande arbetsgivare hade jag funderat ver varfr jag inte blivit frvarnad, om den anstllde r en sn som hellre sticker huvudet i sanden n frontar potentiellt svra saker som mste genomfras (till exempel informera nuvarande chef att man skt nytt arbete).
Citera
2015-01-12, 19:20
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Att den arbetsskande infr det fretag som hen skt arbete p framstr som en person som inte tnker speciellt mnga steg framt, till exempel inte reflekterar ver just det att hen kan framst som en person som inte tnker speciellt mnga steg framt eller ver att bde den person som kontaktar referensen och den referens som blir kontaktad ka uppleva det som mindre angenmt att inte ha blivit frvarnade. Om jag varit arbetsgivaren som ska ta kontakt med referensen, hade jag brjat fundera ver den arbetsskandes analytiska frmga och frmga att betrakta en situation utifrn fler n det egna perspektivet, om hen inte frvarnat sin nuvarande arbetsgivare. Som nuvarande arbetsgivare hade jag funderat ver varfr jag inte blivit frvarnad, om den anstllde r en sn som hellre sticker huvudet i sanden n frontar potentiellt svra saker som mste genomfras (till exempel informera nuvarande chef att man skt nytt arbete).

Jo, det r jag med p, men "MSTE" r fel. Man mste ingenting. "Br" kanske.
Citera
2015-01-12, 21:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jo, det r jag med p, men "MSTE" r fel. Man mste ingenting. "Br" kanske.

Man mste inget mer n att en dag d, och det r man varken tvungen att planera infr eller avstta tid fr, det liksom intrffar nd och hinns med hur man n gr.
Citera
2015-01-13, 12:08
Medlem
Citat:
mjll och fotvrtor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera