Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-01-12, 12:15
Medlem
chronomasters avatar
Hur tänker ni angående att investera eller amortera i dessa tider? Har ett bostadslån med rätt låg ränta, under 2% nånstans rörlig. Vet inte om jag vill investera eller amortera av. Hur tänker ni andra?
Citera
2015-01-12, 12:29
Medlem
Intressant frågeställning. Just nu är det ju ett ypperligt tillfälle att passa på att amortera inför att räntan stiger. Å andra sidan kan du antagligen få en bättre avkastning via fonder/aktier än att amortera. Dock tror jag att riskspridning är klokt, som med allt annat. Därför bör både amortering och investering vara vägen att gå. Det är ju inte säkert att ens investeringar går bra.

/J
Citera
2015-01-12, 13:23
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Hur tänker ni angående att investera eller amortera i dessa tider? Har ett bostadslån med rätt låg ränta, under 2% nånstans rörlig. Vet inte om jag vill investera eller amortera av. Hur tänker ni andra?

Jag skulle säga att det beror mycket på hur din ekonomiska situation i övrigt ser ut. Hur stort lån har du? Hur hög disponibel inkomst? Hur stort är ditt övriga sparande (och vad är det för typ av sparande)?

Som nämns ovan får du högre avkastning över tid om du sparar på aktiemarknaden än om du amorterar, men samtidigt är börsen nära ATH och räntan är rekordlåg, så det kan vara en bra idé att amortera ner lånet för att inte få allt för höga räntekostnader, samtidigt som aktiemarknaden kan gå dåligt på kort sikt.
Citera
2015-01-12, 13:30
Medlem
Om du har pengar att investera så bör du investera dem nu så du får en värdeökning, när räntan går upp tar du ut dessa och betalar av så mycket av lånen som möjligt. Detta förutsätter alltså att du räknar med en avkastning på över 2% men det borde inte vara ett problem.

Ja börsen är på all time high, men så länge räntan är låg så kommer pengar fortsätta att strömma in på börsen vilket gör att kurserna fortsätter stiga så det finns inget som tyder på att börserna skulle gå ner detta år.

Alltså: investera
Citera
2015-01-12, 13:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster

amortera är alltid bra, men själv använder jag mina utdelningspengar och ränteavdraget till det. Att sälja aktierna för att amortera av på bolånen är ganska korkat.

Den bästa amorteringen är värdeökningen helt klart...
Citera
2015-01-12, 14:10
Medlem
gniff754s avatar
Det beror också lite på vilken inställning man har till lån. Jag är av den gamla skolan - "den som är satt i skuld är inte fri" - och amorterar därför gärna, även om det skulle vara mer lönsamt att investera pengarna. Gör att jag kan sova lugnare på nätterna, behöver inte oroa mig för stigande räntor, börskrascher och annat. Det är en strategi som passar mig, andra får göra sina egna val
Citera
2015-01-12, 14:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Det beror också lite på vilken inställning man har till lån. Jag är av den gamla skolan - "den som är satt i skuld är inte fri" - och amorterar därför gärna, även om det skulle vara mer lönsamt att investera pengarna. Gör att jag kan sova lugnare på nätterna, behöver inte oroa mig för stigande räntor, börskrascher och annat. Det är en strategi som passar mig, andra får göra sina egna val

Jo men då sover du med foliehatten på kan man säga. Om du är orolig för skulder kanske du inte skulle tagit på dig några heller?

Om du får en stabil utdelning väsentligt högre än vad du betalar i ränta i en aktie i ett stabilt bolag, är det ju mycket smartare att ha pengarna där än att amortera bort bolånet...
Citera
2015-01-12, 14:45
Medlem
chronomasters avatar
Har lån på 1.6m, lgh kostade ca 2 mille så gick in med 400tkr. Lön mellan 25-27 lax. Ska starta ett månadssparande 10-15% av lönen efter skatt i indexfonder och räntefonder. Så ser det ut i dagsläget.
Senast redigerad av chronomaster 2015-01-12 kl. 14:47.
Citera
2015-01-12, 21:49
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Jag instämmer med föregående talare och tillägger: Fundera på varför banken hellre lånar ut pengar till dig än att själva investera dem. (Banker brukar ändå vara ganska bra på att tjäna pengar.)

[Edit: sedan vet jag redan att en del av svaret på min hypotetiska fråga är att banken inte behöver ha täckning för alla pengar de lånar ut, men det skadar ändå inte att tänka på saken ur den synvinkeln. Det är lätt att underskatta vilken risk man tar när man ska investera lånade pengar.]
Senast redigerad av Purpurhaeger 2015-01-12 kl. 21:59.
Citera
2015-01-12, 22:42
Medlem
Bbobis avatar
Att du inte amorterar betyder ju inte att du måste köpa sprit och luder för pengarna.

Spara pengarna så länge det är ekonomiskt försvarbart.

Den dag räntan går upp och ränteavdraget är ett minne blott kanske du börjar tycka det känns mer värt att amortera och då har du dina pengar + avkastning att amortera lånet med.

Då har du fortfarande som avsikt att betala av lånet eftersom vissa verkar ha så stark moral ang det.
Citera
2015-01-12, 22:50
Medlem
lemonzhellos avatar
Instämmer med de försiktigare skribenterna samt vår gamle statsminister Göran Persson, den som är satt i skuld etc. Det är LÄTT hänt att det händer något som gör att den där värdestegringen eller vad det nu är som man räknat med uteblir, att räntan stiger snabbare än vad man kanske räknat med, att något djävulskap händer i omvärlden, att ens egen räntetoleransnivå ständigt ökar etc etc. Det är nog inte många som i varje givet ögonblick har koll på sina samtliga investeringars exakta avkastning samtidigt som de har någon sorts fix nivå för när räntan på huslånet blivit så hög att det är dags att amortera. Det är inte som att lägga en säljorder med limit på etrade. Och som sagt, Ebberöds bank var en rolig film, konceptet är inte lika kul i verkligheten. Dessutom är det skönt att vara skuldfri.
Citera
2015-01-12, 23:13
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Instämmer med de försiktigare skribenterna samt vår gamle statsminister Göran Persson, den som är satt i skuld etc. Det är LÄTT hänt att det händer något som gör att den där värdestegringen eller vad det nu är som man räknat med uteblir, att räntan stiger snabbare än vad man kanske räknat med, att något djävulskap händer i omvärlden, att ens egen räntetoleransnivå ständigt ökar etc etc. Det är nog inte många som i varje givet ögonblick har koll på sina samtliga investeringars exakta avkastning samtidigt som de har någon sorts fix nivå för när räntan på huslånet blivit så hög att det är dags att amortera. Det är inte som att lägga en säljorder med limit på etrade. Och som sagt, Ebberöds bank var en rolig film, konceptet är inte lika kul i verkligheten. Dessutom är det skönt att vara skuldfri.
Men om du investerar istället för amorterar, och får högre avkastning på investeringen än räntan, kommer du att vinna på det. Spårar räntan ur är det bara att sälja och amortera istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in