2015-01-12, 09:03
Medlem
Hej, har en uppgift i skolan där jag ska välja en filosof och sedan fördjupa mig i honom och vad han har gjort. Så behöver lite hjälp med att välja en av dessa, han ska inte vara allt för svår att förstå men ej för enkel heller.

Filosoferna:
Burke
Leibniz
Descartes
Kant
Berkeley
Hume
Rawls
Wittgenstein
Popper
Mill
Marx
Tännsjö
Spinoza
Hegel
Kierkegaard
Nietzche
Schopenhauer
Rousseau

1. Välj en Filosof, 2. Förklara filosofens tankar så att en nybörjare skulle begripa, 3. Ge ett förslag på hur man skulle kunna bygga vidare på den valda filosofens tankar.

Hoppas någon är insatt i detta och kan hjälpa mig att välja en filosof. Tack på förhand
Citera
2015-01-12, 10:32
Medlem
Hulls avatar
Kant är lätt att förstå men bör läsas på Tyska.

Leibniz är för den som är lite matematiskt lagd.

Är du narcissist ska du läsa Nietzche.
Citera
2015-01-12, 21:20
Medlem
Jonblunds avatar
Lättast tror jag blir Mill. Hans "On Liberty" från 1859 finns på svenska "Om Friheten", finns dessutom mycker skrivet om Mill även på svenska

Viktigast på listan är Hume. Om du vill intresser dig för Filosofi välj Hume. Humes Treatise är standardverk men inget man börjar med. Det finns mycket skrivet om honom, där kan du finna en bra sammanfattning av hans filosofi, mest och bäst på engelska.
Citera
2015-01-12, 22:16
Medlem
Välj Descartes, han är intressant för en nybörjare och enkel att förstå för en sådan också.

Kant är inte lätt att förstå eftersom han har tekniska termer och torr prosa.

Edit: Fördelen med Descartes är att du kan köpa en pocket för 60 kr som är kort och lättläst med honom och gå direkt till källan. Du får bättre betyg när du inte bara går till wikipedia, eftersom du får förståelse när du rycks med i hans framställning.
Senast redigerad av HerrWarum 2015-01-12 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in