2015-01-10, 20:15
Bannlyst
Så här efter julen brukar man ju gå igenom kylskåpet för att hitta något gott.

För att göra en kort historia ännu kortare hittade jag ett paket prinskorv som jag inte kunde motstå äta utan tillagning.

Dom kändes inte så olika vanliga varmkorvar.

Min fråga till expertisen här . Finns det egentligen någon skillnad mellan prinskorv och vanlig varmkorv

Jag är tveksam!
Citera
2015-01-10, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
Så här efter julen brukar man ju gå igenom kylskåpet för att hitta något gott.

För att göra en kort historia ännu kortare hittade jag ett paket prinskorv som jag inte kunde motstå äta utan tillagning.

Dom kändes inte så olika vanliga varmkorvar.

Min fråga till expertisen här . Finns det egentligen någon skillnad mellan prinskorv och vanlig varmkorv

Jag är tveksam!
Smakar inte exakt lika, kan det vara mer salt i prinskorv? :-)
Citera
2015-01-10, 20:29
Bannlyst
Det är mycket saltare och mer smak alls om man tittar på en korv en vanlig korv från ett stort paket så ser den inte lika god ut och smakar inte lika mycke ja älskar prinskorv själv men äter mest varmkorv
Citera
2015-01-10, 20:43
Medlem
Strychnos avatar
Prinskorv är små Frankfurterkorvar(Wienerkorv) och är en typ av varmkorv.
Citera
2015-01-10, 21:26
Medlem
Goldmanns avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prinskorv
Måste ffa innehålla 42% kött. Det är huvudsaken. Sen kryddar alla olika charkuteriföretag lite olika.
Citera
2015-01-17, 19:00
Medlem
Tjyvass avatar
Mjölksyrakultur är det som särskiljer prinskorvar från "vanlig korv". Även i isterband tillsätter man detta.
Citera
2015-01-17, 19:46
Medlem
Nejlika och muskot skulle jag säga, men det förutsätter att du köper bra prinskorv.
Citera
2015-01-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Mjölksyrakultur är det som särskiljer prinskorvar från "vanlig korv". Även i isterband tillsätter man detta.

Va? Nej det gör man väl inte alls. Prinskorv syras inte, det är en emulsionskorv.
Citera
2015-01-17, 19:56
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Va? Nej det gör man väl inte alls. Prinskorv syras inte, det är en emulsionskorv.
Jag kan svära på att jag läst recept på prinskorv med mjölksyra.

edit: Här fann jag receptet jag tänkte på http://www.salsus.se/recept/sverige/michaels-prinskorv
Har själv aldrig gjort prinskorv och har inte heller fördjupat mig i hur. Men receptet låg och skvalpade i bakre delen av hjärnan.
Senast redigerad av Tjyvas 2015-01-17 kl. 20:08.
Citera
2015-01-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag kan svära på att jag läst recept på prinskorv med mjölksyra.

edit: Här fann jag receptet jag tänkte på http://www.salsus.se/recept/sverige/michaels-prinskorv
Har själv aldrig gjort prinskorv och har inte heller fördjupat mig i hur. Men receptet låg och skvalpade i bakre delen av hjärnan.

Ingen mjölksyra där inte ;-).

Jag har verkligen aldrig sett syrad prinskorv. Du kan så klart mycket väl ha rätt i att det förekommer och jag upplyses gärna, är sjukt intresserad av korv.
Citera
2015-01-17, 20:54
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ingen mjölksyra där inte ;-).

Jag har verkligen aldrig sett syrad prinskorv. Du kan så klart mycket väl ha rätt i att det förekommer och jag upplyses gärna, är sjukt intresserad av korv.
Som sagt, det var länge sedan jag tittade på just det receptet och jag måste ha blandat ihop mjölksyra med mjölkpulver. Dessutom att det används när man gör vissa korvar och charkuteriprodukter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in