Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-01-10, 19:35
Medlem
Många religioner och i vissa fall även ideologier, deklarerar i någon mån någon slags principer för hur man ska leva och förhålla sig till saker. Libertarianismen bygger bl.a. på icke-aggressionsprincipen och individens frihet, kristendomen på 10 guds bud, gyllene regeln osv.

Om gud är död så har människan inget rättesnöre att följa utan är utlämnad att skapa sig själv. (Existentialism)

Alltså detta gäller för oss ateister - Har ni skapat några egna grundläggande principer som ni brukar anamma om ni är osäkra på vad ni ska tycka eller göra i någon situation? Om man inte gör detta, är väl risken för motsägelser stor och man kan nog lätt få inkonsekventa åsikter och handlingar (som många har enligt mig, kanske just för att de saknar detta?)

Jag själv har 3 principer som jag ofta försöker beakta i mitt liv som helhet.

1. Gyllene principen
2. Intellektuell integritet
3. Leva som man lär

1. Den gyllene principen
Denna återfinns i olika varianter inom flera religioner. Inom kristendomen uttryckt som "Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem." Jag är ju dock inte religiös, men har helt enkelt plankat denna princip då jag tycker den är bra. I praktiken innebär det att när jag i t.ex. en diskussion eller när jag helt enkelt själv funderar på var jag står i en fråga, så brukar jag tänka på denna.

Exempel: Om jag har ett företag, vill jag kunna anställa/inte anställa precis vem jag vill, på precis vilka grunder jag vill? Ja. Tycker jag då att andra ska få göra det? Ja. Detta innebär implicit att min ståndpunkt är att man inte ska kunna dömas för diskriminering gällande vilka man avvisar, utsättas för kvotering i bolagsstyrelser eller annat.

Jag baserar min världsuppfattning på fakta och konkreta observationer (empiri). Detta i kontrast till hypotetiska tankeparadigm med strukturer och dyligt som är vanligt sätt att betrakta världen för 68-vänstern och frankfurtskolan. Jag granskar och tar till mig denna fakta och information så objektivt jag bara förmår. Jag försöker se verkligheten precis som den är och dra de mest rimliga slutsatserna ur detta, oavsett om dessa är känsliga i politisk mening. Jag anpassar inte mitt informationsintag till några slags syften, eller undviker känsliga ämnen. Verkligheten är varesig rasistisk/sexistisk eller något annat okvädesord man riskerar att utsättas för.

Exempel: Nu är jag ingen kognitionsexpert, men enligt de studier jag sett (på amerikanska medborgare tror jag), så är det så att asiater presterar högst på IQ test, vita något efter, och afroamerikaner sist. Alla studier jag hittills sett har stött detta och därav är det min rådande uppfattning att så är fallet. Jag är beredd att omvärdera det om nya, kontrasterande fakta kommer upp på bordet. Detta kan då uppfattas som rasism, men verkligheten är inte rasistisk, så ÄR det (åtminstone enligt den fakta jag tagit del av). Sedan vad detta beror på, och vad man lägger för värderingar och drar för moraliska implikationer av detta är en HELT annan sak. Då kommer vi tillbaks till den första principen snarare - om jag tillhörde en folkgrupp som på det kollektiva planet har ett lägre IQ, vad hade jag tyckt om att någon annan... osv.

3. Leva som man lär
Denna är sammankopplat med de andra 2. När man bildat sig en uppfattning om något, genom att försöka se verkligheten som den är, samt format åsikter och värderingar baserat på den gyllene principen - då ska man sedan också följa det, själv.

Exempel: Om jag tycker att "vi" ska hjälpa tiggarna. Så får jag väl själv ställa mig och koka soppa, göra om mitt källare till härbärge eller dylikt. Det är inte någon annans (ofta statens) ansvar att lösa alla problem och göra allting som vi tycker. Det gäller att agera själv, och skapa det samhälle man förespråkar.

Med dessa tre vill jag hävda att jag har förutsättningarna för att skapa ett någorlunda konsekvent och moraliskt leverne.
Enligt mig är det vanligt att folk "bryter" mot alla dessa 3 alltför ofta. Detta är enligt mig hyckleri och bland det värsta jag vet. Folk tycker bara en jävla massa som ska gälla för andra, baserat på selektiv information, men som man själv inte lever efter:

"Andra ska betala högre skatt än mig, (ändrar sig när man själv får hög lön)" "Vi ska ta emot mest invandrare i hela europa, men de ska inte bo där jag bor." "Bra med kvotering i bolagsstyrelser men i vår egen är överväldigande majoriteten kvinnor (F!)" "Jag vill bestämma hur andra ska ta ut sin barnledighet, och har själv inte tänkt skaffa barn, eller redan tagit ut sin egen." "Vi ska hjälpa tiggarna, utan att de själv lyfter ett finger" osv.

Diskussionen består alltså i om ni själva har några principer, rättesnören, grundläggande värderingar eller vad man vill kalla det för. Som ni ofta återkommer till och låter er ledas av i diskussioner och i vad ni ska tycka och hur ni ska leva?
Citera
2015-01-10, 19:41
Medlem
studentrolands avatar
Jo, jag har en princip som säger att "en gång är en gång, men två gånger är en gång för mycket"... den fungerar bra för mig mellan varven...den "gyllene regeln" försöker jag också implementera...för övrigt betraktar jag mig som en religiös sekulariserad humanist...
Citera
2015-01-10, 19:43
Medlem
patriot8s avatar
Att självförsvar är en självklarhet, och att naturlagarna alltid står över alla andra lagar.
Citera
2015-01-10, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Att självförsvar är en självklarhet, och att naturlagarna alltid står över alla andra lagar.

ok. ja om jag applicerar mina 3 principer. så skulle jag komma fram till samma sak, dom kan ses som att de kan härledas därur.
Citera
2015-01-10, 19:53
Medlem
Jag har inga moraliska principer annat än att det som fungerat tidigare säkert kommer fortsätta att fungera när det gäller moral. Jag tror moraliska principer kan vara väldigt farliga. Det blir till tvång hur man än vänder och vrider på det med skam som följd.

Men jag tror på karmiska effekter på själen. Alltså, när jag gör rätt så brukar själen må bra. Ifall jag gör för mycket orätt så besudlar jag min själ.
Citera
2015-01-10, 20:00
Medlem
Nivovics avatar
Jag lever mest efter skepticism och rationalism. Det gör att jag alltid försöker vara kritisk till det jag ser och upplever runt omkring mig.

Edit: Speciellt mot media.
Citera
2015-01-10, 20:07
Medlem
Jag håller mig nog till samma tre principer i stort sett samt en fjärde om icke-aggression; som i sin tur möjliggör för uteslutande negativa rättigheter.
Citera
2015-01-10, 20:16
Medlem
Bloodhoofs avatar
Behandla andra som man själv vill bli behandlad
Citera
2015-01-10, 20:23
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbxxman
...
Jag själv har 3 principer som jag ofta försöker beakta i mitt liv som helhet.

1. Gyllene principen
3. Leva som man lär

...

Diskussionen består alltså i om ni själva har några principer, rättesnören, grundläggande värderingar eller vad man vill kalla det för. Som ni ofta återkommer till och låter er ledas av i diskussioner och i vad ni ska tycka och hur ni ska leva?

Jag köper i stora drag de tre principerna.

Men jag har utökat den gyllene regeln med ett tredjepartsperspektiv. Jag skulle nämligen beskriva mig som humanist, och humanism bygger på att individuella människors välbefinnande har ett egenvärde och självändamål, och ska överordnas allting annat i samhället, så länge det inte finns en konflikt med andra människors välbefinnande.

Den gyllene regeln (behandla andra som dig själv) är inte perfekt, eftersom den förutsätter att alla människor i princip har samma behov för att om den ska med nödvändighet genera ett mänskligare och trivsammare samhälle. För att den ska fungera mera perfekt, skulle den behövas kompletteras med ett tankeexperiment som sätter den i en humanistisk kontext.

Och tankeexperimentet lyder som följande:

Tänk dig att du ska designa ett samhälle från grunden, men du vet inte vilken typ av individ du kommer att bli i detta samhälle. Försök vislualisera följande: T.ex. kommer du att ha en heterosexuell läggning? Eller kommer du att ha en homosexuell läggning? Kommer du att växa upp bland rika föräldrar? Eller kommer du att födas av föräldrar som bor på gatan? Kommer du att vara frisk genom livet? Eller kommer du att när du är 20 år gammal drabbas av en sjukdom eller olycka som gör att du inte kan arbeta mera i livet? Kommer du att födas med vit hudfärg? Eller kommer du att födas med mörk hudfärg? Kommer du att vara uppvuxen i en muslimsk familj? Kommer du att födas som man? Eller kvinna? Etc...

Hur skulle du designa ett samhälle utifrån den gyllene regeln, när du tar hänsyn till människors olika behov?
Citera
2015-01-10, 20:33
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forvisso
Jag har inga moraliska principer annat än att det som fungerat tidigare säkert kommer fortsätta att fungera när det gäller moral. Jag tror moraliska principer kan vara väldigt farliga. Det blir till tvång hur man än vänder och vrider på det med skam som följd.

Men jag tror på karmiska effekter på själen. Alltså, när jag gör rätt så brukar själen må bra. Ifall jag gör för mycket orätt så besudlar jag min själ.
Problemet blir ju då att för att kunna skilja på vad som är rätt resp. orätt kräver själen moral...de "karmiska effekterna" är ju att man skördar det man sår, och utan egen moral som skiljer mellan rätt resp. orätt så sår man alltså lite av varje, och det blir följaktligen omgivningen som avgör vad som är "rätt" resp. "orätt"... bor man då i NordKorea är det endast slumpen som avgör om man sitter i arbetsläger eller står på regimens sida...
Citera
2015-01-10, 20:45
Medlem
Jag har integritet. Det är väl ungefär den enda principen jag fullständigt klarar av att bemöta. Jag lönar som jag finner gott, jag tar vara på människor på det att jag må behålla det som är mitt och oändligt mer värt än något kortsiktigt nöje; som destruktiva handlingar, fel sorts ord, ohållbara leenden; alla saker av denna natur håller jag mig borta ifrån, på det att jag också må kunna lära andra vad som rätt är, och delta i allt; t.o.m. småsinta människors småttiga glädje
Citera
2015-01-10, 20:46
Medlem
Bertil85s avatar
Klart jag gör. Men dem är så lätta att glömma. Får försöka hålla hårt om mina.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in