Citat:
Ursprungligen postat av
livetskokbok
Och jag väntade nästa på att någon skulle spela ut det där förbaskade magnesiumkortet! Magnesium fungerar inte! Endast om du har extrem brist, och det har en människa extremt sällan. Jag skulle gärna vilja att du redovisade dina källor så att jag kan såga sönder dom fullständigt. Det är en trend att äta magnesium nu för tiden och det sägs att det ska bota allt från ångest till diverse tillstånd, det gör det inte men jag kan lova dig att företagen som säljer magnesiumpreparat lobbar hårt för att folk ska tro detta och tyvärr så går puckon som dig på detta. Ge en person med kronisk ångest magnesium i en vecka och det kommer inte påverka personen för 5 öre mer än att hen får en trasslig mage.
Hahaha, ja, dessa "magnesiumryttare" är mysiga. Be inte om källor, då kommer någon länk till försäljarhemsida där man lovprisar magnesium i någon floskelfylld text, och sedan självklart tillhandahåller det 5 cm till vänster i en produktmeny.
Magnesium har dock milda sedativa egenskaper, och är mycket milt ångestdämpande. Tyvärr stämmer detta, har läst flertalet studier kring ämnet. Har man däremot brist på magnesium får man bra effekt på magnesium. Äter man enligt tallriksmodellen är chansen mycket liten att man faktiskt har en brist.
Summa summarum, magnesium botar inte AIDS, och heller inte cancer.