• 1
  • 2
2015-01-10, 17:47
Medlem
Låg och tänkte på det när jag vakna upp bakfull som ett as på en svettig skinnsoffa. Jag dricker typ varje helg och får såna jävla attacker vid bakfyllan. Det känns som livet går under och att man ska dö hela dagen. Men, igår så hade jag en otroligt rolig och bra kväll som fick mig att vakna med ett leende. Jag hade självklart huvudvärk men jag hade ingen ångest alls, jag kunde gå ut på stan o käka vilket jag aldrig har kunnat vid tidigare bakfyllor. Så kan det ha med att göra om man haft en bra kväll som gör att du inte känner av samma ångest?
Citera
2015-01-10, 18:02
Medlem
rumpgass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweatlok
Låg och tänkte på det när jag vakna upp bakfull som ett as på en svettig skinnsoffa. Jag dricker typ varje helg och får såna jävla attacker vid bakfyllan. Det känns som livet går under och att man ska dö hela dagen. Men, igår så hade jag en otroligt rolig och bra kväll som fick mig att vakna med ett leende. Jag hade självklart huvudvärk men jag hade ingen ångest alls, jag kunde gå ut på stan o käka vilket jag aldrig har kunnat vid tidigare bakfyllor. Så kan det ha med att göra om man haft en bra kväll som gör att du inte känner av samma ångest?
Det du beskriver har med kemi i kroppen att göra, det vette fan hur det fungerar men så är det. Ju mer du dricker desto mer bakfylleångest får du. Vill du slippa det så spola drickat..
Citera
2015-01-10, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumpgas
Det du beskriver har med kemi i kroppen att göra, det vette fan hur det fungerar men så är det. Ju mer du dricker desto mer bakfylleångest får du. Vill du slippa det så spola drickat..

Ju mer man dricker desto större risk för ångest generellt löper man att få... Det handlar inte endast om "bakfylleångest" man i regel åker på då man har ett svagt minne eller två i bakhuvudet från det som hände kvällen innan.
Citera
2015-01-10, 19:28
Medlem
Är du förvånad att du får panikångest efter drickandet? Förklaringen är mycket enkel: alkohol fråntar kroppen magnesium (bl.a.) och magnesiumbrist är en vanlig orsak för ångest och panik. Speciellt om du ligger lågt på magnesium från början. Och det är vi många idag som har magnesiumbrist: enligt undersökningar i USA ligger siffran på ca. 95% av hela befolkningen. Läs i tråden om magnesium vilka preparat rekommenderas.
Citera
2015-01-11, 01:04
Medlem
Enligt Fredrik Spak Alkoholforskare säger att - Dels beror det på bristande vätskebalans, men också på att hjärnan har aktiverats så pass mycket att den går in i en återhämtningsfas. Det är därför man drabbas av ångest.

Jag upplevde samma sak som yngre och det ända du kan göra är att dricka mindre alternativt ta benzo när du vaknar dagen efter fylla , vilket inte är att rekomendera då du kan bli beroende så försök att dricka mindre.
Citera
2015-01-11, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Är du förvånad att du får panikångest efter drickandet? Förklaringen är mycket enkel: alkohol fråntar kroppen magnesium (bl.a.) och magnesiumbrist är en vanlig orsak för ångest och panik. Speciellt om du ligger lågt på magnesium från början. Och det är vi många idag som har magnesiumbrist: enligt undersökningar i USA ligger siffran på ca. 95% av hela befolkningen. Läs i tråden om magnesium vilka preparat rekommenderas.

Och jag väntade nästa på att någon skulle spela ut det där förbaskade magnesiumkortet! Magnesium fungerar inte! Endast om du har extrem brist, och det har en människa extremt sällan. Jag skulle gärna vilja att du redovisade dina källor så att jag kan såga sönder dom fullständigt. Det är en trend att äta magnesium nu för tiden och det sägs att det ska bota allt från ångest till diverse tillstånd, det gör det inte men jag kan lova dig att företagen som säljer magnesiumpreparat lobbar hårt för att folk ska tro detta och tyvärr så går puckon som dig på detta. Ge en person med kronisk ångest magnesium i en vecka och det kommer inte påverka personen för 5 öre mer än att hen får en trasslig mage.
Citera
2015-01-11, 04:14
Bannlyst
Ångest när man är bakfull beror på flera faktorer men två vanliga är som följer: Ångest och specifikt panikångest kan ske p.g.a. nedreglerade nivåer av serotonin men även att blodsockernivåerna är för låga, vilket alkohol självklart påverkar. Alkoholabstinens lär även kunna medföra ångest och panikångest.
Citera
2015-01-11, 04:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av livetskokbok
Och jag väntade nästa på att någon skulle spela ut det där förbaskade magnesiumkortet! Magnesium fungerar inte! Endast om du har extrem brist, och det har en människa extremt sällan. Jag skulle gärna vilja att du redovisade dina källor så att jag kan såga sönder dom fullständigt. Det är en trend att äta magnesium nu för tiden och det sägs att det ska bota allt från ångest till diverse tillstånd, det gör det inte men jag kan lova dig att företagen som säljer magnesiumpreparat lobbar hårt för att folk ska tro detta och tyvärr så går puckon som dig på detta. Ge en person med kronisk ångest magnesium i en vecka och det kommer inte påverka personen för 5 öre mer än att hen får en trasslig mage.

Hahaha, ja, dessa "magnesiumryttare" är mysiga. Be inte om källor, då kommer någon länk till försäljarhemsida där man lovprisar magnesium i någon floskelfylld text, och sedan självklart tillhandahåller det 5 cm till vänster i en produktmeny.

Magnesium har dock milda sedativa egenskaper, och är mycket milt ångestdämpande. Tyvärr stämmer detta, har läst flertalet studier kring ämnet. Har man däremot brist på magnesium får man bra effekt på magnesium. Äter man enligt tallriksmodellen är chansen mycket liten att man faktiskt har en brist.

Summa summarum, magnesium botar inte AIDS, och heller inte cancer.
Citera
2015-01-11, 13:47
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweatlok

en viss fylleångest är helt normalt beroende på rent fysiologiska orsaker, men sen handlar det väl lite om vad som hänt. Om man vaknar och har haft en blackout, minns pinsamma fragment av vad man gjort/sagt och skäms för så blir ångesten självklart mycket svårare.
Citera
2015-01-12, 00:47
Medlem
Kan vara individuellt och bero på en mängd faktorer, men riktig panikångest dagen efter kan vara ett tecken på att man håller på att utveckla ett alkoholberoende. Vet inte om det gäller dej men det är väldigt vanligt bland alkoholister när dom ska bryta en supaperiod. Ofta så svår att dom måste åka in till psyk. I riktigt svåra fall är det total panikångest i upp till en vecka, och det kan även bli delirium. Fortsätter du med samma alkoholvanor kommer det snarare bli värre med tiden än gå över och det enda jag vet som hjälper (förutom att dra ned) är precis som tidigare skribent säger, bensodiazepiner.
Citera
2015-01-12, 00:51
Medlem
Du är osäker som människa, troligen lite introvert (vilket är positivt det oxå) som ställer till det. Du tkr egentligen att det är svårt att ha kul på fester. När det går halvbra då mår du dåligt efteråt.
Citera
2015-01-12, 21:53
Medlem
Ja jag gick in i väggen för 2 månader sen. Har dämpat känslorna med benzo på vardagar och alkohol på helger. Ska få kbt men under tiden så är detta mitt enda sätt att klara dagarna. Bakfyllorna går dock inte beskriva så dåligt jag mår, men senaste fyllan mådde jag hyfsat dagen efter så det var därför jag undrade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in