• 1
  • 2
2015-01-10, 04:34
Medlem
Tjena! Kom hem nu efter en mindre krogvända och tankarna flödar fritt som vanligt! Jag har länge tänkt och planerat att börja bränna eget, men sedan har tankarna kommit: Är det värt bråk med polisen pga. detta? Och svaret jag gett mig själv är: Nej. Men jag är fortfarande intresserad av alkoholtillverkning. Öl, vin och cider upp till 21% nånstans har jag förstått är lagligt, men sprit låter mer lockande...

Så min fråga är: Finns det något sätt att tillverka sprit för eget bruk bara alt. försäljning?(Inte nå fulsprit på jäst å socker nu, utan riktig vodka/whisky/vadsom) Tänkte om man öppnade en egen krog med eget bryggeri, som många har i Irland tex. kan ju låta lockande för vissa! Eller är enda alternativet att märka det som bryggeri och sälja till bolaget/utomlands?
Citera
2015-01-10, 04:54
Medlem
Du kan bränna hemma hur mycket du vill. Den enda chansen att farbror blå hälsar på är ifall du säljer till fjortisar.

Är det enbart för eget bruk så kan du puttra på i källaren till tidens ände...
Citera
2015-01-10, 10:36
Moderator
vfs avatar
Alkohol och dryck --> Hembränning och dryckestillverkning
/Moderator
Citera
2015-01-10, 12:24
Moderator
Falukropps avatar
Instämmer om kokning för eget bruk, så länge det bara är just till eget bruk, och du är diskret med det, så kommer ingen vara det minsta intresserad av att sätta stopp för det.

Vill du börja sälja till bolaget eller pubar, så är det en rent djävulsk massa villkor som ska uppfyllas innan du sålt din första droppe, och du kan glömma att tjäna ens ditt eget uppehälle på en småskalig sådan verksamhet. Eventuellt är det rimligt att tro att man kanske kan få det att bära sig självt, men mer sannolikt är att det blir en ren förlustaffär. Skulle absolut inte rekommendera någon som inte verkligen brinner för hantverket och har som högsta dröm att hålla på med det att börja fundera i de banorna.
Citera
2015-01-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Vill du börja sälja till bolaget eller pubar, så är det en rent djävulsk massa villkor som ska uppfyllas innan du sålt din första droppe, och du kan glömma att tjäna ens ditt eget uppehälle på en småskalig sådan verksamhet. Eventuellt är det rimligt att tro att man kanske kan få det att bära sig självt, men mer sannolikt är att det blir en ren förlustaffär. Skulle absolut inte rekommendera någon som inte verkligen brinner för hantverket och har som högsta dröm att hålla på med det att börja fundera i de banorna.

Mjoo, misstänkte det jag å... Aja, får hålla mig till öl å vin då, man kan ju inte få allt...
Citera
2015-01-11, 01:29
Medlem
Mr.Muttleys avatar
Långt bak i minnet ploppade ett reportage upp gällande en krog med eget bränneri. Sökte på restaurangen och hittade detta: http://skansholmen.com/brannvin.php
Citera
2015-01-12, 04:45
Medlem
AllvarligFjants avatar
Ska du bränna eller brygga för eget bruk så är det som sagt lugnt, du kommer inte att behöva bråka med farbror blå.

Om du menar att du ska öppna upp en laglig krog som ska servera din alkohol så kommer det att bli väldigt svårt. Givetvis så måste du ju först klara av att driva ett eget företag, och sedan måste du lyckas få en jävla massa tillstånd för att få brygga och servera alkohol.
Hur det fungerar med att bränna egen sprit och sälja till krogar har jag ingen aning om, men antagligen så är det svårare än att få brygga eftersom att det verkar vara få som gör det.

Jag hade satsat på att brygga och bränna i hemlighet nere i din källaren och sedan öppna upp en lite "svart-krog" där du och dina kamrater kan dricka er berusade på dina egentillverkade drycker.
Om du inte bjuder in en massa skumt folk så kommer det aldrig bli några problem, men du kommer ju inte heller att tjäna några pengar på det.
Citera
2015-01-12, 13:47
Medlem
Bk9s avatar
Kör för eget bruk.
Men ska du börja sälja, då kommer du att få hem polisen.
Citera
2015-01-12, 13:53
Medlem
speeeds avatar
Bara att börja ringa myndigheter och fylla i formulär, starta företag och snart så har du ett imperium. Lyssna inte på negativiteter, man kan om man vill - den som säger annat kommer alltid att sitta fast i ekorrehjulet som en slav.
Citera
2015-01-15, 00:53
Medlem
Jag har varit sugen på ideen också. Inte för att bli miljonär, för det blir nog tufft, men bara för att det är kul. Min tanke var att man skulle göra det ihop med ett mikrobryggeri nånstans - dels har dom halva utrustningen redan, snarlika tillstånd, historik som visar att de är seriösa med sin alkoholhantering osv, och dels för att om de redan har ett inkört varumärke så är man redan halvvägs hemma med iaf viss försäljning. Men som andra redan sagt, ska man bränna för eget bruk så ska du vara bra klantig för att någonsin få problem med överstaten. När jag har mäsken igång kan dom inte säga ett smack. för det är bara dåligt vin. När man använder potstill som jag gör så är det inget annat än en kastrull med hål i locket som man skruvar ihop med kopparrör på 2 minuter, småputtrar enkelt vin på spisen några timmar, och plockar isär på 2 minuter så att det bara är en kastrull igen.
Senast redigerad av adminulator 2015-01-15 kl. 01:01.
Citera
2015-01-15, 13:56
Medlem
Läste nyligen om ett gammalt destilleri nånstans i sverige som bara står tomt och väntar på att någon ska göra nåt med lokalerna...jag ögnade igenom lagstiftningen för ett tag sedan och det verkade inte vara speciellt mer krångligt än krogtillstånd (har själv arrenderat och drivit krog så har hygglig inblick i den biten). Huruvida dom bedömer destilleringstillstånd hårdare än krog vet jag dock inte
Senast redigerad av adminulator 2015-01-15 kl. 14:00.
Citera
2015-01-17, 04:54
Medlem
A:
  1. Tillverka icke destillerad alkohol - lagligt.
  2. Tillverka destillerad alkohol - olagligt.
  3. Tillverka andra droger - väldigt olagligt.

B:
  1. För eget bruk - hyfsat OK.
  2. För att dela med kompisar också - börjar bli illa.
  3. För att sälja - illa.
  4. För storskalig försäljning eller till minderåriga - oj oj oj.

Multiplicera A med B.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in