Citat:
Ursprungligen postat av
noxoc
Någon mer än jag som märker att färre pieces saneras. Vet egentligen bara ett exempel på detta så det är därför jag skapar tråden.
Var det är målat någonstans, på vad det är målat och vem som äger det som har blivit målat är allt som spelar någon roll, så egentligen betyder ditt exempel ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av
UrbanJungle
Pengar pengar pengar! Vi lever i en tid där våran ekonomi inte är på topp.
Sanera en vägg ifrån klotter gång på gång kostar till slut alldeles för mycket och till slut tröttnar fastighetsägaren och låter det vara.
Staden äger majoriteten av de objekt som saneras och det är också dem jag utgår ifrån att vi talar om i en tråd som den här. Att ett privat företag struntar i att sanera sina målade objekt är knappast något nytt. De kan bli ombedda att sanera dem eller måla om dem ifall det är så att nolltolerans råder i staden, men är det undangömda och privata objekt som gång på gång målas så drar många privata företag slutsatsen att det inte lönar sig i längden.
Citat:
Tycker mig se samma tendens på tåg, i vart fall i södra Sverige. Förr fick man ha rejält tur att få se ett målat tåg, idag är det bara att stå på en station i någon timme och man lär få se minst ett målat tåg. Spelar hellre ingen roll vilken tid på dygnet eller årstid. Vad gäller tåg tror jag däremot inte det saknas pengar att sanera tågen utan att det inte finns utrymme för att ställa in tåg och ersätta med ett annat.
Visst, inom kollektivtrafiken och järnvägen finns det som du skriver större tillgångar. Tillgångar som är större än vad de behöver vara med tanke på hur och vilka som sanerar tågen och liknande. Statligt ägda tågbolag samt väl valda och inhyrda privata saneringsföretag är de som tjänar på att det kostar. I stort sett tvättar den ena handen den andra. Hur mycket målningar man ser beror därför sällan på ett lägre budgetanslag - mer troliga orsaker är gissningsvis ett uppsving i antalet målade tåg, platsbrist eller tidsbrist - men självklart kan skälen vara många och även helt andra. Skulle tillgångarna visa sig vara lägre de kommande året så är det enkelt att höja biljettintäkterna med ett par kronor per resa - resenärer orkar inte klaga för det hör snarare till vid ett årsskifte i dagsläget.
Citat:
Ursprungligen postat av
DenSomVetDenVet
Läste en artikel också för ett tag sedan att skadegörelse i form av klotter/graffiti har ökat väldigt mycket förra året jämfört med tidigare år då man sett en konstant minskning.
Det betyder inte att skadegörelse har ökat, det betyder endast att fler brott av den typen har blivit polisanmälda. Ett upphörande av sanering skulle kunna uppfattas som en ökning även om det inte sker oftare.