2015-01-09, 19:46
Medlem
Tjena håller på att utredas för adhd,om jag nu har det så tar det eld på mig snart. Jag kan aldrig vara lugn med tankarna i huvudet, det snurrar 100 tankar åt gången och jag tänker så mycket på saker och blir deprimerad och mår skit. Kan aldrig tänka på en sak, alltså mina tankar får mig att må dåligt. Tänker på flera saker samtidigt kan bara inte vara nöjd med mig själv, kan inte varva ner i hjärnan. Ett exempel kan vara att jag tänker på saker och allmänt om livet så jag mår skit dåligt av det. + att mitt låga självförtroende är så jobbigt kan aldrig vara nöjd med mig och säga att jag är bra. Hur funkar era tankar? blir ni deprimerade av era tankar?
Citera
2015-01-09, 19:58
Medlem
particulum1s avatar
Jag tänker bara när jag behöver och när jag väl tänker så tänker jag inte på saker som gör mig deppig. Om jag delar upp mitt tänkande i tid på ett dygn, alltså 24 timmar, så kan jag nog med ganska bra uppskattning påstå att jag tänker ungefär 30-60min av den tiden.
Citera
2015-01-09, 22:22
Medlem
Distrahera dig
Citera
2015-01-11, 03:13
Medlem
(FB) Behöver råd för hur jag ska gå vidare i mitt liv. (Lång text)

Jag fick diagnosen och förstår exakt vad du menar.

Vet inte hur gammal du är men jag fick min när jag var 15 år är 19 nu.

Jag fick mediciner för det. I medicinerna för ADD/ADHD så finns det substanser av amfetamin vilket gör att du bli sjukt lugn och lite smått hög hela tiden. Du tappar känslor.

Jag slutade med min medicin och går bara på antidepressiva. ADHD medicinen är jävla skit. Vet du varför? För du förlorar empati, känslor, glädjen försvinner. Du kommer förstå allt sånt efter du slutat med den.

Kämpa dagligen så kommer du tillslut anpassa dig. Din hjärna kanske snurrar miljarder gånger i huvudet, du över tänker saker. Du är extremt mottaglig för känslor osv.

Men du kommer lära dig att ignorera det. Du kommer inse att du är medveten om att den snurrar men du kommer lära dig med tiden att fokusera och fast din hjärna snurrar så kan ignorera det. Låter skumt men så det är för mig.

Lycka till. ADD och ADHD ges ut på rullband nu. Kanske beror på tv, dataspel då man ska få belöningar hela tiden, hela, hela, hela tiden. Inte konstigt att folk får diagnoserna.
Citera
2015-01-12, 10:13
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncGG
(FB) Behöver råd för hur jag ska gå vidare i mitt liv. (Lång text)

Jag fick mediciner för det. I medicinerna för ADD/ADHD så finns det substanser av amfetamin vilket gör att du bli sjukt lugn och lite smått hög hela tiden. Du tappar känslor.

Jag slutade med min medicin och går bara på antidepressiva. ADHD medicinen är jävla skit. Vet du varför? För du förlorar empati, känslor, glädjen försvinner. Du kommer förstå allt sånt efter du slutat med den.

Vad hette medicinen som du tog? Vilket märke?
Många gånger måste man prova sig fram och testa olika märken tills man hittar den medicin som har bäst verkan på en. Jag vet inte vilket urval du har och hur många du har provsmakat av, men har du försökt att prata med din läkare om det?
Citera
2015-01-12, 11:06
Medlem
Sargeants avatar
Välkommen till klubben!

Jag fick ADHD och asperger för ca. 4 år sen (jag är 23)!

Har varit i din sits med. Man har inte någon kontroll över sina känslor och dom pendlar otroligt mycket, både upp och ner(mycket ner). Jag kan komma med tips som funkat för mig!

Rutiner: detta är inte bara ett tips, det är ett måste för folk med dessa diagnoser, med rutiner så stabiliseras humöret och du finner ett lugn, mycket av övertänkandet lugnas då allt rullar på bättre!

Mediciner: Ren skit! Jag har testat ALLA adhd mediciner och de flesta funkade bra i början, sen slutar det med att man tar ca. 6 mediciner för alla bieffekter. Sen kommer mer bieffekter av dom medicinerna. Så fortsätter det tills du dör!
Mitt tips om du vill medicinera din adhd är cannabis. Har brukat i flera år och har slutat helt med all annan medicin, röker 2 - 3 bloss på en svag spliff innan läggdags. Har hjälpt mig oerhört mycket, fungerar bättre i vardagen!
Om du nu inte vill vara olaglig så har jag hört att CBD olja ska vara sjukt effektivt, finns att beställa på internet och det är som sagt lagligt.
Citera
2015-01-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sargeant
Välkommen till klubben!

Jag fick ADHD och asperger för ca. 4 år sen (jag är 23)!

Har varit i din sits med. Man har inte någon kontroll över sina känslor och dom pendlar otroligt mycket, både upp och ner(mycket ner). Jag kan komma med tips som funkat för mig!

Rutiner: detta är inte bara ett tips, det är ett måste för folk med dessa diagnoser, med rutiner så stabiliseras humöret och du finner ett lugn, mycket av övertänkandet lugnas då allt rullar på bättre!

Mediciner: Ren skit! Jag har testat ALLA adhd mediciner och de flesta funkade bra i början, sen slutar det med att man tar ca. 6 mediciner för alla bieffekter. Sen kommer mer bieffekter av dom medicinerna. Så fortsätter det tills du dör!
Mitt tips om du vill medicinera din adhd är cannabis. Har brukat i flera år och har slutat helt med all annan medicin, röker 2 - 3 bloss på en svag spliff innan läggdags. Har hjälpt mig oerhört mycket, fungerar bättre i vardagen!
Om du nu inte vill vara olaglig så har jag hört att CBD olja ska vara sjukt effektivt, finns att beställa på internet och det är som sagt lagligt.

Cannabis är den bästa medicinen. Men till TS. Försök inte och rök för ofta.. Ta det när du verkligen behöver.
Citera
2015-01-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitch-sandwich
Vad hette medicinen som du tog? Vilket märke?
Många gånger måste man prova sig fram och testa olika märken tills man hittar den medicin som har bäst verkan på en. Jag vet inte vilket urval du har och hur många du har provsmakat av, men har du försökt att prata med din läkare om det?

Concerta 54mg
Citera
2015-03-18, 20:59
Medlem
Rakel-Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitaa
Tjena håller på att utredas för adhd,om jag nu har det så tar det eld på mig snart. Jag kan aldrig vara lugn med tankarna i huvudet, det snurrar 100 tankar åt gången och jag tänker så mycket på saker och blir deprimerad och mår skit. Kan aldrig tänka på en sak, alltså mina tankar får mig att må dåligt. Tänker på flera saker samtidigt kan bara inte vara nöjd med mig själv, kan inte varva ner i hjärnan. Ett exempel kan vara att jag tänker på saker och allmänt om livet så jag mår skit dåligt av det. + att mitt låga självförtroende är så jobbigt kan aldrig vara nöjd med mig och säga att jag är bra. Hur funkar era tankar? blir ni deprimerade av era tankar?

Att tankarna snurrar kan så klart bero på flera saker, men när de snurrar som bäst brukar man nog sällan vara medveten om det. Det är väl mest tankarnas färger eller känslorna som gör deppigheten och de har nog alltid gått i vågor, intensivare när man var yngre.
Citera
2015-03-19, 13:47
Medlem
Att adhd-mediciner är skit håller jag inte
med om. Vissa fungerar bra, andra mindre bra. Det är individuellt, skulle jag vilja säga.
Jag tar Elvanse för adhdn och den fungerar kanon för mig. Är mycket lugnare, motorvägen uppe i huvudet är inte längre ständigt trafikerad. Jag har inte blivit avtrubbad på något sätt.

Angående tankar som susar konstant, jag brukar sätta mig och måla när det blir för mycket. Måla ur mig alla tankar och känslor som tankarna står för, sätta dem på papper så att jag slipper hålla allting i huvudet. Det lugnar ner och minskar kaoset i huvudet, att måla av sig känslorna. Kan göra samma sak fast med skrift.

Det fungerar för mig.
Senast redigerad av champinjonstuvning 2015-03-19 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in