2015-01-09, 13:02
Medlem
JapanKinas avatar
Hej,

Kort och snabb fråga som verkar svår att söka svar efter på Google.

Om jag befinner mig på en ort och ska sluta avtal med en person som befinner sig på annan ort och vi postar kontrakt mellan varandra samt har vittnen på både platser. Vilken ort bör man skriva på kontraktet?

Min högst amatörmässiga gissning är att eftersom jag skriver under kontraktet först så ska jag skriva min ort, stämmer det?

Frågan kanske är irrelevant rent juridiskt men eftersom att ort efterfrågas i samtliga kontrakt jag kikat på så växte ett intresse för att ta reda på svaret.

Trevlig helg!
Citera
2015-01-09, 13:11
Medlem
Pappersvargens avatar
Du ska skriva den ort du befinner dig på. Samma sak för motparten.
Citera
2015-01-09, 13:11
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Du ska skriva den ort du befinner dig på. Samma sak för motparten.

Tack Pappersvargen!

Så det blir mao två orter som skrivs på samma kontrakt.
Citera
2015-01-09, 13:14
Medlem
sven33s avatar
Juridiskt sett behöver du varken vittnen eller ort på något kontrakt (om ni inte säljer en fastighet), det är giltigt ändå. Vill ni nu skriva ut orten så ska den ort stå där avtalet skrevs på (Du skriver din ort och den andra parten skriver sin ort)
Senast redigerad av sven33 2015-01-09 kl. 13:16.
Citera
2015-01-09, 13:20
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Juridiskt sett behöver du varken vittnen eller ort på något kontrakt (om ni inte säljer en fastighet), det är giltigt ändå. Vill ni nu skriva ut orten så ska den ort stå där avtalet skrevs på (Du skriver din ort och den andra parten skriver sin ort)
Detta är intressant. Varför står ort med på varenda kontrakt? Ort, datum och namnteckning är ju de tre man alltid skriver.
Citera
2015-01-09, 13:29
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Detta är intressant. Varför står ort med på varenda kontrakt? Ort, datum och namnteckning är ju de tre man alltid skriver.

Ort, datum, namnteckning och vittnen används som säkerhet i händelse av att någon part förnekar att de skrivit på kontraktet. De är inte nödvändiga men kan vara bra att ha om det skulle uppstå en tvist. Om någon förfalskar din underskrift kan du kanske bevisa att du inte befunnit dig på orten vid det datum som står till exempel. Därför är det viktigt att man skriver rätt ort om man nu vill ha med detta.

Datumet kan också användas som riktlinje för när avtalet bör ha börjat gälla om inget annat skrivs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in