Citat:
Ursprungligen postat av
LeSacPip
God afton!
Jag har sedan ett år tillbaka rökt cannabis dagligen, i mängder om cirka 1 gram per dag, och cigaretter har jag rökt i flera år (5~ st/dag i snitt). Jag snusar även lite sporadiskt. För några dagar sedan tog mitt röka slut, varpå jag bestämde mig för att göra en cold turkey och inleda en fullkomligt drogfri period på obestämd tid, för att övertyga mig själv om att jag inte är fast i något som helst drogträsk.
I skrivande stund har jag varit utan cannabis & nikotin i 72 timmar, och jag märker absolut ingenting. Inga kallsvettningar, inga större sömnsvårigheter än vanligt och aptiten befinner sig på en normal nivå. Hur kommer det sig att en person som jag kan klara av det såpass galant, medan andra beter sig som att det är jordens undergång bara de ska sluta med nikotin?
Jag är genuint intresserad av vad detta kan bero på, då de fysiska aspekterna rimligtvis borde påverka mig minst lika mycket som någon annan.
Vad gäller cannabis så är det mesta psykiskt som flera har skrivit. Om man använder cannabis rituellt och vanemässigt så är det vanan som är den stor boven i dramat snarare än de fysiska effekterna som uppstår när man kliver av ett långvarigt dagligt bruk (svettningar, sömnsvårigheter/tristess). Om man bara typ har råkat röka cannabis varje dag i några år och egentligen inte gjort det till en tvungen vana så kan det säkert gå väldigt smärtfritt. Har man däremot byggt stora delar av sin vardag kring det och planerat sitt liv på ett sätt så att cannabis alltid ska få plats så kommer man också att uppleva att någonting saknas innan man ska äta, efter man har ätit, när man ska sova, när man ska se en film, lyssna på en skiva, gå utanför dörren och så vidare.