2015-01-09, 03:35
Medlem
LeSacPips avatar
God afton!

Jag har sedan ett år tillbaka rökt cannabis dagligen, i mängder om cirka 1 gram per dag, och cigaretter har jag rökt i flera år (5~ st/dag i snitt). Jag snusar även lite sporadiskt. För några dagar sedan tog mitt röka slut, varpå jag bestämde mig för att göra en cold turkey och inleda en fullkomligt drogfri period på obestämd tid, för att övertyga mig själv om att jag inte är fast i något som helst drogträsk.

I skrivande stund har jag varit utan cannabis & nikotin i 72 timmar, och jag märker absolut ingenting. Inga kallsvettningar, inga större sömnsvårigheter än vanligt och aptiten befinner sig på en normal nivå. Hur kommer det sig att en person som jag kan klara av det såpass galant, medan andra beter sig som att det är jordens undergång bara de ska sluta med nikotin?

Jag är genuint intresserad av vad detta kan bero på, då de fysiska aspekterna rimligtvis borde påverka mig minst lika mycket som någon annan.
Senast redigerad av LeSacPip 2015-01-09 kl. 03:37.
Citera
2015-01-09, 03:40
Medlem
Visst påverkas alla lika mycket rent fysiskt. Men, och detta är ett stort men, så är det så att vi med psyket avgör hur vi känner dessa symptom.
Du är troligen mentalt stark och ej lättpåverkad.
Citera
2015-01-09, 04:02
Medlem
Jag upplevde inte heller någon abstinens att tala om efter nåt år på snus,cigg och cannabis.
Inte ens med opiater upplevde jag det efter närmare ett år på det.

Efter några år till blev det jävligare
Citera
2015-01-09, 04:35
Medlem
Va fan förvänta du dig. 5 cigg / dygn är väl knappt att räkna som rökare/nikotinist.
Prova kliva av efter 10+ år med snitt på över ett packet eller dosa snus om dagen. Inte lika kul kan jag meddela.

Klivit av cb efter ett par års daglig rökning och kände inget. Räkna inte heller att det skulle vara några problem, är ju som sagt inte fysiskt beroendeframkallande.

Håll dig borta från nikotinet nu bara, inte värt att vara slav under. Och grattis.
Citera
2015-01-09, 04:41
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Cannabis kräver väl åratal av dagligen hög konsumtion innan dess att det är möjligt att få fysiska abstinens? Eller har nya underlag lagts fram?

Sedan är daglig gräns för kroppens nikotinbehov ca:4 cigg. Resten sitter psykiskt. Kroppens abstinens för nikotin är hos mig ca: 3 dygn ändå fixar jag lät 3 dagar o återfaller ändå till sist. Antagligen har jag något TS saknar, ett verkligt beroende o inte en infantil önskan om att vara cool var gång jag tänt en cigg.

TS kan börja med att höja dosen vilket med den långvarigt dagligen låga dosen, redan skvallrar om avsaknad av riktigt beroende hos TS, dvs rökning utan egentlig missbruks beteende. Lätt att bryta ett beroende som inte ens finns. Men... Fortsätt rök, du är inte ensam om problemet men om du kämpar kan även du som andra bli riktiga rökare med tiden och inte bara hobbyidioter
Citera
2015-01-09, 15:34
Medlem
LeSacPips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smashing665
Jag upplevde inte heller någon abstinens att tala om efter nåt år på snus,cigg och cannabis.
Inte ens med opiater upplevde jag det efter närmare ett år på det.

Efter några år till blev det jävligare

Menar du efter ytterligare några år av konstant dagligt bruk utan pauser, eller hade du tagit pauser emellanåt och det blev ändå värre med tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Va fan förvänta du dig. 5 cigg / dygn är väl knappt att räkna som rökare/nikotinist.
Prova kliva av efter 10+ år med snitt på över ett packet eller dosa snus om dagen. Inte lika kul kan jag meddela.

Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
TS kan börja med att höja dosen vilket med den långvarigt dagligen låga dosen, redan skvallrar om avsaknad av riktigt beroende hos TS, dvs rökning utan egentlig missbruks beteende. Lätt att bryta ett beroende som inte ens finns. Men... Fortsätt rök, du är inte ensam om problemet men om du kämpar kan även du som andra bli riktiga rökare med tiden och inte bara hobbyidioter

5 cigaretter per dag var bara ett genomsnitt jag höftade fram, emellertid har jag rökt mer och i värsta fall har det gått åt uppemot ett paket per dag under perioder. Men oavsett vilket anser jag mig lyckligt lottad som aldrig har fastnat i ovanan att röka sådana mängder tobak till vardags. Naturligtvis borde ett sådant missbruk vara svårare att ta sig ur än för någon som röker mer ansvarsfullt.
Citera
2015-01-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeSacPip
God afton!

Jag har sedan ett år tillbaka rökt cannabis dagligen, i mängder om cirka 1 gram per dag, och cigaretter har jag rökt i flera år (5~ st/dag i snitt). Jag snusar även lite sporadiskt. För några dagar sedan tog mitt röka slut, varpå jag bestämde mig för att göra en cold turkey och inleda en fullkomligt drogfri period på obestämd tid, för att övertyga mig själv om att jag inte är fast i något som helst drogträsk.

I skrivande stund har jag varit utan cannabis & nikotin i 72 timmar, och jag märker absolut ingenting. Inga kallsvettningar, inga större sömnsvårigheter än vanligt och aptiten befinner sig på en normal nivå. Hur kommer det sig att en person som jag kan klara av det såpass galant, medan andra beter sig som att det är jordens undergång bara de ska sluta med nikotin?

Jag är genuint intresserad av vad detta kan bero på, då de fysiska aspekterna rimligtvis borde påverka mig minst lika mycket som någon annan.

Vad gäller cannabis så är det mesta psykiskt som flera har skrivit. Om man använder cannabis rituellt och vanemässigt så är det vanan som är den stor boven i dramat snarare än de fysiska effekterna som uppstår när man kliver av ett långvarigt dagligt bruk (svettningar, sömnsvårigheter/tristess). Om man bara typ har råkat röka cannabis varje dag i några år och egentligen inte gjort det till en tvungen vana så kan det säkert gå väldigt smärtfritt. Har man däremot byggt stora delar av sin vardag kring det och planerat sitt liv på ett sätt så att cannabis alltid ska få plats så kommer man också att uppleva att någonting saknas innan man ska äta, efter man har ätit, när man ska sova, när man ska se en film, lyssna på en skiva, gå utanför dörren och så vidare.
Citera
2015-01-09, 18:34
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Haha, själv tycker jag att så kallade "riktiga rökare" kan erkänna att de vill röka, istället för att skylla ifrån sig på beroende.
Citera
2015-01-09, 19:01
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Haha, själv tycker jag att så kallade "riktiga rökare" kan erkänna att de vill röka, istället för att skylla ifrån sig på beroende.
Okej förlåt! Jag sitter här helt rök/nikotinfri och vill röka. Vilket jag verkligen velat under ett par veckor nu. Det är inte ett beroende utan bara min stora vilja som spökar till regelbundet under dagarna.

Sådär! Och nu kan du erkänna att du inte direkt är hjärnforskare
Citera
2015-01-09, 19:31
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Okej förlåt! Jag sitter här helt rök/nikotinfri och vill röka. Vilket jag verkligen velat under ett par veckor nu. Det är inte ett beroende utan bara min stora vilja som spökar till regelbundet under dagarna.

Sådär! Och nu kan du erkänna att du inte direkt är hjärnforskare
Klart du vill röka, annars hade du inte rökt. Ingen var heller beroende när man började röka, det var ett val man gjorde, man ville röka. Jag var likadan jag, rökte under kanske tre år för att jag tyckte om det, sen slutade jag cold turkey utan problem. Det här med "beroende" är bara en dålig bortförklaring för människor som inte vågar stå för att de gillar att röka.
Citera
2015-01-10, 00:04
Medlem
ReVarres avatar
somliga känner inget när de slutar med cigg

man känner ingenting tre första dagarna utan cannabis, det kommer nog ska du se
Citera
2015-01-10, 00:08
Medlem
LeSacPips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
man känner ingenting tre första dagarna utan cannabis, det kommer nog ska du se

Vad pekar på att cannabis-abstinensen skulle ligga latent och först utbryta efter en viss tidsperiod? Har aldrig hört något liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in