2005-09-22, 18:01
Medlem
Vilken är den bästa serien av Carl Barks tycker du? Och varför?
Citera
2005-09-22, 18:36
Medlem
Bruce Waynes avatar
Mycket svårt att välja, det finns inte en enda (i mitt tycke) dålig Barks-historia, även om jag inte läst precis alla. Mycket är rakt igenom genialt och bland det bästa som gjort i seriekonstens historia!

En av mina favoriter är "The Golden Helmet" - Jakten på den gyllene hjälmen, lika storslagen som ett Tintin-äventyr, för att ta en närliggande jämförelse. Den har nästan allt, spänning, djup och sensmoral.

Finns en bra hemsida om Barks och historierna är listade med bilder, för att friska upp minnet: http://www.cbarks.dk/THESERIES.htm

Ett av Barks guldperioder var 1949-51; se bara de historier som kom ut då: http://www.cbarks.dk/theserieswdcs100-137.htm

Fler länkar:
http://www.lambiek.net/barks.htm
http://www.bpib.com/illustra2/barks.htm
http://moneybin.at.infoseek.co.jp/
Citera
2005-09-22, 18:43
Medlem
Fula Gubbens avatar
"Vilse i Anderna" brukar hamna högt på listorna; är själv även svag för "Jakten på Majenta-märket" och "Den gyllene hjälmen". Lysande bildberättande

- F.G
Citera
2005-09-22, 18:50
Medlem
Under åren 1951-1952 kom nog de serierna som jag gillar mest:
"In Old California!" (Drömmen om det gamla Kalifornien), "A Christmas For Shacktown" (Jul i Pengalösa), "Only A Poor Old Man" (Den finurlige farbror Joakim) och "The Golden Helmet" (Den gyllene hjälmen).
En annan väldigt bra är "The Ghost of the Grotto" (Kalle, Knattarna och spöket i grottan).
Men som sagts tidigare, inte en enda är dålig!
Citera
2005-09-22, 19:04
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skizzik
"In Old California!" (Drömmen om det gamla Kalifornien), "A Christmas For Shacktown" (Jul i Pengalösa), "Only A Poor Old Man" (Den finurlige farbror Joakim) och "The Golden Helmet" (Den gyllene hjälmen).
En annan väldigt bra är "The Ghost of the Grotto" (Kalle, Knattarna och spöket i grottan).
Alla dom du nämner tillhör den absoluta toppen, Jul i Pengalösa är en av mina favoriter, sorglig och värmande på samma gång.
Citera
2005-09-22, 19:56
Medlem
Baalzamons avatar
Någon som vet om man kan hitta några av Carl Barks serier på nätet någonstans? Eller Don Rosas också för den delen.

Vilse i Anderna är nog även min favorit, men det finns många som jag inte har läst och ännu fler som jag har glömt
Citera
2005-09-22, 21:10
Medlem
Thalamuss avatar
Den flygande holländaren har alltid varit en favorit. Dels för att den har så vackra bilder och dels för att den är så spännande
Citera
2005-09-22, 21:14
Medlem
snuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skizzik
Jul i Pengalösa är en av dom finare.
Citera
2005-09-22, 21:17
Medlem
Mamonakus avatar
Jag har alltid varit mer förtjust i de komiska historierna än i de långa äventyren.

Om man utgår från länken så är några favoriter: The pixilated parrot (1950), The Iron pants (1944) och kanske framförallt serien där Kalle är "skolpolisen" som ska hindra knattarna från att skolka (WDCS100 - 1949)

Och så förstås historierna där farbror Joakim tävlar om vem som är världens rikaste, med Guld-Ivar Flinthjärta och maharadjan av långtbortistan.

Citera
2005-09-22, 22:15
Medlem
Bruce Waynes avatar
Efter att ha läst igenom tråden så blir jag blir minst sagt sugen på att sätta mig i finsoffan, hälla upp nåt gott att dricka och plöja igenom en bunt Carl Barks-äventyr..

"Skolpolisen" är riktigt fin, särskilt det tunga slutet..

"Ekot i Dalen" (eller vad den heter) är en skön klassiker också.. knattarna som fixar varje ljud som Kalle gör, grym...
Citera
2005-09-23, 11:17
Medlem
Några andra jag gillar skarpt är: "Farbror Joakim och den tokige professorn", "Räddad i Grand Canyon", "Guldmånen", "Ett mytologiskt mysterium", "Världsmästerskapen i pengar", "Tillbaka till Klondike" och "Landet i underjorden"!

En bra lista på alla hans serier finns här.
Citera
2005-09-23, 11:57
Medlem
Bobfishs avatar
Svårt, jag får väl säga "Golden Helmet" som verkligen är ett epos. Dessutom har karaktärerna djup och en del brister. Kalle och intendenten är lika sugna på att bli härskare över Nordamerika som skurkarna. Det enda dåliga med den serien var att Joakim, Barks' bästa karaktär inte var med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in