Några personliga favoriter:
U$59 - 1965 (NORTH OF THE YUKON)
För att rädda sin förmögenhet tvingas Farbror Joakim ut på en rasande jakt över Alaskas isvidder med ett gäng gamla ledbrutna slädhundar som enda hjälp. Underbar historia som borde filmatiseras.
WDCS088 - 1948
Kalle Anka och Alexander Lukas blir på grund av ett gammalt vad tvungna att anta varsin utmaning: vinterbada respektive dricka tio liter lemonad.
WDCS140 - 1952
Kalle, Knattarna och Joakim försöker lista ut hemligheten bakom Alexander Lukas' ofattbara tur. Alexander verkar förvara lösningen på gåtan i ett kassaskåp ...
WDCS272 - 1963 (SPARE THAT HAIR)
WDCS308 - 1966 (THE BEAUTY BUSINESS)
Två likartade historier med Kalle Anka som frisör respektive kosmetolog. Underbart surrealistisk humor.
Min absoluta favorit (av dem jag läst) är nog den förstnämnda serien. Jag sticker alltså ut i så motto att jag väljer ett av Barks' senare alster, medan de flesta här verkar föredra hans tidiga serier. Min avvikande smak kan bero på att de serier som repriserades i KA & co under min uppväxttid ofta var just de som gjordes på 60-talet. Nostalgi är och förblir en betydande faktor i de här sammanhangen.
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
WDCS126 - 1951 skulle kunna användas i grundskolan som ett exempel på hur marknadskrafterna fungerar. Faktiskt!
Instämmer. Om man ser till hur serien är upplagd känns det rätt uppenbart att han
hade ett pedagogiskt syfte med den.