2005-09-23, 12:11
Medlem
Visserligen är de flesta (alla) långa äventyren med Joakim väldigt bra, men jag tycker inte direkt att det är nån nackdel att han inte är med i nån serie som är bra ändå. Tror inte att hjälmen hade vart bättre om han var med..
Citera
2005-09-25, 09:48
Medlem
xrizzs avatar
Otroligt svårt att välja vilken Barks-serie som är bäst, de är alla bra!

Helt klart står episka serier som "den gyllene hjälmen" och "Only a poor old man" i en klass för sig, men av någon outgrundlig anledning är jag också väldigt förtjust i de äldre, lite enklare 10-sidors serierna.
Tex de där knattarna inte vill bada, eller där de skolkar... Eller varför inte de där Kalle och ungarna tävlar i simning, skridsko mm mm (Jag orkar inte leta upp titlarna, men jag tror nog alla "Barks-fans" förstår vilka serier jag tänker på!). Jag tycker att just enkelheten och vardagligheten i dessa serier gör dem speciella, allmänmänskliga på något vis.
Egentligen kan väl detsamma sägas om Barks längre äventyrs-serier, de lyckas på något vis spegla väldigt väl hur det är att vara människa (anka?). Jag tror att Carl Barks något brokiga yrkeskarriär gjorde honom till en mycket god mäniskokännare, vilket avspeglas i serierna. Och det är nog en av de största orsakerna till hans popularitet, det är så lätt att känna igen sig och sätta sig in i de situationer som uppstår.
Citera
2005-09-28, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne

Ett av Barks guldperioder var 1949-51; se bara de historier som kom ut då: http://www.cbarks.dk/theserieswdcs100-137.htm

WDCS126 - 1951 skulle kunna användas i grundskolan som ett exempel på hur marknadskrafterna fungerar. Faktiskt!
Citera
2005-10-02, 03:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Mycket svårt att välja, det finns inte en enda (i mitt tycke) dålig Barks-historia, även om jag inte läst precis alla. Mycket är rakt igenom genialt och bland det bästa som gjort i seriekonstens historia!

Haller forstas med om att Barks ar en av de storsta genom tiderna, men serierna som han tecknade mot slutet av sin karriar haller inte direkt toppklass.

"Mastering the Matterhorn", visserligen fran 1959, ar val inte en av hans basta.

Svart att saga vilken serie som ar bast, mycket nar det galler Barks ar nostalgi fran barndomen och dar intar "Den gamla borgens hemlighet" topplaceringen.
Citera
2005-10-02, 12:53
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Haller forstas med om att Barks ar en av de storsta genom tiderna, men serierna som han tecknade mot slutet av sin karriar haller inte direkt toppklass.

"Mastering the Matterhorn", visserligen fran 1959, ar val inte en av hans basta.

Svart att saga vilken serie som ar bast, mycket nar det galler Barks ar nostalgi fran barndomen och dar intar "Den gamla borgens hemlighet" topplaceringen.

Sant, hans senare period är inte genialisk, men bra - i alla fall det jag läst, även om guldklimparna kom tidigare. Har väl inte läst så mycket från andra hälften av 1950-talet om jag ska vara ärlig.
Citera
2005-10-03, 12:36
Medlem
Citat:

Så hade han väl inte skrivit manus till den själv heller?!
Citera
2005-10-04, 14:23
Medlem
Nulles avatar
Några personliga favoriter:

U$59 - 1965 (NORTH OF THE YUKON)
För att rädda sin förmögenhet tvingas Farbror Joakim ut på en rasande jakt över Alaskas isvidder med ett gäng gamla ledbrutna slädhundar som enda hjälp. Underbar historia som borde filmatiseras.

WDCS088 - 1948
Kalle Anka och Alexander Lukas blir på grund av ett gammalt vad tvungna att anta varsin utmaning: vinterbada respektive dricka tio liter lemonad.

WDCS140 - 1952
Kalle, Knattarna och Joakim försöker lista ut hemligheten bakom Alexander Lukas' ofattbara tur. Alexander verkar förvara lösningen på gåtan i ett kassaskåp ...

WDCS272 - 1963 (SPARE THAT HAIR)
WDCS308 - 1966 (THE BEAUTY BUSINESS)
Två likartade historier med Kalle Anka som frisör respektive kosmetolog. Underbart surrealistisk humor.

Min absoluta favorit (av dem jag läst) är nog den förstnämnda serien. Jag sticker alltså ut i så motto att jag väljer ett av Barks' senare alster, medan de flesta här verkar föredra hans tidiga serier. Min avvikande smak kan bero på att de serier som repriserades i KA & co under min uppväxttid ofta var just de som gjordes på 60-talet. Nostalgi är och förblir en betydande faktor i de här sammanhangen.

Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
WDCS126 - 1951 skulle kunna användas i grundskolan som ett exempel på hur marknadskrafterna fungerar. Faktiskt!
Instämmer. Om man ser till hur serien är upplagd känns det rätt uppenbart att han hade ett pedagogiskt syfte med den.
Citera
2005-11-23, 21:00
Medlem
nåt att göra en omröstning av
Citera
2005-11-24, 15:47
Medlem
Mamonakus avatar
Hm, nu först märker jag att det här är en gammal tråd och att jag redan svarat i den.

Men eftersom jag just kommer inklampandes från en "Mest överskattade spelet"-tråd och ser att Bruce Wayne gillar den gyllene hjälmen vill jag påpeka att det nog är den mest överskattade Barks-serien.

Och än en gång... Barks var bäst när knattarna och Joakim var sviniga av sig!
Citera
2005-11-24, 16:13
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamonaku
Hm, nu först märker jag att det här är en gammal tråd och att jag redan svarat i den.

Men eftersom jag just kommer inklampandes från en "Mest överskattade spelet"-tråd och ser att Bruce Wayne gillar den gyllene hjälmen vill jag påpeka att det nog är den mest överskattade Barks-serien.

Och än en gång... Barks var bäst när knattarna och Joakim var sviniga av sig!
Hallå där Mamonaku, hehe.. jag är inte den enda som hyllar "Den gyllene hjälmen" i tråden...

Visst, det kanske är ett, om man ser till alla dom andra historierna, något överskattad äventyr just därför att den är så känd och uppburen. Jag tycker inte att "gyllene hjälmen" är allra bäst. Men det är ett verkligt epos som fångar in så mycket olika saker; spänning, storhetsvansinne, dramatik...
Citera
2005-12-11, 02:02
Medlem
Jag minns när jag va yngre jag och min kompis började samla på kalle ankas pocket jag va stormförtjust, men det hände något julen 1998 jag fick en "kalle ankas guldbok nr 15 av min mor.Jag blev väldigt intresserad av den här författaren pga att äventyren i den här boken va så jävla mycket bättre än dom i Kalles pocket. Jag blev fast från morgon till kväll läste jag kalle ankas carl barks äventyr. Jag va nere på dolores i gbg och köpte nya kalle anka Co 3ggr i veckan
jag hade börjat samla. det var en underbar tid synd att man blivit lite för stor
Jag började samla det va en jävla stor samling som jag fortfarande har kvar jag
har 6 guldböcker hemma 1jag bok och en sjuhelvetes massa tidningar.
så ni ska veta att jag läst dom flesta men den bästa historien jag har läst är nog

kalle anka och voodoodoktorns hemlighet och jag måste nog säga The golden helmet men jag kan även rekommendera massa fler
Carl barks R.I.P
Citera
2005-12-11, 02:04
Medlem
förresten inget snack att Carl Barks var bäst under åren 1945-1955 Det va då hans mästerverk kom jag kan bara se 2st som kom efter o det är världsmästare i pengar(1959) och den förbjudna dalen(1957)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in