2015-01-08, 16:55
Medlem
Någon som vet lite om det här om man kan behandla det te.x.

Var utomlands för några månader sen i turkiet, riktigt varmt o fuktigt, sen efter en månad i sverige fick jag röda utslag på bröstet, magen, lite på ryggen, halsen och vid ljumsken, efter en vanlig idrottslektion i en gympahall. Sen om jag duschar en längre tid varmt blir det samma.

Det kliar lite och det försvinner efter ungefär 30min. Det är inte lite utslag utan hela bröstet som synns tydligt å jag tycker det ser förjävligt ut. Nu får jag dom här utslagen om jag har mycke kläder på mig, går snabbt under en längre tid, och det är så irriterande då man tränar på gym och blit helt röd av utslag. Även om jag te.x blir nervös känner jag att det kliar.

Då jag tränar har jag bara t-shit o shorts. Utslagen är lite knottriga typ, sen röd/rosa runtomkring.
Är tacksam över något råd.
Citera
2015-01-13, 08:27
Medlem
ollapadubaras avatar
Typ hur ser utslagen ut? Jag brukar få värmeexem i friktionsområderna på kroppen (insida lår, ljumskarna, armhålorna, höfterna) varje sommar och utomlandsresa. Huden får typ en röd ton och blir full av en massa små "pluppar", det ser typ ut som små finnar, fast det är självklart inte det. Plupparna är svinigt känsliga och ytterst omysiga.

Är det typ sådant utslag du får eller?
Citera
2015-01-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollapadubara
Typ hur ser utslagen ut? Jag brukar få värmeexem i friktionsområderna på kroppen (insida lår, ljumskarna, armhålorna, höfterna) varje sommar och utomlandsresa. Huden får typ en röd ton och blir full av en massa små "pluppar", det ser typ ut som små finnar, fast det är självklart inte det. Plupparna är svinigt känsliga och ytterst omysiga.

Är det typ sådant utslag du får eller?

Det är så att huden blir röd och som du säger små konstiga pluppar typ, ibland är det bara så att huden blir alldeless röd och känns het ungefär. Enligt google så får jag fram 'miliaria' att svettningen inte fungerar, eller att det bara är nässelutslag.
Citera
2015-01-16, 01:43
Medlem
ollapadubaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickyyy
Det är så att huden blir röd och som du säger små konstiga pluppar typ, ibland är det bara så att huden blir alldeless röd och känns het ungefär. Enligt google så får jag fram 'miliaria' att svettningen inte fungerar, eller att det bara är nässelutslag.

Jadu, det låter som samma skit som jag får. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig riktigt, har aldrig sökt hjälp för det eller så. Dock brukar jag alltid försöka förhindra att utslagen uppstår genom att minska friktioner mot huden där de brukar uppstå. Inga lösa shorts, inte sitta gränsle utan byxor osv.

Babypuder är din bästa vän! Det minskar friktionen och fukten och därmed obehaget. Ta på innan du tror att de ska uppstå och använd frikostligt när de väl uppstått.
Citera
2015-01-20, 13:22
Medlem
Elsharins avatar
Låter som nässelutslag. Kan uppstå från allt möjligt som solljus, värme, kyla, temperaturväxlingar, tryck, beröring, allergi, ansträngning, friktion m.m m.m.

Själv får jag utslag och en klåda från hell om jag duschar i för varmt vatten samt någon enstaka gång vid hård fysisk ansträngning (spec konditionsträning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in