2015-01-08, 16:47
Medlem
robomans avatar
Den här hösten påbörjade jag en distansutbildning i webbutveckling. Jag kommer dock hoppa av den utbildningen av ett par anledningar. Dels för att jag inte hinner med utbildningens tempo vid sidan av heltidsjobb (jag påbörjade bara utbildningen för att testa huruvida jag skulle hinna med eller inte) och dels för att jag känner att det är långt mer effektivt att utbilda mig på egen hand, då jag slipper genomföra moment som jag finner onödiga. Jag tycker att kursledarna, huvudsakligen äldre män, ibland har en förlegad syn på vad som är viktigt och hur man "måste" gå till väga för att lära sig saker.

Med detta sagt: Om ni skulle skräddarsy en utbildning, hur tror ni att ett bra upplägg skulle se ut?
Vad är det första man bör lära sig? Vad är det andra? Hur fortsätter inlärningen?
Och hur gör man det effektivast?

Med andra ord: Vad bör varje webbutvecklare ha för kompetenser? Och hur införskaffas dessa lämpligen på egen hand?

-----

En tidig färdighet man bör begripa sig på är förstås grundläggande HTML och CSS. Själv fick jag ju en ingång till detta genom utbildningen jag nu hoppar av, men för den som har även detta steg kvar så svämmar internet nästan över av möjligheter till inlärning.
Youtube-videor och mängder av manualer finns att tillgå. För ett lite roligare sätt att lära sig rekommenderar jag codecademy.com, om någon annan nybörjare skulle kolla in här i tråden.

Fyll gärna på vetja.
Citera
2015-01-08, 18:33
Medlem
Skall inte vara några problem som helst att lära sig på egen hand.
Finns ett ton med guider och tutorials.

Jag lärde mig webbutveckling genom att först skissa upp en webbsida på papper och sedan försöka replikera detta med html/css.

En annan sak jag gjorde var att ladda ner webbsidor jag tyckte såg intressanta ut och därefter försöka kopiera sidan bit för bit och göra en egen kopia av sidan.

Ska du ha ett jobb inom webbutveckling så tycker jag att du måste lära dig ett server-språk och javascript. Idag förväntar man sig mycket AJAX och mycket easing effekter..

Skapa webbsida efter webbsida. Gör en egen "Lunarstorm/facebook", sen ett spel med JS/HTML5.

Kika runt på arbetsförmedlingen om vad det är för kunskaper arbetsgivare letar efter.
Citera
2015-01-08, 20:22
Medlem
Protons avatar
Webbutveckling och javascript --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2015-01-09, 07:55
Medlem
Webbutvecklare idag är väldigt brett begrepp. Till att börja med bör du fundera på om du vill syssla med backend eller front end. Eftersom det är så otroligt mycket blir det lättare om du till en början har en inriktning. Risken är annars att du blir halvduktig på allt och slutar med du ändå måste använda google till nästan allt.

Generella saker du bör kunna är
Versionshantering, ex GIT
Struktur ex MVC
Kunna rita (eller i alla fall läsa) diagram i form av UML eller liknande

För front end
Javascript (jquery, angular.js etc)
JSON
XML

Back end
Objektorientering
.NET eller PHP
Databaser
Modelering av databaesr
Citera
2015-01-09, 10:57
Medlem
HTTP. Alldeles för många som jobbar med webbutveckling som inte har en susning om hur HTTP fungerar. Många fattar inte ens att de har en server och en klient, men får ihop något halvfungerande ändå.
Citera
2015-01-09, 18:34
Medlem
TexasSwedes avatar
Svaret från _x3m_ stämmer med vad jag anser.
Jag skulle lägga till några småsaker:

Generellt
Förstå HTTP och HTTPS (som AVGASBARN mycket riktigt påpekar). Eller i alla fall ha en bra förståelse för client-server, vad som ska göras på servern och vad som ska göras i klienten (webbläsaren).
Ajax och JSON anser jag både frontend- och backend-utvecklare behöver förstå.
Problemlösning. Oavsett vilken slags utvecklare man är så måste man vara riktigt duktig på problemlösning och att tänka "outside the box". Man måste kunna bryta ner ett problem i mindre del-problem, och vart och ett av dem i ytterligare mindre steg/delar.
Skaffa konto på Stack Overflow. :-)

Frontend
Bli riktigt duktig på HTML och CSS.
Verktyg/frameworks som Bootstrap, jQueryUI, jQueryUI Mobile, Sensa Touch, Dojo, etc.
Färglära, typografi och generell design.
UI/UX-kompetens (usability är viktigt!)

Backend
MySQL och/eller någon annan SQL-varient.
MongoDB eller CouchDB eller någon annan NoSQL-databas.
Förstå skillnaden mellan relationsdatabas och NoSQL. :-)
Någon server-baserat Javascript-plattform som node.js.
Citera
2015-01-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
[...]
MySQL och/eller någon annan SQL-varient.
MongoDB eller CouchDB eller någon annan NoSQL-databas.
Förstå skillnaden mellan relationsdatabas och NoSQL. :-)
[...]
MySQL är ingen SQL variant. SQL är att "programmeringsspråk" som används i relations-databashanterare. Varken MySQl är MS SQL och MongoDB är en databas, de är databashanterare
Citera
2015-01-09, 20:35
Medlem
Det enda viktiga är att lära sig programmering, annars får man sitta och konfa wordpress hela dagarna. Det är en enklare väg, men säkert inte lika rolig. Ramverk kommer och går, men programmeringskunskapen består. AngularJS och framförallt JQuery är snart helt ute *provocerar*.

Då man lär sig programmera så medföljer mycket runtomkring, databaser, design, byggsystem, versionshantering etc. Om du gillar webben så bör du välja exempel runt det så du får med dig html/css.
Citera
2015-01-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
MySQL är ingen SQL variant. SQL är att "programmeringsspråk" som används i relations-databashanterare. Varken MySQl är MS SQL och MongoDB är en databas, de är databashanterare
Nog finns det skillnader i möjligheter mellan olika system, och vad funktioner som gör ungefär samma saker ändå har för olika namn. Säg att MySQL är en "dialekt" av SQL eller nåt så är jag med all the way.
Citera
2015-01-10, 04:51
Medlem
TexasSwedes avatar
En länk som kanske kan hjälpa lite:

http://www.quora.com/How-can-one-learn-to-become-an-expert-UI-UX-designer
Citera
2015-01-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerto
Det enda viktiga är att lära sig programmering, annars får man sitta och konfa wordpress hela dagarna.

Inget vettigt arbete som använder Wordpress sitter och konfigurerar. När Wordpress används seriöst krävs det goda kunskaper i PHP för att kunna utveckla då man oftast gör egna plugins och teman till systemet.

Citat:
Det är en enklare väg, men säkert inte lika rolig. Ramverk kommer och går, men programmeringskunskapen består. AngularJS och framförallt JQuery är snart helt ute *provocerar*.

Visst är det så att ramverk kommer och går men ett stabiliserat ramverk hänger med många år. Dessutom har man lärt sig ett är det oftast inte så svårt att använda något annat. Att säga att Angular och jQuery snart är ute är inte att provocera utan snarare att ljuga. Angular kommer snart med helt omskriven kod och jQuery existerar på majoriteten av alla webbsidor på internet.

Citat:
Då man lär sig programmera så medföljer mycket runtomkring, databaser, design, byggsystem, versionshantering etc. Om du gillar webben så bör du välja exempel runt det så du får med dig html/css.

Att göra något utan html/css som webbutvecklare är ganska svårt då man inte kommer se något resultat på skärmen Mao är html/css omöjligt att undvika.
Citera
2015-01-12, 08:43
Medlem
robomans avatar
Fy vad bra ni är som har gett så vettiga och informativa svar! Jag var rädd att jag skulle mötas med enbart hån, för att jag använder fel terminologi och så.

Det glädjer mig också att jag inte är ensam om åsikten att en högskoleutbildning inom området inte är nödvändig för att bli bra på det. Nätet svämmar över av möjligheter att lära sig sådant här.

Jag ska gå igenom alla tips mer grundligt imorgon efter jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in