Den här hösten påbörjade jag en distansutbildning i webbutveckling. Jag kommer dock hoppa av den utbildningen av ett par anledningar. Dels för att jag inte hinner med utbildningens tempo vid sidan av heltidsjobb (jag påbörjade bara utbildningen för att testa huruvida jag skulle hinna med eller inte) och dels för att jag känner att det är långt mer effektivt att utbilda mig på egen hand, då jag slipper genomföra moment som jag finner onödiga. Jag tycker att kursledarna, huvudsakligen äldre män, ibland har en förlegad syn på vad som är viktigt och hur man "måste" gå till väga för att lära sig saker.
Med detta sagt: Om ni skulle skräddarsy en utbildning, hur tror ni att ett bra upplägg skulle se ut?
Vad är det första man bör lära sig? Vad är det andra? Hur fortsätter inlärningen?
Och hur gör man det effektivast?
Med andra ord:
Vad bör varje webbutvecklare ha för kompetenser? Och hur införskaffas dessa lämpligen på egen hand?
-----
En tidig färdighet man bör begripa sig på är förstås grundläggande HTML och CSS. Själv fick jag ju en ingång till detta genom utbildningen jag nu hoppar av, men för den som har även detta steg kvar så svämmar internet nästan över av möjligheter till inlärning.
Youtube-videor och mängder av manualer finns att tillgå. För ett lite roligare sätt att lära sig rekommenderar jag codecademy.com, om någon annan nybörjare skulle kolla in här i tråden.
Fyll gärna på vetja.