2015-10-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det var väl typ det enda som hände i den matchen förutom om du sätter en kamera på er tilltänkte ersättare till Nisse (Ali Khan) där du kan se att de flesta av hans ingrepp är väldigt pissiga.

som räddningen i minut 17? som när han är en av de spelare som slänger sig för att rädda nisses skott (även om den inte tar på just honom) typ en ynka minut före han gör självmålet? ali khan har ju inte ens färgat håret gult. klart han inte ville AIK skulle vinna
Citera
2015-10-20, 15:42
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
med stor sannolikhet stämmer det såklart. det är ju dock värt att nämna att HBK faktiskt varit solida defensivt senaste tiden (bortsett från... ja, du vet ) och det inte alls är självklart att norrköping vinner med mer än uddamålet där. örebro är ju dock också i bra form, men har likt HBK ingenting att spela för längre, någon lätt match för AIK blir det nog dock inte.

däremot vågar jag stå för att jag för första gången håller AIK som favoriter till guldet nu. norrköping är kanske i förarsätet rent tabellmässigt och har större chans att påverka utkomsten själva, men jag tror ändå att vi oftare lyckas ta 4p/6p än vad ni eller IFK göteborg gör det. nu får man väl skit för att man inte gör en göteborgare och kallar örebro favoriter i cupfinalen, men även om jag inte ens tror AIK vinner hälften av gångerna så ser jag oss som marginella favoriter.
Ja, självklart är ni favoriter till guldet och det håller oddsmakarna med om. Tror ni ligger på kring 2 (~ 50%) och vi på 2.75 (~ 36 %).

Vad som är svårbedömt är vem som har något att spela för i sista omgången. Om Malmö torskar mot Hammarby och Elfsborg vinner mot Häcken kommande omgång innebär det att Malmö slutar 5:a (Djurgården lär inte ta igen målskillnad). Då har de noll att spela för och kommer förmodligen att vila en hel del spelare inför CL. Vidare, om Örebro fortsätter att tuffa på och Helsingborg förlorar kan det innebära att Örebro har en 8:e-plats att spela för vilket innebär seedning i svenska cupen. Lägg även till att Örebro kommer att vara ordinarie (ingen anledning att vila spelare) så den matchen kan trots allt vara klurig.
Citera
2015-10-20, 15:43
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det var väl typ det enda som hände i den matchen förutom om du sätter en kamera på er tilltänkte ersättare till Nisse (Ali Khan) där du kan se att de flesta av hans ingrepp är väldigt pissiga.
Nja inte för att va djävulens advokat men Ali Khan mer eller mindre rädda ett mål för HBK när han stötte undan Blomberg vid Banguras inlägg i 17 (?) minuten. Annars hände det fan inte mycket förrens tilläggstiden när Dickson nickar i stolpen, Pereira har ett bra skott på Stojan Lukic som han styr undan till hörna och sen kommer allas vår egna Ali Khan och räddar dagen.

Ska väl nämnas att HBK skulle ha ett klockrent läge i slutet om inte Carlgren var vaken.
Citera
2015-10-20, 15:46
Medlem
ChaozOnceAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Med tanke på hur AIK blev utspelade av HBK i andra halvlek kan vårt spel räcka i alla fall.

Nja, utspelade är en viss överdrift. Däremot spelade inte AIK bra och matchen vägde åt båda håll absolut. Men tänk på att AIK på Örjans Vall med en ganska konstig plan (släppte mycket och studsa) jämfört med AIK på NA är väldigt annorlunda.

Elfsborg slog oss på sitt plast med snabba omställningar, på NA så var det den största utspelningen vi gjort detta år. Malmö hotade oss med sitt snabba passningsspel emellanåt, vi bröt ner dom med vår tyngd på fasta. Tänk också på att det är 40k svartgula fans i ryggen och att vi har flest matchvinnare i Goitom, Bangura, Etuhu, Hooiveld, Blomberg, Ishizaki, Karlsson och kanske Ofori om han hinner bli klar. AIK har 12-1-0 på NA i år, 11 vinster på dom 12 senaste matcherna. Tror uppriktigt IFK är lite nervösa inför denna utmaning, från att leda serien med 8-9 poängs marginal till att vara piskade att vinna. AIK helt uträknade till att nu mer eller mindre ha allt i sina egna händer, underskatta inte det.

Sen är det dessutom bara kanterna som IFK har en födel på, främst Rieks/Aleesami. Övriga positioner ger jag fördel AIK, specifikt anfallet som är bäst i AS spelmässigt
Citera
2015-10-20, 15:51
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Nja inte för att va djävulens advokat men Ali Khan mer eller mindre rädda ett mål för HBK när han stötte undan Blomberg vid Banguras inlägg i 17 (?) minuten. Annars hände det fan inte mycket förrens tilläggstiden när Dickson nickar i stolpen, Pereira har ett bra skott på Stojan Lukic som han styr undan till hörna och sen kommer allas vår egna Ali Khan och räddar dagen.

Ska väl nämnas att HBK skulle ha ett klockrent läge i slutet om inte Carlgren var vaken.

Han knuffade Blomberg för att det skulle bli straff hajjar du väl!
Citera
2015-10-20, 16:35
Medlem
Gambias avatar
Rekommenderar er att kika på nomineringarna inför fotbollsgalan om ni är sugna på ett gott skratt. Det är fan de märkligaste jag sett i fotbollsväg på ett bra tag. Lägg märke till att MFF-avrunkningen är total.

På målvaktsidan är Robin Olsen nominerad före Nordfeldt. Det är väl ingen skandal men ändå en märklig prioritering då Olsen gjorde det bra i Allsvenskan för att sedan gå och bli usel i Grekland. Nordfeldt blev utsedd till Heerenveens bästa spelare 14/15 och värvades till Premier League (där han ännu inte debuterat).

Som back finns Martin Olsson nominerad. Han har alltså varit mer eller mindre skadad från november 2014 till mars i år för att sedan vara ännu mer skadad ända från maj till september, han har alltså knappt spelat den senaste tiden. Ludwig Augustinsson har under tiden hyllats i Danmark, briljerat fullständigt i U21 EM och fått Bundesliga- och Premier League-klubbar efter sig men honom ser vi inte röken av. Även Oscar Wendt bör självklar nomineras före Olsson.

På mittfältet har vi de nostalgiska Linderothtyp-kåta journalisternas favorit Lewicki. Lewicki gjorde ett mycket bra U21 EM men har efter det knappt ens varit bästa svenska centrala mittfältare i Allsvenskan, speciellt inte under hösten. Abdul Khalili och Oskar Hiljemark har båda tagit betydligt större steg, även om Hamrén missat det.

Det mest verklighetsfrånvända nomineringen hittar vi dock på anfallssidan. Isaac Kiese Thelin, mannen som helt plötsligt blev värd 40 miljoner efter totalt 8 mål för MFF förra året. I år har han producerat 0 poäng i Ligue 1 och förra året gjorde han mål var 1000:e minut. Han har fortfarande inte gjort ett enda tävlingsmål i A-landslagssammanhang. Hur är det möjligt att han rimligen kan vara mer årets anfallare än Emir Kujovic eller John Guidetti? Även Goitom går före i min bok.
Citera
2015-10-20, 16:40
Medlem
Riktar du in dig på fotbollsgalan vid den här tidpunkten?

Vet inte hur många som bryr sig om fotbollsgalan just nu.
Citera
2015-10-20, 17:33
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Riktar du in dig på fotbollsgalan vid den här tidpunkten?

Vet inte hur många som bryr sig om fotbollsgalan just nu.
Nej jag riktar inte in mig på fotbollsgalan. Det var en fotbollsnyhet som kom under dagen jag ville dela med mig av, att ta del av den utesluter inte att även ta del av andra nyheter och spekulationer. Vill du läsa mina tankar om den senaste omgången och guldstriden rekommenderar jag att du går några sidor bakåt i tråden.
Citera
2015-10-20, 18:51
Medlem
ZlatanManias avatar
Är rätt säker på att AIK kommer köra med denna startelva nu på måndag om inget tråkigt sker..
Citat:
Carlgren.

Hauksson-Per Karlsson-Hooiveld-Pereira.

Blomberg-Etuhu-Saletros-Ishizaki.

Goitom-Bangura.
Kan vi förvänta oss denna motsvarighet?
Citat:
Boman-Engvall.

Rieks-G.Svensson-Albaek-Ankersen.

Aleesami-Jonsson-Bjärsmyr-Salomonsson.

Alvbåge.
Citera
2015-10-20, 19:18
Medlem
gilbert25s avatar
Citat:
Är rätt säker på att AIK kommer köra med denna startelva nu på måndag om inget tråkigt sker..

Ser nog rätt rimligt ut, jag hade dock älskat att se Sebastian Eriksson från start så han och Etuhu kan få brottas lite igen
Citera
2015-10-20, 19:34
Medlem
Citat:

Kan väl tillägga Ishia skott/inlägg i ribban.

Ali Khan "räddar" väl avslutet i chansen innan målet också.
Citera
2015-10-20, 19:40
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:

Rieks är ju tydligen avstängd nästa match så tror inte deras start ser ut så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in