2015-08-12, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nollgradig
Känner DU till Kujovic? Han är då fan inte svart.
Nej men inte direkt Svenskt utsende....
Citera
2015-08-12, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The_dude2
Exakt det som står i årsredovisningen som uppenbarligen inte förstår dig på. Lägger till en länk som kanske är lättare för dig att förstå dig på.

http://www.ifkgoteborg.se/Documents/PDF/Verksamhetsberattelser/Bokslutskommunike-2014.pdf

Intressant match ikväll för se om Elfsborg kan ta sig upp i ledningen eller slaget om tredjeplatse ska bli hårdare istället.
Dom måste väl i så fall vinna med 5 mål.
Citera
2015-08-12, 17:24
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Nej men inte direkt Svenskt utsende....

Haha, nyss var han "den svarta killen" och nu är utseendet "inte direkt svenskt". Om ett par inlägg står det väl något i stil med "han har ju skägg".

Kujovic har ju för övrigt bott i Sverige sen han gick i blöjor, och är ingen utländsk värvning som du vill få det till. Det finns två icke-svenska spelare i Norrköpings (skadefria) startelva, med exotiska namn som Sjölund och Traustasson, hämtade från fjärran syd och väst i form av Åtvidaberg och Island.
Citera
2015-08-12, 17:47
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Från årsredovisningen som länkades ovan:

§ Merchandise, Blåvittshopen, hade ett utmanande år med sortiments- och personalförändringar.
Försäljningen minskade med 1,1 MSEK till 6,5 MSEK med ett nollresultat.

Men ja, det är en ytterst marginell del av ekonomin. Hur ser ut för MFF på den fronten? Era framgångar borde ändå ge en viss skillnad.

Säljer man såpass lite merch i Göteborg? AIK sålde för 17 MSEK 2014. Visserligen med den blygsamma vinsten 1 MSEK, men ändå.

Edit: Enligt koncernredovisningen. AIK Merchandise AB omsatte cirka 19 MSEK, men jag tror att det finns transaktioner som inte är relaterade till AIK.
Citera
2015-08-12, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Haha, nyss var han "den svarta killen" och nu är utseendet "inte direkt svenskt". Om ett par inlägg står det väl något i stil med "han har ju skägg".

Kujovic har ju för övrigt bott i Sverige sen han gick i blöjor, och är ingen utländsk värvning som du vill få det till. Det finns två icke-svenska spelare i Norrköpings (skadefria) startelva, med exotiska namn som Sjölund och Traustasson, hämtade från fjärran syd och väst i form av Åtvidaberg och Island.
Jag har aldrig påstått att han är någon utländsk värvning. Reagerade bara på att Peking-snubben ondgjorde sej över afrikaner araber mm, dvs icke etniska Svenskar. Kujovic är väl vad jag förstår barn till invandrare från Balkan (?).
Citera
2015-08-12, 17:55
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Säljer man såpass lite merch i Göteborg? AIK sålde för 17 MSEK 2014. Visserligen med den blygsamma vinsten 1 MSEK, men ändå.

Edit: Enligt koncernredovisningen. AIK Merchandise AB omsatte cirka 19 MSEK, men jag tror att det finns transaktioner som inte är relaterade till AIK.

Hur det ens är möjligt att sälja merch för 17MSEK och göra 1MSEK i vinst är ett under. Marginalen på tröjor och dylikt lär vara flera hundra procent. Man måste låta merch ta kostnader som inte har med försäljningen att göra.
Citera
2015-08-12, 18:04
Medlem
mishimas avatar
Bra förhandlingsläge!
http://www.sydsvenskan.se/sport/fotboll/gladjekalkylen-sprack--hif-i-kris/

Kan de få fem för Krafth? Två för Mårtensson? Det finns inte så mycket att sälja i den truppen. Läge för skambud på några skapliga Allsvenska spelare om man är sugen.

Jordan Larsson lär de nog få några miljoner för, men han säljer de knappast nu.

MFF kan väl lägga ett bud på Krafth? Tinnerholm lär väl lämna efter säsongen. De kan få förskottsbetalning innan transferfönstret öppnar igen. Fast det är nog ingen slump att de går ut med nyheten idag. De vill nog inte få skambud från andra svenska klubbar. Danskarnas fönster är fortfarande öppet. Tror nog att det finns sportchefer där som smider planer nu.
Senast redigerad av mishima 2015-08-12 kl. 18:08.
Citera
2015-08-12, 18:06
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Hur det ens är möjligt att sälja merch för 17MSEK och göra 1MSEK i vinst är ett under. Marginalen på tröjor och dylikt lär vara flera hundra procent. Man måste låta merch ta kostnader som inte har med försäljningen att göra.

Tröjtillverkaren tar den stora delen av vinsten.
Citera
2015-08-12, 18:08
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj

Det är urusel marginal på matchtröjor. Adidas tar pengarna.

Marginal är det däremot på allt krimskrams. Accessoarer, egenproduktion och liknande. Även enklare tishor. Kostnader blir naturligtvis personal och lagerhållning. AIK har minskat lagret successivt vilket är bra. Att ha ett lager fullt med prylar ingen köper är det värsta scenariot för denna typ av verksamhet. Men det är så mycket dynga i shoppen så det är bisarrt. Jag kan köpa att det säljs badringar och allehanda skräp riktat till kidsen. Men paraplyn, förkläden - som dessutom är dyngfula och enbart dekorerade med AIK-emblemet? Suck.

Svartgul Produktion gör ett bra jobb även om jag inte bär sådant personligen. AIK Shop ska ha ett relativt slimmat utbud men likväl något för alla. Exempelvis tyckte jag samarbetet med Drottningsholms Glas avseende diverse glasserier var trevligt, även om det var ockerpriser.
Citera
2015-08-12, 18:41
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Det är urusel marginal på matchtröjor. Adidas tar pengarna.

Marginal är det däremot på allt krimskrams. Accessoarer, egenproduktion och liknande. Även enklare tishor. Kostnader blir naturligtvis personal och lagerhållning. AIK har minskat lagret successivt vilket är bra. Att ha ett lager fullt med prylar ingen köper är det värsta scenariot för denna typ av verksamhet. Men det är så mycket dynga i shoppen så det är bisarrt. Jag kan köpa att det säljs badringar och allehanda skräp riktat till kidsen. Men paraplyn, förkläden - som dessutom är dyngfula och enbart dekorerade med AIK-emblemet? Suck.

Svartgul Produktion gör ett bra jobb även om jag inte bär sådant personligen. AIK Shop ska ha ett relativt slimmat utbud men likväl något för alla. Exempelvis tyckte jag samarbetet med Drottningsholms Glas avseende diverse glasserier var trevligt, även om det var ockerpriser.

Hade det varit 100% matchtröjor hade en vinst på 1M varit förståelig. Vi måste ha enorma overheads och lönekostnader.
Citera
2015-08-12, 18:45
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Hade det varit 100% matchtröjor hade en vinst på 1M varit förståelig. Vi måste ha enorma overheads och lönekostnader.

Det är likadant för alla klubbar.

Jag har förstått det som att det är svårt även för mellanstora klubbar runt om i Europa att göra ordentlig vinst på souvenirer. Det är bara det yttersta toppskiktet som gör ordentliga kulor på det.
Citera
2015-08-12, 18:47
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är likadant för alla klubbar.

Jag har förstått det som att det är svårt även för mellanstora klubbar runt om i Europa att göra ordentlig vinst på souvenirer. Det är bara det yttersta toppskiktet som gör ordentliga kulor på det.
Typ Real Madrid...? Fan, jag som alltid trott att Bajen dragit in hyfsade summor på merchandise.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in