Citat:
Ursprungligen postat av
Tlagnoj
Hur det ens är möjligt att sälja merch för 17MSEK och göra 1MSEK i vinst är ett under. Marginalen på tröjor och dylikt lär vara flera hundra procent. Man måste låta merch ta kostnader som inte har med försäljningen att göra.
Det är urusel marginal på matchtröjor. Adidas tar pengarna.
Marginal är det däremot på allt krimskrams. Accessoarer, egenproduktion och liknande. Även enklare tishor. Kostnader blir naturligtvis personal och lagerhållning. AIK har minskat lagret successivt vilket är bra. Att ha ett lager fullt med prylar ingen köper är det värsta scenariot för denna typ av verksamhet. Men det är så mycket dynga i shoppen så det är bisarrt. Jag kan köpa att det säljs badringar och allehanda skräp riktat till kidsen. Men paraplyn, förkläden - som dessutom är dyngfula och enbart dekorerade med AIK-emblemet? Suck.
Svartgul Produktion gör ett bra jobb även om jag inte bär sådant personligen. AIK Shop ska ha ett relativt slimmat utbud men likväl något för alla. Exempelvis tyckte jag samarbetet med Drottningsholms Glas avseende diverse glasserier var trevligt, även om det var ockerpriser.