• 1
  • 2
2005-09-22, 15:26
Bannlyst
När jag var i trapphuset så stötte jag på en kille från hyresgästföreningen som ville att jag skulle bli medlem. Jag tänkte inte efter så noga utan skrev på. Han ville bl.a. ha reda på mitt kontonr så att medlemsavgiften skulle betalas via autogiro.
Jag sa att jag inte kunde mitt kontonr utantill, men att jag skulle gå till banken och kolla upp det. (Egentligen kunde jag kolla upp i lägenheten men jag hade ingen lust att släppa in snubben). Nu ska han ringa upp imorgon och fråga efter mitt kontonr.

Jag undrar om det är någon bra idée att bli medlem? Medlemskostnaden är på 75 kr i månaden och eftersom jag studerar så har jag inte så mycket pengar.
En annan sak jag undrar över. Kan de ta reda på mitt kontonr. om jag inte skulle ge dem det? , och ta ut pengar från mitt konto?
Citera
2005-09-22, 15:42
Medlem
Carpe Diems avatar
Om du är en "normal" person har du inget att vinna på att bli medlem i hyresgästföreningen. Hyran är lika för alla, medlem eller inte.

Gillar du att leva rövare och trakasera dina grannar, så att du löper risk att bli vräkt kan det vara en bra idé. Denna kategori av människor värnar hyresgästförenngen om.
Citera
2005-09-22, 16:11
Bannlyst
Ok, tack för svar. Då ska jag avsäga mig medlemsskap när de ringer mig.
Citera
2005-09-22, 16:25
Medlem
ShciZos avatar
det kan vara bra att vara medlem om du råkar i luven med din hyresvärd. då hjälper de till med juridisk rådgivning osv.
Citera
2006-03-21, 16:57
Medlem
Konrad Haifas avatar
Jag lånar tråden, finns det några goda skäl att vara med?

Hyresgästföreningen hör väl till Rörelsen, finns det obligatoriska skandaler i bakgrunden?
Citera
2006-03-21, 17:06
Medlem
De har en ganska bra medlemstidning som tar upp intressanta frågor och perspektiv på hyresboende och hyresbostäder (om man nu är intresserad av sådant). Emellertid är tidningen på väg att läggas ned. Möjligen kommer det en ersättare.

Överlag tycker jag att Hyresgästföreningen fyller en funktion men som vanligt är inom Rörelsen så är det lite pampvarning och visst känns de rätt gnälliga och trista av och till.
Citera
2006-03-21, 17:37
Medlem
qracs avatar
totalt värdelös förening. mina föräldrar har varit medlemmar i över 20 år och när de behövde hyresgästföreningens hjälp så tog de hyresvärdens sida.

lukter från lägenheten ovan kommer in i deras lägenhet. tidigare bodde det rökare i lägenheten ovanför och då stank det något helt otroligt av rök i deras vardagsrum så fort de rökte. värden påstod att lukten kommer utifrån och hyresgästföreningen sa att värden kontrollerat och brydde sig sedan inte mer.
Citera
2006-03-21, 19:34
Medlem
den är bra om man vill betala för hyresbossens horor i thailand,,
men som hyres gäst så springer hyresgästföreningen mest värdens ärenden
Citera
2006-03-21, 19:39
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
den är bra om man vill betala för hyresbossens horor i thailand,,men som hyres gäst så springer hyresgästföreningen mest värdens ärenden

Haha har du en källa till det där?
Citera
2006-03-22, 09:58
Medlem
Hyresgästföreningen ÄR en del av Rörelsen. Så om du inte vill sponsra Socialdemokraterna till makten ska du inte vara med. Samma sak med facket, det ska man inte heller ge pengar till.

Jag har varit medlem, när jag insåg hur det låg till gick jag ur. Det har jag bara mått bra av.
Citera
2006-03-22, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Om du är en "normal" person har du inget att vinna på att bli medlem i hyresgästföreningen. Hyran är lika för alla, medlem eller inte.

Gillar du att leva rövare och trakasera dina grannar, så att du löper risk att bli vräkt kan det vara en bra idé. Denna kategori av människor värnar hyresgästförenngen om.
Till fullo min åsikt också. Är man en "normal" människa med ett giltigt kontrakt har man föga att vinna på ett medlemskap.
Citera
2006-03-22, 14:35
Medlem
#Haha har du en källa till det där?#

vad då det stod i pressen för ett antal år sedan,
och det har ja framfört till värvare som varit här,,den första sa att han var död (sture någoting hete han) nästa som ville värva mig påstod att det var preskiberat, den tredje som var här sket fullständigt i hyresgästföreningen han jobbade på elektrolux som damsugarförsäljare och x traknäckade åt hyrestgästföreningen,,

i slut endan är det så att man kan inte gå med i en förening som man saknar förtroende för eller blivit ertappade med mygel,,

hyresgästföreningen är en såssisk orgenisation som saknar existens rätt då medlena används till synerligen tveksamma endamål
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in