2015-01-07, 21:20
Medlem
Har man rätt att köpa en mobil med abonnemang om man endast har ett 2-årigt arbets och uppehålsltillstånd? Enda informationen jag lyckats hitta är att man han samma rättigheter som svenska medborgare förutom något enstaka.
Citera
2015-01-07, 21:45
Medlem
Klart man har rätt till det men och det är ett stort men det är ingen som har skyldighet att sälja.
Citera
2015-01-07, 23:00
Medlem
Okej. Min sambo är nämligen från Filippinerna och jag kommer att börja studera igen snart medan hon kommer att jobba så vill helt enkelt veta om hon kan köpa telefonen i sitt eget namn lika gärna från Telia, El-Giganten, Media Markt eller några sådana vanliga återförsäljare. Förstår att hon har rätt att skriva mobilen i sitt eget namn men är även intresserad att veta om någon av de vanliga återförsäljarna kommer att gå med på det i vilket fall.
Citera
2015-01-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K2Knet
Okej. Min sambo är nämligen från Filippinerna och jag kommer att börja studera igen snart medan hon kommer att jobba så vill helt enkelt veta om hon kan köpa telefonen i sitt eget namn lika gärna från Telia, El-Giganten, Media Markt eller några sådana vanliga återförsäljare. Förstår att hon har rätt att skriva mobilen i sitt eget namn men är även intresserad att veta om någon av de vanliga återförsäljarna kommer att gå med på det i vilket fall.

Det är upp till operatören att bedöma. Jag kan bara meddela att alla system kommer automatiskt säga stopp och varje säljare kommer behöva ringa upp till kreditavdelningen och så kommer de göra en manuell bedömning. Eftersom det inte finns någon som helst säkerhet att hon kommer befinna sig ens i landet bindningstiden ut, så kommer det bli nekat. Jobbat i butik på Telenor i två år och där hade det garanterat blivit avslag.

Hajar dock inte varför ni behöver ett abonnemang - köp ett hallon-abonnemang, 249kr/mån och ingen kreditbedömning då man lämnar sitt bankkort som kredit, och så cashar ni mobiltelefonen.
Citera
2015-01-10, 08:29
Medlem
Köp billigt kontantkort, antar dock att det är nya Iqbfriphonen ni våll åt utan att slippa engångskostnaden.

Har du PUT, och de 4 sista går det säkerligen utan problem. Om du nu tycker det är bra start för henne i Sverige, att binda sig till stabila utgifter i 24 månader.

Billig telefon från mediamarkt, och Hallon eller comviq kontant är min rekommendation. Ger henne 8-9000 i extra deg kommande åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in