Citat:
Ursprungligen postat av
Danielxbf32
Det här är relativt nya påhitt på svensk livförsäkringsmarknad, det har (bortsett från vissa begränsningar vad gäller tid/kasualitet vid självmord) absolut inte varit standard med denna typ av undantag historiskt och är långt ifrån säkert att det (ännu) är något genomgående hos alla bolag. I det här konkreta fallet hade jag definitivt gått tillbaka och kollat hur villkoren såg ut vid tiden från försäkringsfallet då dessa undantag mycket väl kan ha tillkommit efter det.
Ja det verkar ju så av TS kommentar ovan att döma. Frågan är dock inte avgjord med det. Jag har nu tittat vidare på vad som står i Försäkringsavtalslagen (2005:104). I lagens fjärde kapitel finns en del intressant:
Citat:
3 § Försäkringsbolaget får föreskriva i avtalsvillkoren att försäkringstagaren utan oskäligt dröjsmål skall anmäla till bolaget om ett förhållande som har angetts i avtalet och som är av väsentlig betydelse för risken ändras. Om försäkringstagaren försummar att göra en sådan anmälan, kan ersättningen från försäkringen sättas ned i fråga om varje försäkrad enligt vad som sägs i 2 § andra stycket.
Med andra ord: Har man vid försäkringens ursprungliga tecknande t ex garanterat att man inte knarkar, men sen börjat knarka och man har dött pga detta knarkande så kan det definitivt inverka på rätten till ersättning
Även denna bestämmelse kan tänkas vara tillämplig (andra stycket är nog av störst intresse)
Citat:
5 § Om den försäkrade uppsåtligen har framkallat ett försäkringsfall, lämnas inte ersättning från försäkringen såvitt angår honom. Detsamma gäller i den mån den försäkrade uppsåtligen har förvärrat följderna av ett försäkringsfall.
Har den försäkrade genom grov vårdslöshet framkallat ett försäkringsfall eller förvärrat dess följder, kan ersättningen sättas ned såvitt angår honom efter vad som är skäligt med hänsyn till hans förhållanden och omständigheterna i övrigt. Detsamma gäller om den försäkrade annars måste antas ha handlat eller underlåtit att handla i vetskap om att detta innebar en betydande risk för att skadan skulle inträffa.
Vill bolaget kan det nog sätta sig på tvären här misstänker jag.