2015-01-08, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Ni kan bortse till viss del från diskussionen ovan om vi pratar om ett en avsiktlig överdos, då är det följande paragraf som gäller:
FAL 12:8 2 - 3 st
Har den försäkrade begått självmord, ansvarar försäkringsbolaget dock vid livförsäkring, om det har gått mer än ett år från det att försäkringsavtalet ingicks eller, vid kortare tid, om det måste antas att försäkringen tecknades utan tanke på självmordet. Om en tidsbegränsad försäkring som endast avser dödsfall har förnyats, räknas ettårstiden från dagen för det första avtalet.
Vid sjukförsäkring gäller inte första stycket om den försäkrade var under femton år eller allvarligt psykiskt störd.
Men då ska man ju såklart få det till att personen begått självmord, jag vet inte hur svårt det är i praktiken...

Tack snälla för era svar. Jag har verkligen lusläst villkoren men hittar inget om överdos. Jag borde snart höra ifrån försäkringsbolaget. Men blir det problem så kommer jag inte att ge mig. Jag återkommer när jag fått svar från försäkringsbolaget.
Citera
2015-01-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ester40
Tack snälla för ditt svar. Men hur kan dom bevisa att han har tagit droger tidigare? det vet ju inte ens vi. Vi vet inte varför han hade tagit nu? Vi vet inte ens om det var första gången eller om det hänt förut. Om dom drar ner ersättningen så är det inte hela världen, bara vi får ut så det täcker begravningskostnader och att det räcker till skulderna han hade. Såg att försäkringsbolaget hade en månad på sig efter dom hade fått alla handlingar så vi borde få svar snart.

Att bevisa att han tagit droger är ju inte så svårt. Han avled ju av en överdos av droger. Hursom så gäller, som tidigare postare redan citerat, Försäkringsavtalslagen vilket ger försäkringsbolaget möjlighet att hänvisa till grov vårdslöshet. För övrigt samma resonemang som försäkringsbolag använder när de vill begränsa sitt ansvar vid ex. trafikolyckor där föraren varit berusad.
Citera
2015-01-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Att bevisa att han tagit droger är ju inte så svårt. Han avled ju av en överdos av droger. Hursom så gäller, som tidigare postare redan citerat, Försäkringsavtalslagen vilket ger försäkringsbolaget möjlighet att hänvisa till grov vårdslöshet. För övrigt samma resonemang som försäkringsbolag använder när de vill begränsa sitt ansvar vid ex. trafikolyckor där föraren varit berusad.

Om det skulle vara så att dom hänvisar till grov vårdslöshet. Kan man på något sätt överklaga nånstans? Brukar ersättningen då helt utebli eller drar dom ner ersättningen? Har hört att dom brukar göra ett visst avdrag. Och på försäkringsbrevet står det ingenting om vårdslöshet. Står detta i något annat försäkringsavtal så borde dom informera personen som tecknar försäkringen. Vill tillägga att på obduktionsprotokollet var det två rutor, ena var självmord och den andra olycksfall. Det var ikryssat olycksfall på den.
Citera
2015-01-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så här står det t ex i bolaget IF:s villkor för sin livförsäkring:

Glasklart tycker jag. Det är olagligt även att trycka i sig narkotikaklassade preparat i Sverige som man inte har recept på. Därmed gäller inte försäkringen. Jag utgår från att övriga bolag har liknande regler.

Om preparatet han dog av inte hade hunnit bli narkotikaklassat ännu så uppstår det däremot kanske en mer oklar situation. På Svenska narkotikapolisföreningens hemsida finns en artikel som hänvisar till allmänna villkor i försäkringar (dock amerikanska) som inte ger rätt till ersättning i såna fall. Men jag hittar inga såna förbehåll i If:s mer finstilta villkor för sin livförsäkring.
Du har fel, men samtidigt rätt. Att röka spice är inte olagligt på grund av att detta inte är narkotikaklassat, dom kommer runt detta genom att använda andra substanser.
Citera
2015-01-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Du har fel, men samtidigt rätt. Att röka spice är inte olagligt på grund av att detta inte är narkotikaklassat, dom kommer runt detta genom att använda andra substanser.

Hur är det med Pvp? Vad är det och är det narkotikaklassat?
Citera
2015-01-08, 13:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra

aha - så spice är per definition alltid ett försålt preparat med en kemisk sammansättning som ännu inte hunnit bli klassad som narkotika?

Klassning eller inte har dock - skulle jag tro - inte någon avgörande betydelse för om försäkringstagaren kan anses ha handlat så grovt vårdslöst att rätten till ersättning sätts ned eller faller bort helt. Vid det här laget torde nog ett försäkringsbolag utan större problem kunna hävda i en rättsprocess att människor kan förväntas känna till riskerna med att inta den här typen av preparat.
Citera
2015-01-08, 13:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Tack snälla för era svar. Jag har verkligen lusläst villkoren men hittar inget om överdos. Jag borde snart höra ifrån försäkringsbolaget. Men blir det problem så kommer jag inte att ge mig. Jag återkommer när jag fått svar från försäkringsbolaget.

Tänk på att det inte räcker med att enbart läsa försäkringsvillkoren för att få svar på vad bolaget kan göra och inte. I botten ligger försäkringsavtalslagen och den sätter gränser både för vad försäkringsgivaren (dvs försäkringsbolaget) får kräva eller sätta för villkor och för hur försäkringstagaren kan få bete sig och ändå få ut ersättning. Som alltid gäller att "rättsvillfarelse" som grundregel inte är ett giltigt skäl man kan åberopa som enskild. Dvs: Att man inte kände till att lagen sätter vissa gränser gör inte att man kan kräva att få ersättning i ett visst läge bara för att det inte står uttryckligt i själva försäkringsvillkoren att man inte har rätt till ersättning om detta läge inträffar.

p.s. Skriv gärna i tråden och berätta hur det gick.
Citera
2015-01-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tänk på att det inte räcker med att enbart läsa försäkringsvillkoren för att få svar på vad bolaget kan göra och inte. I botten ligger försäkringsavtalslagen och den sätter gränser både för vad försäkringsgivaren (dvs försäkringsbolaget) får kräva eller sätta för villkor och för hur försäkringstagaren kan få bete sig och ändå få ut ersättning. Som alltid gäller att "rättsvillfarelse" som grundregel inte är ett giltigt skäl man kan åberopa som enskild. Dvs: Att man inte kände till att lagen sätter vissa gränser gör inte att man kan kräva att få ersättning i ett visst läge bara för att det inte står uttryckligt i själva försäkringsvillkoren att man inte har rätt till ersättning om detta läge inträffar.

p.s. Skriv gärna i tråden och berätta hur det gick.

Var inne och läste i försäkringsavtalslagen. Man blir ju alldeles snurrig när man läser. Det står att dom kan dra ned ersättningen om man varit grovt oaktsam mm. Vi får väl se hur det går. Men det stod även att har man har psykiska besvär så gäller inte detta. Och då är frågan att om man tar en överdos, är man psykiskt stabil då? Det är bara en fundering jag fick. Men oavsett vad så kommer jag att inte ge mig i första taget. Jag tycker att man tecknar försäkring och så händer det nåt under livets gång, oavsett vad så har man rätt att få ut från den, men jag vet att så fungerar det inte. Men jag lovar att återkomma när jag får svar från försäkringsbolaget.
Citera
2015-01-08, 15:30
Medlem
Citat:
Om det skulle vara så att dom hänvisar till grov vårdslöshet. Kan man på något sätt överklaga nånstans? Brukar ersättningen då helt utebli eller drar dom ner ersättningen? Har hört att dom brukar göra ett visst avdrag. Och på försäkringsbrevet står det ingenting om vårdslöshet. Står detta i något annat försäkringsavtal så borde dom informera personen som tecknar försäkringen. Vill tillägga att på obduktionsprotokollet var det två rutor, ena var självmord och den andra olycksfall. Det var ikryssat olycksfall på den.

Klart du kan överklaga. I första hand så kan du begära intern omprövning hos försäkringsbolaget självt (fråga dem hur det går till). Sedan kan du ansöka om prövning i ARN (almänna reklamationsnämnden). Eventuellt kan du även begära prövning i Personförsäkringsnämnden, men det är typiskt för ärenden av medicinsk natur. I sista hand kan du bestrida i domstol.

Ett tips är dock att först kontakta konsumentvägledaren i din kommun. Alla kommuner har en. Sedan konsumentombudsmannen. Det finns även något som heter konsumenternas försäkringsbyrå som kan ge vägledning.

Lycka till!
Citera
2015-01-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Klart du kan överklaga. I första hand så kan du begära intern omprövning hos försäkringsbolaget självt (fråga dem hur det går till). Sedan kan du ansöka om prövning i ARN (almänna reklamationsnämnden). Eventuellt kan du även begära prövning i Personförsäkringsnämnden, men det är typiskt för ärenden av medicinsk natur. I sista hand kan du bestrida i domstol.

Ett tips är dock att först kontakta konsumentvägledaren i din kommun. Alla kommuner har en. Sedan konsumentombudsmannen. Det finns även något som heter konsumenternas försäkringsbyrå som kan ge vägledning.

Lycka till!

Tack för hjälpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här