Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Tänk på att det inte räcker med att enbart läsa försäkringsvillkoren för att få svar på vad bolaget kan göra och inte. I botten ligger försäkringsavtalslagen och den sätter gränser både för vad försäkringsgivaren (dvs försäkringsbolaget) får kräva eller sätta för villkor och för hur försäkringstagaren kan få bete sig och ändå få ut ersättning. Som alltid gäller att "rättsvillfarelse" som grundregel inte är ett giltigt skäl man kan åberopa som enskild. Dvs: Att man inte kände till att lagen sätter vissa gränser gör inte att man kan kräva att få ersättning i ett visst läge bara för att det inte står uttryckligt i själva försäkringsvillkoren att man inte har rätt till ersättning om detta läge inträffar.
p.s. Skriv gärna i tråden och berätta hur det gick.
Var inne och läste i försäkringsavtalslagen. Man blir ju alldeles snurrig när man läser.

Det står att dom kan dra ned ersättningen om man varit grovt oaktsam mm. Vi får väl se hur det går. Men det stod även att har man har psykiska besvär så gäller inte detta. Och då är frågan att om man tar en överdos, är man psykiskt stabil då? Det är bara en fundering jag fick. Men oavsett vad så kommer jag att inte ge mig i första taget. Jag tycker att man tecknar försäkring och så händer det nåt under livets gång, oavsett vad så har man rätt att få ut från den, men jag vet att så fungerar det inte. Men jag lovar att återkomma när jag får svar från försäkringsbolaget.