2015-01-07, 22:18
Medlem
Louises avatar
De som intalar sig att de är duktiga på att känna igen bögar brukar glömma att ta med i beräkningen att de inte har någon vettig metod för att falsifiera sina slutsatser – de får helt enkelt inte tillräckligt ofta reda på om de hade rätt eller fel. Bristen på denna information brukar leda till att de fastnar i förenklade tankegångar (för exempel se några av inläggen ovan) och envisas med att fortsätta tro att de drar rätt slutsatser, helt utan fog. Denna tankevurpa är så vanligt förekommande att den till och med har ett eget namn på engelska: confirmation bias. Google står som vanligt till tjänst med mer information om detta fenomen för den som vill.
Citera
2015-01-07, 22:18
Avslutad
Erotik och sexualitet --> Relationer och samlevnad: allmänt
/Moderator
Citera
2015-01-08, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
De som intalar sig att de är duktiga på att känna igen bögar brukar glömma att ta med i beräkningen att de inte har någon vettig metod för att falsifiera sina slutsatser – de får helt enkelt inte tillräckligt ofta reda på om de hade rätt eller fel. Bristen på denna information brukar leda till att de fastnar i förenklade tankegångar (för exempel se några av inläggen ovan) och envisas med att fortsätta tro att de drar rätt slutsatser, helt utan fog. Denna tankevurpa är så vanligt förekommande att den till och med har ett eget namn på engelska: confirmation bias. Google står som vanligt till tjänst med mer information om detta fenomen för den som vill.

Om det är mig du klagar på så kan jag hålla med om det statistiska underlaget är otillräckligt. Man vill ju inte gärna gå runt och fråga folk om deras sexuella läggning bara för att få fram en egenskap med tillhörande konfidensintervall....

Jag har dock aldrig blivit informerad om en homosexuell läggning utan att redan ha observerat något som överensstämmer med en av de kategoriseringar som angavs i min tidigare post i tråden. (Där jag också påpekar att det naturligtvis förekommer felaktiga uppskattningar)
Citera
2015-01-08, 01:36
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.von.Drakula
Jag är också ganska duktig på att känna igen bögar. Jag tror att det i huvudsak finns 4 kategorier av homosexuella män. Jag vet inte om terminologin nedan är vedertagen...

1. fjollbögen, som till viss del agerar feminint och trivs bra med tjejer omkring sig

2. stilbögen, som är modemedveten och som kan se mycket manlig ut men som ofta har en dragning till en hobby eller syssla som är lite udda och som möjligen indikerar att personen i fråga kan tillhöra en sexuell minoritetsgrupp

3. gosbögen, en inte sällan ganska kraftig/välväxt/stark kille som dock visar sig vara väldigt mjuk och go mot killar och som undviker att agera på motsvarande sätt mot tjejer

4. turbobögen, en enträgen partyprisse som är ute efter att skapa en form av lyckligt kaos omkring sig och samtidigt agera falsk alfahanne i sociala sammanhang, där han försöker snärja killar (istället för tjejer) med sin charm

Det finns naturligtvis människor som genom sitt agerande kan ge upphov till falskt alarm.
Intressant. Av de sju jag känner lever sex av dem i parförhållanden. Finns inget i deras sätt eller klädsel som stämmer in på det du skrev.
Den sjunde.... Han faller in i kategori 5. Dvs, extrembögen. Förutom Pridetåget så passar han in i alla dina kategorier o ingen kan undgå att han är bög.
Citera
2015-01-08, 11:56
Medlem
Mojokiis avatar
Jag fattar inte det här behovet. Vissa kan man ana det på, andra ger inte minsta intryck av att vara homosexuella. Det är inte lönt att söka efter något att "känna igen" det på. Om något så skulle det väl vara om han har en pojkvän. Istället för att söka bögar och verka allmänt dömande så kan man ju se till att vara öppen och godkännande, vilket ökar chansen att homosexuella vill dela med sig om detta - men det är inget som någon måste göra, sånt väljer man själv och folk har inte rätt att veta andras sexualitet hursomhelst.
Citera
2015-01-08, 19:19
Medlem
sidospår:

lesbiska tjejer är ju antingen "butch" eller undergiven "lebba".

finns det liknande indelning hos manliga bögar? dominant vs undergiven?
Senast redigerad av RedBlueGreen 2015-01-08 kl. 19:19. Anledning: sidospår
Citera
2015-01-08, 19:21
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
sidospår:

lesbiska tjejer är ju antingen "butch" eller undergiven "lebba".

finns det liknande indelning hos manliga bögar? dominant vs undergiven?
Fast, det där är ju inte sant. Det är klart att det finns ytterligheter åt båda hållen både bland homosexuella killar och tjejer men det finns ju även en stor massa i mitten som inte utmärker sig på något sätt alls utöver om du skulle se dem i säng med någon.
Citera
2015-01-08, 19:37
Medlem
Man kan se direkt på vissa bögar att de är just bögar, andra inte.

De har ofta något feminint över sig. Vissa har till exempel ett (överdrivet) feminint kroppspråk. Man kan även känna igen en bög dens röst samt vissa ordval. De använder ord som "åh, nej", "gud vad tråkigt", "jo, men precis", "jo, absolut". Uttala orden som jag nyss skrev så feminint ni kan med någon slags överdriven stockholmska. Lägg gärna till lite rörelser med armarna som ni finner feminina.

Det är som att när en person blir bög, så drar den sig mer och mer åt det feminina hållet och börjar bete sig mer som en tjej. Det kan nog också bero på att en bög umgås för det mesta med tjejer och då börjar man automatiskt bete sig lite som dem.

Ja, jag vet att jag generaliserar.
Citera
2015-08-04, 22:27
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylias

De har ofta något feminint över sig. Vissa har till exempel ett (överdrivet) feminint kroppspråk. Man kan även känna igen en bög dens röst samt vissa ordval. De använder ord som "åh, nej", "gud vad tråkigt", "jo, men precis", "jo, absolut". Uttala orden som jag nyss skrev så feminint ni kan med någon slags överdriven stockholmska. Lägg gärna till lite rörelser med armarna som ni finner feminina.

Det är som att när en person blir bög, så drar den sig mer och mer åt det feminina hållet och börjar bete sig mer som en tjej. Det kan nog också bero på att en bög umgås för det mesta med tjejer och då börjar man automatiskt bete sig lite som dem.

Ja det gör du jävlar i mig för det stämmer inte in på en enda bög jag någonsin träffat
Citera
2015-08-04, 23:54
Medlem
jonesy.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylias

Instämmer och känner igen detta,generalisering eller inte.
Citera
2015-08-05, 09:01
Medlem
Nedomanskys avatar
Hans kuk luktar o smakar bajs....
Citera
2015-08-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Hans kuk luktar o smakar bajs....
eh ok, så bara för att någon har tagit din mamma i analen så är han bög?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in