Citat:
Ursprungligen postat av
Louise
De som intalar sig att de är duktiga på att känna igen bögar brukar glömma att ta med i beräkningen att de inte har någon vettig metod för att falsifiera sina slutsatser – de får helt enkelt inte tillräckligt ofta reda på om de hade rätt eller fel. Bristen på denna information brukar leda till att de fastnar i förenklade tankegångar (för exempel se några av inläggen ovan) och envisas med att fortsätta tro att de drar rätt slutsatser, helt utan fog. Denna tankevurpa är så vanligt förekommande att den till och med har ett eget namn på engelska: confirmation bias. Google står som vanligt till tjänst med mer information om detta fenomen för den som vill.
Om det är mig du klagar på så kan jag hålla med om det statistiska underlaget är otillräckligt. Man vill ju inte gärna gå runt och fråga folk om deras sexuella läggning bara för att få fram en egenskap med tillhörande konfidensintervall....
Jag har dock aldrig blivit informerad om en homosexuell läggning utan att redan ha observerat något som överensstämmer med en av de kategoriseringar som angavs i min tidigare post i tråden. (Där jag också påpekar att det naturligtvis förekommer felaktiga uppskattningar)