• 1
  • 2
2015-01-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nice88
Om man ställer radikalt annorlunda krav på nya lån jämfört med gamla. Säg att Erik har en lägenhet värd 2 M kr i Göteborg som är belånad till 75 %, alltså har ett lån på 1.5 M kr. Nya regler säger att man bara får låna 50 % av bostadens värde och Erik får ett jobberbjudande i Malmö. Då kan Erik bara köpa en bostad värd 1 M kr, vilket gör att han hellre stannar i Göteborg. Alltså låses Erik in i sin nuvarande bostad.

Fast nu är det väl ingen som föreslagit radikalt förändrade villkor för endast nya lån? Förslagen som diskuterats/diskuteras och som genomförts är lånetak, amorteringskrav samt ett slopande av avdragsrätten.

Vidare säger inte nya regler att man "bara" får låna 50% av bostadens värde! de föreslagna reglerna är att man ska tvingas amortera på sitt lån till man är på en 50% belåningsgrad.
Citera
2015-01-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Fast nu är det väl ingen som föreslagit radikalt förändrade villkor för endast nya lån? Förslagen som diskuterats/diskuteras och som genomförts är lånetak, amorteringskrav samt ett slopande av avdragsrätten.

Vidare säger inte nya regler att man "bara" får låna 50% av bostadens värde! de föreslagna reglerna är att man ska tvingas amortera på sitt lån till man är på en 50% belåningsgrad.

Även mindre förändringar skapar inlåsningseffekter, jag tog ett extremt exempel eftersom det blir tydligare då.

Att förändra villkoren för gamla lån är något man ska vara väldigt försiktig med, att långsamt öka amorteringskraven påverkar nog inte så mycket men det skulle vara väldigt dumt att införa ett nytt lägre lånetak till exempel. Det skulle för många leda till att de tvingas sälja och flytta, vilket skapar stora omkostnader och kanske i sig gör att bostadspriserna skulle falla mycket, vilket skulle tvinga ännu fler att flytta osv.
Citera
2015-01-11, 22:15
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ett bolån tar man en gång och det vid köpet, sedan finns det inte möjlighet att höja detta lån.
Förhoppningsvis skulle det minska folks belåningsgrad och inte bara göra att folk köpte bil för 6.5% och samlade sina SMS-lån hos ockerföretag istället.

Blir en skum effekt om man sitter på ett värdefullt hus man ägt i 10+ år men inte kan använda som pant, utan man måste ("måste") låna för höga räntor istället när man byter bil eller ska på semester.

Antagligen kommer folk att sluta amortera helt i så fall. Varför skall man betala av sitt billigaste lån för, när man har dyrare att oroa sig för?

(Jag försöker nu sätta mig in i folk som gillar att låna till sin konsumtion, jag har garanterat helt fel)
Citera
2015-01-11, 22:19
Medlem
lemonzhellos avatar
Vi är ju i många avseenden unika med vår eviga kapitalvinstbeskattning, se där något som skapar inlåsning. Många andra länder har skattefrihet för permanentbostäder eller bostäder som man ägt viss tid etc. Att slopa den eviga kapitalvinstbeskattningen skulle kunna få gå hand i hand med kraftiga amorteringskrav, a la Spanien eller liknande, där ett bolån ska vara betalt innan man fyller 70, och slopade ränteavdrag. Problemet är att vi i Sverige dels ser bostäder som bankomater, dels är fixerade vid rättvisa.
Citera
2015-01-12, 11:19
Medlem
Angående ränteavdraget, hur vanligt är det egentligen att folks marginaler hänger på det? Orkar ens folk jämka så de får mer varje månad att leva på?

Blir det inte så att många inte tänker på avdraget och sen får en positiv överraskning när skatten kommer och köper en TV istället för att lägga pengarna på lånen eller sparande?
Citera
2015-01-12, 12:18
Medlem
Citat:
De senaste åren har det diskuterats flitigt att svenska hushåll hör till de mest belånade hushållen i Europa och kanske till och med världen. [...] Tror att det till största delen är bolånen som är skurken i dramat, de som lever på blancolån och i värsta fall sms-lån är i min värld redan förlorade.

Nej, vi har inte dom högsta lånenivåerna, långt ifrån. Däremot är svenska lånenivåer högre än vad som anses hälsosamt. Det beror inte på att svenskar är oansvariga, utan dom manga och höga bolånen. Dessa I sin tur beror på dom höga bostadspriserna, som I sin tur beror på en efterfrågan som är för stor, vilket I sin tur beror på den havererade hyresmarknaden. Så vill du fixa det är det enkelt; bara tt fixa hyresmarknaden, så löser det sig själv over tid.
Citera
2015-01-12, 15:21
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVGASBARN
Angående ränteavdraget, hur vanligt är det egentligen att folks marginaler hänger på det? Orkar ens folk jämka så de får mer varje månad att leva på?

Blir det inte så att många inte tänker på avdraget och sen får en positiv överraskning när skatten kommer och köper en TV istället för att lägga pengarna på lånen eller sparande?

Om man har så snäva marginaler på sitt bolån att man MÅSTE jämka för att få vardagsekonomin att gå ihop känns det ju som man har lånat lite för mycket ja.

Däremot är det ju onödigt att gratis låna ut pengar till staten om man ändå har rätt till dom.

Jag jämkar och sparar undan varje månad betydligt mer än vad jag får "extra" pga jämkningen och skulle således klara mig varken bättre eller sämre utan jämkningen.

Jag gör det av rena principskäl att staten inte ska få sitta och tjuvhålla på MINA pengar när jag själv kan investera dom lålngt innan en eventuell återbäring skulle dyka upp på kontot.
Citera
2015-01-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Om man har så snäva marginaler på sitt bolån att man MÅSTE jämka för att få vardagsekonomin att gå ihop känns det ju som man har lånat lite för mycket ja.
Ja, precis. Undrar om det finns nån som har det så tight? Hur klarar de en räntehöjning lixom? Det jag tänker är huruvida avskaffande av ränteavdraget tvingar vissa att sälja eller ej, eller vad man nu är rädd ska hända vid ett avskaffande.

Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Däremot är det ju onödigt att gratis låna ut pengar till staten om man ändå har rätt till dom.

Jag jämkar och sparar undan varje månad betydligt mer än vad jag får "extra" pga jämkningen och skulle således klara mig varken bättre eller sämre utan jämkningen.

Jag gör det av rena principskäl att staten inte ska få sitta och tjuvhålla på MINA pengar när jag själv kan investera dom lålngt innan en eventuell återbäring skulle dyka upp på kontot.
Ja, det är sant. Kanske man ska orka bry sig i det av den anledningen.
Citera
2015-04-08, 20:04
Medlem
strokies avatar
1, Långsamt dra ned på ränteavdraget - tex 1% av avdraget försvinner per månad.

2, ROT avdraget på 50% trappas ned - tex 10% försvinner per år.

3, märker man att det av någon anledning får oönskad effekt så fryser man nedtrappningarna. 6månader senare fortsätterman systematiskt.

Detta skulle ge 5 år då ROTen försvinner på, och 30 månader som ränteavdraget försvinner på.
Med dagens låga räntor är det OK enligt mig.

Obligatorisk amortering skulle även behövas. Och det skulle då göras efter dessa avdrag försvunnit, och då gälla alla, nya som gamla lån. I vilken takt vet jag inte, men ni kanske har någon idé?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in