2015-01-07, 16:44
Medlem
SkurtDenOndas avatar
Jag har inte läst genom tråden men en fransk vän skickade denna till mig...

Det är filmat av en journalist som lyckades komma undan, vad jag har förstått.

http://www.francetvinfo.fr/faits-divers/attaque-au-siege-de-charlie-hebdo/video-des-images-montrent-les-assaillants-du-siege-de-charlie-hebdo_790587.html
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Enligt Breaking News på CNN gick gärningsmännen in i fel kontor först, nummer 6. De blev tydligen tillsagda är nr 10 låg jämte o sedan började terrordådet där.

Så mao hade de inte sån lokalkännedom, ej franska, eller kanske inte hemmahörande i Paris?
Citera
Medlem
LexLinneas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Inte helt ut, men om jag vet att jag kommer bli mordhotad och eventuellt sjävlmordsbombad ifall jag ritar en bild på Muhammed, då kanske jag hellre ritar en hånbild på Schyman istället. Fast då får jag väl feministerna efter mig...

Det jag försöker säga är att det är allmänt känt att islamister inte tolererar något som helst hån mot deras religion, och att dom dras inte för att "go full Rambo" på dom som hånar.

Jag har inte balls nog för att medvetet håna någon som utan tvekan skulle köra upp en granat i röven på mig.
Förstår du min tankegång?

Nu förstår jag bättre. Tack för att du förklarade! Din överlevnadsinstinkt är helt klart bättre än min. Min uppfattning är snarare att ju känsligare ett ämne är, desto mer behöver vi folk som vågar driva med det. Även om det innebär brandbomber och mordhot.
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det är en väldig skillnad på att tala ett språk <b> flytande</b> och att tala <b>utan brytning</b>. Jag talar flytande engelska, men jag är säker på att ingen engelsman skulle ta mig för infödd.

Ja, det talar för att terroristerna är födda i Frankrike, eller bott där sedan de var barn. Det motsätter naturligtvis inte att det handlar om islamister eller exempelvis någon från IS.

Ett annat exempel är ju den bödel från IS som skar halsen av amerikaner i videoinspelningar. Han talade också utan brytning (engelska), rent av med en London-dialekt.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadaverass
Brukar högerextremister skrika allah akbar (eller hur nu det ska stavas) ?

Det jag menar är bara att spekulationer ska man nog vänta med tills det att de gripits och motiv har kommit fram. Att de var maskerade strider t ex mot det som ledarna för IS uppmanat "de sina" att vara enligt Pentagon.

De högerpopulistiska partierna i Europa kommer utnyttja detta för att svartmåla alla muslimer och Islam.
Citera
2015-01-07, 16:45
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexLinnea
Jag anser att en del av det ansvaret innebär att aldrig censurera sig själv eller anpassa sig efter extremister. Och att kalla någon sorts användning av yttrandefriheten för "missanvändning" är en oxymoron i mina ögon. Jag är militant liberal - jag tycker yttrandefriheten bör vara total och absolut.
Det tycker jag också. Grejen är bara att med yttrandefrihet kommer konsekvenser. Bryt ner yttrandefriheten i en stat till ett klassrum. Låt alla i klassen säga rätt ut vad de vill --> klart det är befriande och rätt. Men med det kommer också konsekvenser naturligt och då har man ingen annan än yttrandefriheten att skylla på. Tyvärr men så är det.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtDenOnda
Jag har inte läst genom tråden men en fransk vän skickade denna till mig...

Det är filmat av en journalist som lyckades komma undan, vad jag har förstått.

http://www.francetvinfo.fr/faits-divers/attaque-au-siege-de-charlie-hebdo/video-des-images-montrent-les-assaillants-du-siege-de-charlie-hebdo_790587.html

Där ser man tydligt att det är tre terrorister.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Såhär står det i alla fall på Aftonbladets förstasida just nu:
"Hade publicerat satirbild av IS-ledare"
och:
"Gärningsmännen skrek: 'Vi har hämnats profeten'"
Visst, men det vill man mörka. Frankrikes president är inte orolig för sina landsmän, utan för terroristerna:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20122105.ab

"Ett mycket svårt läge väntar nu för president Hollande. Han måste lugna ner situationen i Frankrike. Inte minst måste säkerheten för landets flera miljoner muslimer säkras.
– Nu måste presidenten vaka så att ingen rasism mot landets muslimer startar.
Detta handlar om extremism. Det måste alla förstå. Det är inte islam i sig det är fel på."
Citera
2015-01-07, 16:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakaph8s
SLUUTA! Den har postats 1000 gånger på ca 1500 inlägg för i helvete.

Nej det var inte samma. Denna är från en annan vinkel och man ser här att tre terrorister går nedför gatan.
Citera
2015-01-07, 16:46
Medlem
R.Victorianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Enligt Breaking News på CNN gick gärningsmännen in i fel kontor först, nummer 6. De blev tydligen tillsagda är nr 10 låg jämte o sedan började terrordådet där.

Så mao hade de inte sån lokalkännedom, ej franska, eller kanske inte hemmahörande i Paris?

De snackade franska utan brytning enligt hon som släppte in dem på kontoret under hot. Så de lär ju vara från Frankrike.
Citera
2015-01-07, 16:47
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Victoriano
De snackade franska utan brytning enligt hon som släppte in dem på kontoret under hot. Så de lär ju vara från Frankrike.
Så kan det vara, ej hemmahörande i stan men i landet ja. Märkvärdigt att man missar en sådan detalj.
Citera
2015-01-07, 16:47
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Extremister går inte och skjuter ner hela redaktioner "just for fun". Detta var självförvållat. Hade dom hånat Putin eller nåt istället så skulle dom fortfarande vara i livet nu.

Så om jag kommer hem till dig och skjuter skallen av dig för vad du skriver på Flashback, så är det självförvållat av dig? Beviset är ju att jag kom och sköt skallen av dig.

Nej, det här är islamistförvållat, mer specifikt av GM och eventuella personer i anknytning till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in