Citat:
Ursprungligen postat av
mandelkaka
Själva massakern på Charlie Hebdo kändes välplanerad. Att sen råna en mack på mat och bensin för att sedan ta gisslan, förhandla med polisen känns väldigt impulsivt och desperat.
Antingen är det två radikaliserade pundhuvud som bara hade tur att det var stormöte på redaktionen osv. Eller har deras från början genomarbetade plan fallerat helt. Kanske har de överaskats av att deras identiteter avslöjats så pass tidigt? Eller så har polisen satt käppar i hjulet genom att gripa andra nyckelpersoner?
Min gissning är bröderna bara varit marionetter och nu lämnats till sitt eget öde av hjärnan bakom attacken.
Att ta gisslan tyder också på att de, tillskillnad mot många andra islamistiska terrorister, inte varit inställda på att dö som martyrer. Måhända att de nu inbillar sig att de kan få fri lejd ur landet. Får hoppas att det hela slutar som med Flight 8969...
Svårt att veta. Men ibland när jag spelar GTA så brukar jag locka massa poliser till ett ställe där jag sedan skapar krig och spränger alla i luften.
Jag hamnar ju ändå bara i paradiset när jag dör, så win win.
Vad jag menar är att vi inte har någon aning ifall det var planerat eller inte. Kanske hade de hela tiden tänkt att gömma sig i det tryckeriet och ta gisslan om det skulle behövas.
För de borde fatta att de inte skulle kunna ta sig så långt, därav valde de just den byn.
Eller så kanske det under denna aktion kommer att smälla ordentligt på riktigt, någon annanstans i landet då de är upptagna med dessa två bröder.
Det kan vara väldigt planerat och hela planen har gått i lås, eller så planerade de inte över huvud taget. Bara ett par som råkade ha tillgång till vapen och i stundens hetta gjorde det som de gjorde. De hade ju bara en timma på sig.