2015-01-09, 11:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickis94
Källa?
Minns ärligt talat inte i vilken av alla artiklar det stod att AQ förnekar att de ligger bakom attacken men hyllar deras insats.
Samtidigt som IS anhängare på olika medier talade om "nästa attack" osv..

Detta hittar jag igen:
Ingen grupp har tagit på sig ansvaret för dådet men gärningsmännen ropade vid attacken att de ”hämnats profeten”, och ska ha sagt att de tillhörde al-Qaida.
[...]
Den franske experten Jean-Pierre Filiu pekar på en möjlig koppling mellan de misstänkta i Paris och IS via Boubaker al-Hakim, en fransk-tunisisk IS-medlem som 2013 mördade två tunisiska politiker. al-Hakim var del av samma jihadistiska rekryteringsnätverk som den nu misstänkte Chérif Kouachi, som i mitten på 2000-talet skickade stridande till al-Qaida i Irak.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/al-qaida-och-is-hyllar-parisattacken_4238235.svd
Citera
2015-01-09, 11:28
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rensplugg
Babblar var ordet. I och för sig så lyssnar jag på en simultantolkning och tanta som översätter kanske inte har den rätta känslan. Men något större förtroende får jag inte nu för Hollande.

http://news.sky.com/story/1404121/live-updates-manhunt-for-attack-suspects

Bara det ATT han känner sig tvungen att hålla ett tal säger något om hur bräcklig den unity han pratar om verkligen är. Alla vet att man bara gör två uttalanden. Ett i anslutning till när dådet blir känt, det andra när jakten är över. Om man måste kasta in ett extra i mitten så sänder man ut signalen att man inte är en självklar ledarfigur.
Citera
2015-01-09, 11:30
Medlem
PatriaNostras avatar
Den här insatsen som ska ske nu, är det i Paris eller norröver? Ledsen men har inte hängt med...
Citera
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Samtidigt som de 2 ambulanserna, kom en räcke med polisbilar med specialutstyr - förstärkningar.
Citera
Medlem
LexLinneas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
GIGN(?), militären och Gendarmerie.

Nja, GIGN är la gendarmerie's elitstyrka. Insatsstyrkan, om man så vill. La gendarmerie i sin tur är en gren av militären med ansvar för den allmänna säkerheten.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av di.canio
Hollande verkar förvirrad! Vilket sjukt krismöte. Är gubben påtänd? Sitter och snackar för sig själv.

Jag får snarare känslan av att han kanske avtalat om att prata på i direktsändning en 10-15 minuter för att dra bort tv-uppmärksamheten från skådeplatsen.

(För sådär någon minut sedan verkade France24 fatta saken en smula och fällde in en liten bild.)

Intressant strategi, onekligen. För det är mest bara snömos han säger. Också ganska intressant att inrikesministern th om honom lyckats avhålla sig från att kolla mobil el. dyl. under hela tiden.

Tog nyss slut, France24 går till inrikespolitik.
Citera
2015-01-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Själva massakern på Charlie Hebdo kändes välplanerad. Att sen råna en mack på mat och bensin för att sedan ta gisslan, förhandla med polisen känns väldigt impulsivt och desperat.

Antingen är det två radikaliserade pundhuvud som bara hade tur att det var stormöte på redaktionen osv. Eller har deras från början genomarbetade plan fallerat helt. Kanske har de överaskats av att deras identiteter avslöjats så pass tidigt? Eller så har polisen satt käppar i hjulet genom att gripa andra nyckelpersoner?

Min gissning är bröderna bara varit marionetter och nu lämnats till sitt eget öde av hjärnan bakom attacken.

Att ta gisslan tyder också på att de, tillskillnad mot många andra islamistiska terrorister, inte varit inställda på att dö som martyrer. Måhända att de nu inbillar sig att de kan få fri lejd ur landet. Får hoppas att det hela slutar som med Flight 8969...

Svårt att veta. Men ibland när jag spelar GTA så brukar jag locka massa poliser till ett ställe där jag sedan skapar krig och spränger alla i luften.
Jag hamnar ju ändå bara i paradiset när jag dör, så win win.

Vad jag menar är att vi inte har någon aning ifall det var planerat eller inte. Kanske hade de hela tiden tänkt att gömma sig i det tryckeriet och ta gisslan om det skulle behövas.
För de borde fatta att de inte skulle kunna ta sig så långt, därav valde de just den byn.

Eller så kanske det under denna aktion kommer att smälla ordentligt på riktigt, någon annanstans i landet då de är upptagna med dessa två bröder.

Det kan vara väldigt planerat och hela planen har gått i lås, eller så planerade de inte över huvud taget. Bara ett par som råkade ha tillgång till vapen och i stundens hetta gjorde det som de gjorde. De hade ju bara en timma på sig.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Bara det ATT han känner sig tvungen att hålla ett tal säger något om hur bräcklig den unity han pratar om verkligen är. Alla vet att man bara gör två uttalanden. Ett i anslutning till när dådet blir känt, det andra när jakten är över. Om man måste kasta in ett extra i mitten så sänder man ut signalen att man inte är en självklar ledarfigur.
BS .. han visar till skillnad från vår f.d. fullständigt inkompetenta statsminister att han är närvarande och tar ansvar också när det smäller inom landet.

Att synas är lugnande för folk -- att springa och gömma sig som Reinfeldt gjorde vid Husby-kravallerna är att lämna utan ledning ...
Citera
Medlem
Hulls avatar
Detta är sannolikt kopplat till IS eftersom de har just såna här uppdrag som de söker utövare för överallt där de har medlemmar.

Att det skulle vara oplanerat kan vi glömma. Frågan är hur mycket hjälp de har fått från organisationen. Vapen och information bland annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Den här insatsen som ska ske nu, är det i Paris eller norröver? Ledsen men har inte hängt med...

by/stad norr om paris

https://www.youtube.com/watch?v=BFwedk4dBCc de pratar om det hela tiden live.
Citera
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
IS anser de två som hjältar, men ger inte information om att de tillhör IS.
Citera
Medlem
Busstations avatar
Någon som kan ge en liten sammanfattning över vad som hänt nu på morgonen och natten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in