2015-01-09, 11:22
Medlem
Själva massakern på Charlie Hebdo kändes välplanerad. Att sen råna en mack på mat och bensin för att sedan ta gisslan, förhandla med polisen känns väldigt impulsivt och desperat.

Antingen är det två radikaliserade pundhuvud som bara hade tur att det var stormöte på redaktionen osv. Eller har deras från början genomarbetade plan fallerat helt. Kanske har de överaskats av att deras identiteter avslöjats så pass tidigt? Eller så har polisen satt käppar i hjulet genom att gripa andra nyckelpersoner?

Min gissning är bröderna bara varit marionetter och nu lämnats till sitt eget öde av hjärnan bakom attacken.

Att ta gisslan tyder också på att de, tillskillnad mot många andra islamistiska terrorister, inte varit inställda på att dö som martyrer. Måhända att de nu inbillar sig att de kan få fri lejd ur landet. Får hoppas att det hela slutar som med Flight 8969...
Citera
Medlem
MeMajks avatar
Hollande försöker att skrapa ihop lite pluspoäng i Franska opinionen men hans ordval kanske inte är riktigt passande innan terroristerna är eliminerade

http://www.breakingnews.com/
Citera
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qvalfeldt
Jag är ganska säker på att det är gamla bilder.

Jag är ganska säker på att det är live eftersom reportern sa att det var direktbilder. Men kanske du vet annat. Haha. Pappskalle!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Den norska reportern står 2 km. ifrån byn. Närmare än så får han inte komma.
Live!!

Aftonbladet stod väl bara 500 meter där i från?
Citera
2015-01-09, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
En annan rimlig tes. Att de av någon anledning helt enkelt ville göra sig kända. Kanske är allt planlagt för del 2. Undrar hur deras nätverk ser ut. Utan kontakter lär de ju knappast vara. En sak som är säker är ju att de inte sprängde sig själva på Charlie Hebdo.
Det enda som kan förklara det om dom är sanna martyrer är att dom har varit på väg mot andra mål i så fall
Citera
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Han är och förblir en hjälte, lovar att han sitter i kallingar och t-shirt och följer den här tråden i detta nu.
Jimmie! kom tillbaka!

OnT: Är stridsvagnar inkallade?
Han sade att islam är det största hotet mot västvärlden idag. Jag har svårt att inte hålla med honom... Man han beskyllde aldrig muslimer som grupp, utan endast islam som idelogi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Nån bra live stream just nu?

Den här kanske.

https://www.youtube.com/watch?v=VYlQJbsVs48
Citera
2015-01-09, 11:25
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Nån bra live stream just nu?
http://www.bbc.com/news/live/world-europe-30722098

https://www.youtube.com/watch?v=BFwedk4dBCc

Dessa två är väldigt bra.
Citera
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Själva massakern på Charlie Hebdo kändes välplanerad. Att sen råna en mack på mat och bensin för att sedan ta gisslan, förhandla med polisen känns väldigt impulsivt och desperat.

Antingen är det två radikaliserade pundhuvud som bara hade tur att det var stormöte på redaktionen osv. Eller har deras från början genomarbetade plan fallerat helt. Kanske har de överaskats av att deras identiteter avslöjats så pass tidigt? Eller så har polisen satt käppar i hjulet genom att gripa andra nyckelpersoner?

Min gissning är bröderna bara varit marionetter och nu lämnats till sitt eget öde av hjärnan bakom attacken.

Att ta gisslan tyder också på att de, tillskillnad mot många andra islamistiska terrorister, inte varit inställda på att dö som martyrer. Måhända att de nu inbillar sig att de kan få fri lejd ur landet. Får hoppas att det hela slutar som med Flight 8969...

Allt kan ha gått enligt planerna tills någon gång efter att de lämnat Paris. Att deras identiteter snabbt skulle bli offentliga räknade de nog med.

Men innan dessa bröder är dödade eller tillfångatagna så avstår åtminstone jag från att avfärda dem som idioter. Tvärtom.
Citera
Medlem
Moon The Loons avatar
Vad har Frankrike för elitstyrkor och är dessa med i insatsen?
Citera
Medlem
Glennhenrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TioNio
Aftonbladet stod väl bara 500 meter där i från?

Nja tror det där är luddiga uppgifter, vittnet Ismael var visserligen bara 500m därifrån om jag inte hörde fel men det är möjligt. Tror dock polisen slagit en ganska rejäl järnring runt området och det är nog inte många som släpps in/ut.
Citera
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Där gisslandramat pågår (ja; pågår!), består av 12 byggnader i olika storlekar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in