2015-01-09, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yxikaxi00
1. Vad talar för att de är muslimer? Högerextrema kan också lära sig vråla "Alu Akbar" eller hur det stavas./
2. Att det finns mentalt störda individer i världen som är terrorister är inget nytt, det vet vi båda. Vi vet också vad IS mål är och vad de utfört och utfört. De krigar för sin religion./
3. Ca. 1,8 miljarder muslimer finns det i världen. Det är extremt långt från alla som är terrorister. Det glömmer folk, för att de är dumma.
1. Vad talar för att de inte är muslimer? Inget.
2. Det finns personer som bara vill bli berömda och hyllade för något vansinnesdåd.
3. Det finns ca. 300 miljarder flugor i världen, alla gillar skit,
Citera
2015-01-09, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Lite spekulation här. Kan flyktvägen vara riktad till Sverige för PUT?

• Vi ser inte till tidigare brott när vi bedömer godkännande.
• Nationalitet stärks inte närmvärt utan räcker att de kan identifiera sig från syrien.
• Möjlighet att leva papperslös är bättre än i något annat land.
• Igenkänligheten är dessutom minimal bland handläggare och i malmö/göteborg finns starka jihadistfästen med goda chanser att ta nytt namn och bygga identitet med skyddande nät.
• Ökänt horribel polisövervakning där ingen CTV förekommer.
• Transportvägen belgium -> tyskland -> danmark -> sverige är i princip obevakad.

har även kontemplerat detta, känner inte till regelverket gällande identitetslösa som anländer

men stämmer det att man kan komma hit utan något som helst id och helt enkelt bara välja ett nytt namn kan de ju i teorin ta sig hit och försvinna för gott under ny identitet, nu är dem dock på bild över hela världen och hade blivit igenkända påvägen, de kan inte sätta sig på ett flyg, på ett tåg hade någon kännt igen dem och ringt polis, även med bil kan det bli knepigt.
Citera
2015-01-09, 00:50
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Lite spekulation här. Kan flyktvägen vara riktad till Sverige för PUT?

• Vi ser inte till tidigare brott när vi bedömer godkännande.
• Nationalitet stärks inte närmvärt utan räcker att de kan identifiera sig från syrien.
• Möjlighet att leva papperslös är bättre än i något annat land.
• Igenkänligheten är dessutom minimal bland handläggare och i malmö/göteborg finns starka jihadistfästen med goda chanser att ta nytt namn och bygga identitet med skyddande nät.
• Ökänt horribel polisövervakning där ingen CTV förekommer.
• Transportvägen belgium -> tyskland -> danmark -> sverige är i princip obevakad.
Nej det tror jag inte alls. Sverige och svensk migrationspolitik är snarare ett nav i den andra riktningen för muslimska jihadister att ta sig in i Europa och utföra angrepp. Inte en chans att gärningsmännen skulle kunna få PUT efter Charlie Hebdo. Gärningsmännen har troligen ett välorganiserat al-Qaidanätverk kring sig som är verksamt i Frankrike. En annan tes kan vara att de omgrupperar och har planer på att utföra fler attacker.

edit: ser att jag förhastat mig en smula. Hade de inte blivit identifierade så tror jag att din tes skulle varit mycket gångbar. Då hade de kunnat försvinna och ligga lågt i Sverige, tveksamt nu om de lyckats ta sig ur landet.
Senast redigerad av sherm 2015-01-09 kl. 00:52.
Citera
2015-01-09, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittklas
möjligen har denna postats innan men en ganska bra överblick av hela dådet från cnn 3d bilder varvat med riktiga bilder som visar varifrån det filmats och så

https://www.youtube.com/watch?v=9BHQSSUyeOE

Intressant video som rätar ut en hel del frågetecken.
Citera
2015-01-09, 00:52
Moderator
Unitys avatar
Citat:
möjligen har denna postats innan men en ganska bra överblick av hela dådet från cnn 3d bilder varvat med riktiga bilder som visar varifrån det filmats och så

Intressant men jag tycker inte riktigt att deras berättelse stämmer till 100% med det som har framkommit. Det finns även hål i berättelsen, framför allt angående polisbilen.
Citera
2015-01-09, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Intressant men jag tycker inte riktigt att deras berättelse stämmer till 100% med det som har framkommit. Det finns även hål i berättelsen, framför allt angående polisbilen.

mycket möjligt, förutom den videon har jag faktiskt ingen större överblick över hur det faktiskt gick till,men fan ska inte en redaktion med den hotbilden ha pansarglas, armerade dörrar och en sluss med vakt bakom skydd som endast kan släppa in folk?
Citera
2015-01-09, 00:55
Medlem
barnets avatar
Fransk polis är ju inte jätteduktiga i allmänhet. De har 35 timmars veckor och är sällan utanför Paris innerstad för att bekämpa den riktiga brottsligheten, utan är vana vid att strosa omkring på Paris gator för att sedan traska hem. Är inte förvånad över att man floppar när det verkligen bränner till.
Citera
2015-01-09, 00:57
Medlem
Niklas Erikson på AB skriver nu att en del franska hemsidor har blivit hackade av IS/Jihadister.
Ännu ett anfall på gång?
Citera
2015-01-09, 00:58
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusSpicatum
Tydligfen planerar Marine Le Pen en egen manifestation eftersom de rödgröna inte låter Front National vara med vid den redan planerade, känns det igen?

Källa?
Citera
2015-01-09, 00:58
Medlem
Citat:

Han säger att de konfronterades mot poliser 4 ggr under flykten, men jag får det bara till 3?
Citera
2015-01-09, 01:00
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusSpicatum
Tydligfen planerar Marine Le Pen en egen manifestation eftersom de rödgröna inte låter Front National vara med vid den redan planerade, känns det igen?
Jasså, jag väntade precis på det beskedet. Så kommer särbehandlingen gynna eller missgynna väljarstödet för Front National? Marine Le Pen har även uttalat önskan i media om att återinföra dödsstraffet. Tycker Zarkozy lämnat bra kommentarer också om att angreppet mot Charlie Hebdo var en attack mot den västerländska civilisationen.
Citera
2015-01-09, 01:00
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
En lugnande känsla för allmänheten är att de påstådda gärningsmännen inte verkar intresserade av vanligt folk, och att redaktionen var det enda målet. Man skonade alla kvinnor på redaktionen och har trots konfrontationer och möten efter dådet inte skadat några fler. Förhoppningsvis förblir det så.

Hur många kvinnor var närvarande på redaktionen vid skottlossningen? Jag tycker att informationen varit väldigt spretig sedan det här hände, men visst var det så att terroristerna exempelvis mejade ner ett par människor i flykten? Var någon av dessa kvinnor? Är några av de skottskadade kvinnor? Hur är läget för de skottskadade, förresten?

Som sagt: Informationen just nu är både spretig och knapphändig. Överlag gör man nog klokt i att inte dra allt för stora slutsatser riktigt ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in