Citat:
Ursprungligen postat av
Tickettoride
Pluggar just nu Aerospace engineering i USA. Har börjat på senare tid börjar fundera på om det kanske är bättre att plugga i Sverige, mest pga. att jag stör mig på många småsaker i USA (Pennies, onyttig mat, etc.).
I Sverige får jag ju också träffa familj och vänner oftare, vilket är ett plus. Jag tror inte jag vill jobba i USA i framtiden. Även om jag fick ett välbetalt jobb på typ NASA hade jag inte velat bo i USA.
Hur mycket är en amerikansk utbildning värd egentligen om man vill jobba i Sverige? Hur fungerar det om man vill hoppa på en svensk universitetsutbildning om man pluggar utomlands i ett år?
Tror det bara är ett plus att ha pluggat på engelska om du bygga en rymdraket. Hade du pluggat juridik eller liknande hade det varit en annan historia. Gör färdigt utbildningen du och ha ett 6 månaders internship på Nasa och kom sedan hem till ett gött jobb.
Arbetsgivare bryr sig om vad du kan och om det är relevant för den roll du söker.
Du kan dock inte bara "hoppa på" en svensk utbildning bara för att du läst något liknande i USA. Då är det bara att börja om från början, möjligvis kan du få ett par kurser godkända i Sverige från USA men inte ett helt år i en utbildning, om du förstår vad jag menar.