2015-01-07, 09:20
Bannlyst
Jag har börjat ett ganska så tufft sparande just nu och handlar nästan ingenting onödigt alls (det enda jag har köpt denna veckan hittills är en dosa snus). Snus är hyfsat billigt, så de gick jag och unna mig. Att spara i 6 veckors tid är en riktig utmaning för mig och klarar jag detta så kommer det bli bra.

Problemet är bara att inte röra pengarna under en 6 veckors period kan vara enormt krävande och disciplin för att låta vettet ligga kvar på ens sida. Jag kommer nog att må väldigt mycket bättre utav detta, istället för att göra av pengarna på skitsaker som Coca Cola, energidrycker och cigaretter. Snus är väll det enda undantaget jag har nu förtiden.

Tycker ni att mitt sparande är bra?

Jag ska ligga lågt ett bra tag fram över. Istället för Cola och godis så får jag leva på vatten och mat jag köper för veckan. Jag blir också sundare.
Citera
2015-01-07, 09:23
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Ja? Det är aldrig fel att dra ned på Coca Cola, energidrycker och cigaretter.
Citera
2015-01-07, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Ja? Det är aldrig fel att dra ned på Coca Cola, energidrycker och cigaretter.
Jag har kollat Lyxfällan och det ger skrämmande resultat på hur mycket personer lägger ner pengar på dessa varor som egentligen är fejk och "beroendeframkallande".
Citera
2015-01-07, 12:30
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Istället för Cola och godis så får jag leva på vatten och mat jag köper för veckan.
Gå inte in för intensivt med ditt sparande för då kan man lätt falla tillbaka eftersom det blir för tråkigt att aldrig unna sig något ...ett alternativ till dina onyttiga godsaker kan vara vindruvor och lightsaft med stevia.
Du har rätt tänk men ett till steg i sparandet är att få ner sina utgifter, några tips:

Veckohandla i lågprisbutiker.
Byt till billigare elbolag, bredband, telefoni och försäkringar ...jämför på Compricer
Ladda ner eller streama musik, filmer och spel.
Ha hemmafester med billig alkohol istället för att slösa på krogen.
Byt till en bank där du slipper massa avgifter.
Senast redigerad av frank_pe 2015-01-07 kl. 12:35.
Citera
2015-01-07, 14:19
Medlem
norrlandsguldares avatar
Menar du att du på sex veckor inte ska röra din plånbok över huvud taget? Ska du inte laga mat, betala räkningar eller använda din telefon? Det är bra att du drar ner på köpen av de saker du egentligen behöver, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att du ska svälta eller leva fattigt under sex veckor. Det kommer du inte att må bra av.
Citera
2015-01-07, 15:32
Medlem
gniff754s avatar
Var har du pengarna du vill spara? Tiden är kort så räntan spelar ingen roll men se till att flytta över pengarna du vill spara till ett annat konto, så att det blir lite krångligare att använda dem
Citera
2015-01-07, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Var har du pengarna du vill spara? Tiden är kort så räntan spelar ingen roll men se till att flytta över pengarna du vill spara till ett annat konto, så att det blir lite krångligare att använda dem
Jag har pengarna på mitt bankomatkort och kan när jag vill använda dem, har ingen koll på pengarna förut och de försvann fort, nu hittills så har jag blivit väldigt bra måste jag säga.
Citera
2015-01-07, 15:41
Medlem
Citat:
Jag har börjat ett ganska så tufft sparande just nu och handlar nästan ingenting onödigt alls (det enda jag har köpt denna veckan hittills är en dosa snus). Snus är hyfsat billigt, så de gick jag och unna mig. Att spara i 6 veckors tid är en riktig utmaning för mig och klarar jag detta så kommer det bli bra.

Problemet är bara att inte röra pengarna under en 6 veckors period kan vara enormt krävande och disciplin för att låta vettet ligga kvar på ens sida. Jag kommer nog att må väldigt mycket bättre utav detta, istället för att göra av pengarna på skitsaker som Coca Cola, energidrycker och cigaretter. Snus är väll det enda undantaget jag har nu förtiden.

Jag ska ligga lågt ett bra tag fram över. Istället för Cola och godis så får jag leva på vatten och mat jag köper för veckan. Jag blir också sundare.

Det är helt otroligt hur mycket pengar man sparar på att inte köpa onödiga och beroendeframkallande saker.

Mest sparar jag på att inte längre röka "spice" och samtidigt som jag slutade med detta slutade jag även med cigaretter och snus. Jag började också dra ner på Coca Cola och energidrycker men förvånansvärt nog är jag fortfarande fast i "koffein-träsket". Dock sparar jag en del på att ha dragit ner på detta och ersatt mycket utav det med kaffe.

Jag röker dock fortfarande cannabis men eftersom det inte är i närheten av lika beroendeframkallande som "spice" så röker jag långt ifrån lika ofta och spenderar långt ifrån lika mycket pengar samtidigt som jag inte längre förstör mitt psyke och mitt sociala liv.
Citera
2015-01-07, 22:14
Medlem
Gå ur svenska kyrkan, troligtvis det enklaste du kan göra för att spara flera tusenlappar om året.
Citera
2015-01-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bizkit99
Gå ur svenska kyrkan, troligtvis det enklaste du kan göra för att spara flera tusenlappar om året.
Om man har en vettig inkomst ja. Osannolikt att flertalet av skribenterna i denna tråd har det.
Citera
2015-01-08, 22:40
Medlem
När du ska köpa något (oasvett vad) fråga dig följande

- Hur stor nytta/glädje har jag av detta om 3 månader?

- Vad har detta jag vill köpa idag, för värde om 3 år?

Skriv upp i ett block eller Excel allt du avstår från att köpa, räkna ihop, sätt in motsvarande belopp på ditt sparande. Man har en tendens att belöna sig själv hela tiden, don't... Hejar på dig men önskar att du fortsätter iaf i 6 månader!
Citera
2015-01-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bizkit99

Håller med. För min del sparar jag ca 3500kr/år eller motsvarande 290kr/mån...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in