• 1
  • 2
2015-01-07, 09:05
Medlem
Hej!

Har ett litet problem. Jag är delägare i en allmänning, en granne har roffat åt sig en stor del av allmänningen, byggt en vedbod där och lagrar en massa gammal bråte, satt upp ett staket samt använder allmänningen som parkeringsplats.

Det är bara jag av delägarna som bor vid allmänningen så jag får styra upp detta. Vi har inget officiellt regelverk för allmänningen.

Så kortfattat, är det bara att sätta upp ett regelverk, säkra av med ägarna och slänga ut människan från allmäningen?
Om han vägrar att ta bort sin bod etc och sluta parkera där, kan jag flytta på detta själv eller behöver jag polisanmäla? För bod etc bryter han mot 8 kap. 11 § 2, osäker på om han även bryter mot detta för parkeringen.

Mvh Linus
Citera
2015-01-07, 09:09
Medlem
mungs avatar
Oavsett vad ni har för regler så får du i alla fall aldrig flytta på sakerna själv. Att sätta upp regler för det nu i efterhand och få honom att följa dem kan bli svårt, har ni provat att prata med grannen?
Citera
2015-01-07, 09:20
Bannlyst
Om vedboden inte ligger på hans egen tomt så borde det väl vara ett svartbygge? Betyder nog inte att du kan ta ner den själv men hur länge har den stått där?
Citera
2015-01-07, 09:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lin1977
Hej!

Har ett litet problem. Jag är delägare i en allmänning, en granne har roffat åt sig en stor del av allmänningen, byggt en vedbod där och lagrar en massa gammal bråte, satt upp ett staket samt använder allmänningen som parkeringsplats.

Det är bara jag av delägarna som bor vid allmänningen så jag får styra upp detta. Vi har inget officiellt regelverk för allmänningen.

Så kortfattat, är det bara att sätta upp ett regelverk, säkra av med ägarna och slänga ut människan från allmäningen?
Om han vägrar att ta bort sin bod etc och sluta parkera där, kan jag flytta på detta själv eller behöver jag polisanmäla? För bod etc bryter han mot 8 kap. 11 § 2, osäker på om han även bryter mot detta för parkeringen.

Mvh Linus
Man får ju knappast bygga på en allmänning utan tillstånd så det borde bara vara att kontakta t ex byggnadsnämnden. Att själv gå in och riva tror jag däremot är en mycket dålig idé. Kan nog bli egenmäktigt förfarande och kanske även skadegörelse.
Citera
2015-01-07, 09:35
Medlem
Grannen har haft den där i ca 6-7 månader. Det bör väl i rimlighetens namn vara som så att det är ägarna som sätter upp reglerna för hur allmänningen skall nyttjas? OK, då vet jag att jag inte kan flytta på prylarna hur som haver. Det låter ju lite konstigt dock, lite som om jag skulle bygga en vedbod på hans tomt och att han inte skulle få flytta på den.
Citera
2015-01-07, 11:32
Medlem
Kämpendahls avatar
Det här blir svar av mer praktisk än juridisk karaktär. Du bor närmast personen i fråga. Hur nära bor du? Varför tycker ni det är problematiskt att han använder allmänningen för eget bruk? Jag förmodar att han sköter allmänningen så att ni slipper det. Hur stor del av allmänningen har han ockuperat? Hur många delägare är ni?

Visst kan man väl tycka att killen tagit sig lite väl stora friheter genom att sätta staket och bygga vedbod där, men det är inte ovanligt att villaägare tar lite allmänning i "anspråk" genom att sköta marken eftersom ägarna, vanligen kommunen, skiter i att hålla rent och snyggt från sly etc. Men om han klipper gräset där och förvarar lite ved samt parkerar sin bil där kan väl inte vara hela världen, förutsatt att han river staketet och flyttar vedboden till sin tomt?

Förslag till lösning blir att ni kanske kan få killen att köpa loss den delen eller hela allmänningen av er?
Citera
2015-01-07, 12:02
Bannlyst
Citat:
Grannen har haft den där i ca 6-7 månader. Det bör väl i rimlighetens namn vara som så att det är ägarna som sätter upp reglerna för hur allmänningen skall nyttjas? OK, då vet jag att jag inte kan flytta på prylarna hur som haver. Det låter ju lite konstigt dock, lite som om jag skulle bygga en vedbod på hans tomt och att han inte skulle få flytta på den.
Jag vet inte om han skulle få flytta själv på en vedbod du byggt på hans tomt? Skulle förmoda att någon utomstående måste komma dit och avgöra att den verkligen är på hans tomt om ni inte kommer överens. Jag har en friggebod som verkar ligga delvis på grannens tomt som jag upptäckte när jag studerade kartor efter att ha köpt fastigheten. Om han plötsligt ställde sig med en slägga och började riva den skulle jag bli enormt förvånad eftersom jag inte vet varför det blivit så konstigt till att börja med, är det från någon omritning av lantmäteriets kartor eller någon omstyckning av tomter eller varför är det så?

Sen är det annorlunda i mitt fall för min friggebod är betydligt äldre än 10 år, för din granne har inte preskriptionstiden gått ut. Sen vet jag inte om preskriptionstiden gäller för byggnationer som ligger på andras tomter men vore intressant att veta?
Citera
2015-01-07, 12:43
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdhund
Jag har en friggebod som verkar ligga delvis på grannens tomt som jag upptäckte när jag studerade kartor efter att ha köpt fastigheten. Om han plötsligt ställde sig med en slägga och började riva den skulle jag bli enormt förvånad eftersom jag inte vet varför det blivit så konstigt till att börja med, är det från någon omritning av lantmäteriets kartor eller någon omstyckning av tomter eller varför är det så?

Sen är det annorlunda i mitt fall för min friggebod är betydligt äldre än 10 år, för din granne har inte preskriptionstiden gått ut. Sen vet jag inte om preskriptionstiden gäller för byggnationer som ligger på andras tomter men vore intressant att veta?

Jag har viss personlig erfarenhet av ett liknande problem.

Den första frågan är var tomtgränserna egentligen går. Hos oss är kommunens kartor eländiga, i m itt fall kan dom vara fel på ett par metar i ett hörn av tomten. Också de lantmäterikartor som finns, t.ex. som fastighetsmäklare visar, är i mitt fall fel på drygt en meter. Det som gäller är de märken som finns i marken. Med hjälp av en lasermätare och de gamla köpehandlingarna lyckades jag hitta de flesta av järndubbarna vid min tomt, nästan 100 år gamla i flera fall. Och ja, min tomt växte till vad jag alltid trott men en granne av typ rättshaverist blev förtretad.

Som jag uppfattar det är din friggebod ganska säker. Den byggdes för 10 år sedan, "brottet" är preskriberat. Du kan inte åläggas att riva den. Däremot har du (kanske)en pågående användning av grannens tomt. Då kan du nog åka på en intrångsersättning, ett slags arrende för den mark du utnyttjar. Och skulle friggeboden brinna ner får du inte bygga upp den på nytt.
Citera
2015-01-07, 13:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Hej!

Mvh Linus

Är grannen delägare i allmänningen? Är han det, så förhandlar ni som vettigt folk.

Om grannen inte är är delägare i allmänningen (som nog inte är en allmänning, utan en samägd fastighet?) gör du (tillsammans med övriga delägarna, som kan utnämna dig som deras ombud, via fullmakt) en polisanmälan. Ni begär också genom kronofogden avhysning av den olaglige ockupanten av er mark, och visar för dem vem som lagt beslag på marken.
Citera
2015-01-07, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken

Som jag uppfattar det är din friggebod ganska säker. Den byggdes för 10 år sedan, "brottet" är preskriberat. Du kan inte åläggas att riva den. Däremot har du (kanske)en pågående användning av grannens tomt. Då kan du nog åka på en intrångsersättning, ett slags arrende för den mark du utnyttjar. Och skulle friggeboden brinna ner får du inte bygga upp den på nytt.
Jaha, det var intressant. Ja jag tycker det är en ganska förstående granne i alla fall. Friggeboden ligger dessutom inte så långt från hans hus och det är små tomter där jag bor så om han vill bli av med den skulle han väl kunna ta ut en oskälig intrångsersättning kanske då. Det skulle vara mycket trubbel att flytta den för en del av den (den delen som ligger på hans tomt) är ett välbyggt garage. Det är ju möjligt att han helt enkelt inte känner till det eller också känner till det men inte behöver marken till nått.

Det bästa är i alla fall att prata med grannen om saken jag skulle aldrig få för mig att riva nått som byggdes på min eller gemensam tomt men visst skulle jag kunna bli förbannad om det inte gick att prata med personen. Sen skulle jag ju om jag såg det prata med honom redan under byggandet men det kanske inte var möjligt i lin1977s fall
Citera
2015-01-07, 16:12
Medlem
Tjena,

Tack för svaren! Grannen är inte delägare i Allmänningen (gemensamt ägd mark). Det hela är väl eg ingen större kris, jag tar ett snack med honom. Det är ju faktiskt som någon sa längre upp, han sköter också biten som han tagit.

Men det är ju bra att veta vad som gäller om det blir krångel.
Citera
2015-01-07, 16:20
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdhund
Friggeboden ligger dessutom inte så långt från hans hus och det är små tomter där jag bor så om han vill bli av med den skulle han väl kunna ta ut en oskälig intrångsersättning kanske då. Det skulle vara mycket trubbel att flytta den för en del av den (den delen som ligger på hans tomt) är ett välbyggt garage. Det är ju möjligt att han helt enkelt inte känner till det eller också känner till det men inte behöver marken till nått.

I mitt fall, som inte var exakt som ditt, blev det anledning att ta reda på vilka ersättninsgregler som var aktuella. Nu ska man ju inte gå till domstol om det kan undvikas, men det är bra att veta hur det skulle dömas.

Vid expropiation ska ersättningen beräknas utifrån det minskade marknadsvärde som upplåtaren får. Det är inte utnyttjarens glädje som sätter priset utan upplåtarens smärta. Till detta konstruerade pris lägger man numera 25% för att göra det mer lönsamt att bli expropierad. Detta beslutar lantmäteriet, men det kan överklagas (miljödomstolen???).

Det borde inte bli så mycket pengar. Grannen måste väl dessutom sägas ha implicit gått med på att du byggt friggeboden alldeles intill tomtgränsen. Men återigen, det lönar sig att skaffa fullständig dokumentation på hur tomterna en gång styckats av. En lantmätare kostar ca 1500 kr/tim, så där kan man ruinera sig. Kopior på handlingar får man för 4 kr/sid, och min kostnad för att ta fram samtliga köpekontrakt blev försumbar.

Jag börjar bli OT gentemot den första frågan. Tror du att jag har något ytterligare att bidra med kan du skicka PM för att inte reta mod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in