Citat:
Ursprungligen postat av
rymdhund
Friggeboden ligger dessutom inte så långt från hans hus och det är små tomter där jag bor så om han vill bli av med den skulle han väl kunna ta ut en oskälig intrångsersättning kanske då. Det skulle vara mycket trubbel att flytta den för en del av den (den delen som ligger på hans tomt) är ett välbyggt garage. Det är ju möjligt att han helt enkelt inte känner till det eller också känner till det men inte behöver marken till nått.
I mitt fall, som inte var exakt som ditt, blev det anledning att ta reda på vilka ersättninsgregler som var aktuella. Nu ska man ju inte gå till domstol om det kan undvikas, men det är bra att veta hur det skulle dömas.
Vid expropiation ska ersättningen beräknas utifrån det minskade marknadsvärde som upplåtaren får. Det är inte utnyttjarens glädje som sätter priset utan upplåtarens smärta. Till detta konstruerade pris lägger man numera 25% för att göra det mer lönsamt att bli expropierad. Detta beslutar lantmäteriet, men det kan överklagas (miljödomstolen???).
Det borde inte bli så mycket pengar. Grannen måste väl dessutom sägas ha implicit gått med på att du byggt friggeboden alldeles intill tomtgränsen. Men återigen, det lönar sig att skaffa fullständig dokumentation på hur tomterna en gång styckats av. En lantmätare kostar ca 1500 kr/tim, så där kan man ruinera sig. Kopior på handlingar får man för 4 kr/sid, och min kostnad för att ta fram samtliga köpekontrakt blev försumbar.
Jag börjar bli OT gentemot den första frågan. Tror du att jag har något ytterligare att bidra med kan du skicka PM för att inte reta mod.