Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-22, 15:36
  #925
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Helt galet i min mening. Det är 4 månader för att ens nå break even, och då har du inte tagit höjd för att svårigheten att mina ökar med tiden. Sen har du flyttkostnader osv osv. Till skillnad från att bara göra som alla andra och ha ett vanligt jobb i Sverige där du drar in 20k eller mer i månaden. Med din plan hade du varit +-0 efter 4 månader i Kina, men i Sverige +80k.

Din beräkning är inte komplett. Jag har ett vanligt jobb här. Jag nöjer mig inte med det. Och jag vill absolut inte vara som alla andra.

Om 4 månader är jag +-0 i Kina. I Sverige är jag +80k. Om 5 månader sr jag +50.000 i Kina, +100.000 I Sverige. Om 6 månader är jag +100.000 i Kina, +120.000 I Sverige. Om 7 månader är jag +150.000 i Kina, +140.000 i Sverige. Och där har jag kalkulerat svårigheten (borde tjäna ca 65k egentligen per månad, inte 50k).
Sa efter ca 6 månader har jag inte bara fått tillbaka investeringen utan tjänat mer än vad jag kommer tjäna i Sverige. Samt att jag slipper bo här.
Win-win scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av mookis
Varför behöver du flytta till Kina? Om du bara hyr en kontorsplats på något co-op företag bör det fungera utan konsekvenser antar jag?

De lär ju inte kunna spåra att det är du som drar all el?

Jag vill helst göra det lagligt. Det är typ omöjligt att hitta billig el i Sverige.
Citera
2017-06-22, 16:47
  #926
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag vill helst göra det lagligt. Det är typ omöjligt att hitta billig el i Sverige.

Du behöver inte skatta något på elen till serverhallar. Blivit helt momsbefriat. Bland annat därför GoGreenLight kan gå runt på att minea Bitcoin i Boden. Men va fan, dra du till Kina tycker jag. Det där med research är överskattat.
Citera
2017-06-22, 18:15
  #927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Din beräkning är inte komplett. Jag har ett vanligt jobb här. Jag nöjer mig inte med det. Och jag vill absolut inte vara som alla andra.

Om 4 månader är jag +-0 i Kina. I Sverige är jag +80k. Om 5 månader sr jag +50.000 i Kina, +100.000 I Sverige. Om 6 månader är jag +100.000 i Kina, +120.000 I Sverige. Om 7 månader är jag +150.000 i Kina, +140.000 i Sverige. Och där har jag kalkulerat svårigheten (borde tjäna ca 65k egentligen per månad, inte 50k).
Sa efter ca 6 månader har jag inte bara fått tillbaka investeringen utan tjänat mer än vad jag kommer tjäna i Sverige. Samt att jag slipper bo här.
Win-win scenario.



Jag vill helst göra det lagligt. Det är typ omöjligt att hitta billig el i Sverige.

Jag tycker det låter som glädjekalkyler. Tittar man de senaste 3 månaderna har difficulty ökat med ungefär 50%. Efter de första 6 månaderna har du haft en gradvis nedgång och får ut hälften så många Bitcoins och det fortsätter i samma takt. Sen ska man inte förringa att det är inte "bara" att flytta. Flygbiljett, fixa boende omställningar osv kostar också.

Sen handlar det om att lägga hela sitt liv i en väldigt volatil produkt också. Hur kul är det om det kommer ett ras a'la 2013? Men visst, jag ska inte säga att det är omöjligt, folk minar ju trots allt, men att sitta och räkna på alla miljoner man ska tjäna genom att investera kaffepengar tror jag inte på.
Citera
2017-06-22, 23:00
  #928
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag tycker det låter som glädjekalkyler. Tittar man de senaste 3 månaderna har difficulty ökat med ungefär 50%. Efter de första 6 månaderna har du haft en gradvis nedgång och får ut hälften så många Bitcoins och det fortsätter i samma takt. Sen ska man inte förringa att det är inte "bara" att flytta. Flygbiljett, fixa boende omställningar osv kostar också.

Sen handlar det om att lägga hela sitt liv i en väldigt volatil produkt också. Hur kul är det om det kommer ett ras a'la 2013? Men visst, jag ska inte säga att det är omöjligt, folk minar ju trots allt, men att sitta och räkna på alla miljoner man ska tjäna genom att investera kaffepengar tror jag inte på.

Mitt ex är från Kina, och jag har många vänner där som skulle kunna hjälpa mig med att hitta rätt ställe med billig el/hyra.
Jag är ganska bekant med deras kultur så det hade inte blivit en stor omställning för mig. Samt att jag har redan flyttat innan till ett nytt land och klarat mig bra, och har rest en del ensam i Asien.
Jag tänker inte hålla på med det hela livet. Räcker med 2-3 år. Rasar det så rasar det, blir nog ganska jobbigt om det händer inom några månader efter att jag flyttat, men den risken är jag villig at ta. Bitcoin har funnits i 7 år och har återhämtat sig efter raset 2013, och blivit ännu starkare.
Citera
2017-06-23, 09:40
  #929
Medlem
dknerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Om din plånbok inte visar storleken på transaktionen kan du använda https://coinb.in för att beräkna storleken. Klicka på New > transaction och klistra in adressen du ska skicka ifrån. Kika under fliken Inputs för att välja källan. Färre ger en mindre transaktion. Välj dina Outputs d.v.s. vart du vill skicka dina Bitcoin. Glöm inte att lägga till en växeladress som du själv kontrollerar. Allt som inte går till en output får grävarna ta som en avgift. Men i detta fallet ska du inte göra transaktionen ifrån coinb.in, bara beräkna storleken så du riskerar inget
När du klickar på Submit ser du transaktionen i raw text och storleken.

Okej. Detta låter avancerat men jag ska försöka hehe. Det går alltså inte att komma fram till en fast fee för tex en överföring på 5000kr i BTC? Att alltid använda den fee till den mängden kr.
Citera
2017-06-23, 14:22
  #930
Medlem
Jag satte in ungefär 50000 för några år sedan och planerar att ta ut mina pengar som har blivit närmare 100000. Kan jag göra en sepa banköverföring utan att oroa mig för skatteverket eller borde jag sälja av bitcoinsen med swish på localbitcoins?
Citera
2017-06-23, 21:48
  #931
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dknerk
Okej. Detta låter avancerat men jag ska försöka hehe. Det går alltså inte att komma fram till en fast fee för tex en överföring på 5000kr i BTC? Att alltid använda den fee till den mängden kr.
Nej, eftersom mängden BTC inte har någon betydelse för priset som grävarna vill ha. Det är storleken som har betydelse, d.v.s. mängden in- och utgångar.
Citera
2017-06-24, 13:37
  #932
Medlem
Go for it.

Det låter som du vill göra något annat, typ komma bort från verkligheten här i Sverige ett tag. Är du bara beredd på att du i värsta fall kan förlora allt du investerar och accepterar det så why not? Ombyte förnöjer och ger oftast fina erfarenheter. Detta kommer från någon som gjort ett tio-tal jordenruntresor, bott i flera länder och även har fastigheter i andra länder. Och vem vet, kanske blir det en ekonomisk win-win för dig.

MEN, sannolikheten för att det blir ekonomisk win-win känns låg. Eller åtminstone väldigt svår att räkna ut. Difficulty kan skena iväg snabbare än man kalkylerat och det finns så mycket annat som kan hända. Har själv gjort noggranna beräkningar för några år sedan och dessa blev i praktiken helt värdelösa bara några dagar efter då kineser lyckades hålla hemligt ett tag att de utvecklat bättre miners än vad jag själv kunde göra varvid bland annat difficulty sköt i höjden. Det tog flera månader innan jag upptäckte varför lönsamheten gick ned. Men det var skoj och nyttigt. Och idag har värdet på det jag ändå fick tag på utvecklats till det lönsammare hållet så jag klagar inte. När jag startade dock, var det med vetskapen att det var en chansning och att jag var beredd att förlora insatsen och den tid jag lägger ned.
Citera
2017-06-25, 00:14
  #933
Medlem
Kanske har frågats innan men...

Vad är EN bitcoin???

Jag förstår hjälpligt vad blockkedjan är och hashar.

Men vad fan är en bitcoin. En bit kod? Hur begränsas antalet till~21 miljoner?
Har varje bit en unik adress? Osv...

Blir tokig på o inte förstå...
Citera
2017-06-25, 22:03
  #934
Medlem
När en grävare skapar ett nytt block får denne tilldela sig själv 12,5 Bitcoin. Det går inte att skapa fler Bitcoin per block än så eftersom det blocket då inte skulle godkännas av de andra grävarna.
Var fjärde år halveras belöningen. 2009 var det 50 Bitcoin per block. Någon gång runt år 2140 kommer belöningen vara minsta möjliga - en Satoshi eller 0,00000001 Bitcoin. Därför kan det aldrig skapas fler än ca 21 miljoner.

En Bitcoin ligger helt synlig för alla i blockkedjan och är egentligen bara en databas typ adress 12c6DSiU4Rq3P4ZxziKxzrL5LmMBrzjrJX har 50 Bitcoin. Det som inte lagras i blockkedjan är den privata nyckeln som krävs för att kunna spendera dessa Bitcoin. En privat nyckel är en 256-bitars binärkod, alltså ettor och nollor. Den kan även skrivas på andra sätt t.ex som 12 eller 24 ord som vissa plånböcker gör. Nyckeln tillsammans med blockkedjan och grävarna utgör alltså "en Bitcoin".
Citera
2017-06-27, 14:03
  #935
Medlem
Har satt upp ett konto på coinbase, men efter jag handlat bör jag låta dom ligga kvar på coinbase eller ska jag skaffa en wallet på datorn o skicka mina pengar dit?

Fördelar nackdelar? Hur gör ni?

För som jag fattat det ska jag bara använda coinbase för handeln, o sen köra på någon annan wallet. För coinbase är väl en wallet också?
Citera
2017-07-01, 22:45
  #936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noreld
Har satt upp ett konto på coinbase, men efter jag handlat bör jag låta dom ligga kvar på coinbase eller ska jag skaffa en wallet på datorn o skicka mina pengar dit?

Fördelar nackdelar? Hur gör ni?

För som jag fattat det ska jag bara använda coinbase för handeln, o sen köra på någon annan wallet. För coinbase är väl en wallet också?
Ladda ner en wallet och för över. Ha aldrig på en exchange.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback