Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-06, 20:06
  #1
Avstängd
Hej.

Nu är det så att jag har en sån skärm som nämns i rubriken. Har den till att kolla datorn och spela ps3 på. Men tyvärr suger dom inbyggda högtalarna ganska rejält när jag spelar ps3. Har kollat på baksidan och där finns ett 3.5mm-jack men får ändå inget ljud i högtalare/hörlurar när jag kopplar in dom där.

Försökt googla på detta men får bara upp sidor som säljer/sålde skärmen och ingen direkt support.

Någon som vet vad jag kan göra för att ersätta ljudet som kommer i dator-högtalarna till egna högtalare eller hörlurar? Hade gjort så mycket när jag spelar.

Hittade en data sheet också som kanske kan vara till hjälp.

http://globalsp.ts.fujitsu.com/dmsp/...l27t-1-led.pdf

Tack på förhand!

Mod: Jag visste inte riktigt vart jag skulle posta denna men ber om ursäkt om jag lagt den fel.
Citera
2015-01-06, 20:13
  #2
Medlem
BNCs avatar
3,5mm jacket på skärmen är förmodligen audio-in, inte ut.

Har inte PS3'an något hörlursuttag eller liknande?
Citera
2015-01-06, 20:20
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
3,5mm jacket på skärmen är förmodligen audio-in, inte ut.

Har inte PS3'an något hörlursuttag eller liknande?

Det står Digital optical out på baksidan på ps3an. Finns det någon konverter från Digital till 3.5 ljud kabel så man kan få ljud genom det sättet?


Edit: Vad menas med audio-in? Känns ju rätt meningslöst att ens ha en sån kontakt på skärmen om man nu inte kan koppla in högtalare/headset i den, eller?
Citera
2015-01-06, 20:47
  #4
Avstängd
Jag tror jag hittat en lösning.

https://sites.google.com/site/freeps...to-pc-speakers

Ska testa denna imorgon! Får åka och köpa delarna så får vi se om det funkar.
Citera
2015-01-06, 20:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekarn92
Det står Digital optical out på baksidan på ps3an. Finns det någon konverter från Digital till 3.5 ljud kabel så man kan få ljud genom det sättet?

Du kan ta ut analogt via multiporten på ps3 med hjälp av kabeln som följde med vid köp, men finns ju ingen volymkontroll så du får antingen koppla till förstärkare/aktiva datorhögtalare eller skaffa ett aktivt headset (det är den röda o vita kontakten du ska använda glöm inte att ändra i ps3 att den ska skicka ljudet den vägen ist för hdmi)


Edit: Vad menas med audio-in? Känns ju rätt meningslöst att ens ha en sån kontakt på skärmen om man nu inte kan koppla in högtalare/headset i den, eller?

Så meningslös är den ju inte om man vill använda skärmens inbyggda högtalare om man inte kan ta in ljudet via hdmi, tex om det finns nån annan anslutning på skärmen tex vga
Citera
2015-01-06, 20:51
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Piwone
Så meningslös är den ju inte om man vill använda skärmens inbyggda högtalare om man inte kan ta in ljudet via hdmi, tex om det finns nån annan anslutning på skärmen tex vga

Okej då förstår jag! Tack för era svar! Vad tror du om den länken jag postade ovanför? Kan det funka tror du? Är lite osäker eftersom jag har HDMI kabel kopplad till skärmen men borde gå att välja i ps3:an var ljudet ska komma från. Det som behövs kan jag nog få tag på imorgon, så ska iallafall testa.
__________________
Senast redigerad av Mekarn92 2015-01-06 kl. 20:55.
Citera
2015-01-06, 20:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekarn92
Jag tror jag hittat en lösning.

https://sites.google.com/site/freeps...to-pc-speakers

Ska testa denna imorgon! Får åka och köpa delarna så får vi se om det funkar.


Såhär ser adaptern ut som du behöver för att få 3,5 mm iaf
https://altitec.no/audio-adapter-2x-...ereo-jack.html

Sen den andra kabeln lär du ju redan ha för den följer ju med i kartongen
Citera
2015-01-06, 20:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekarn92
Okej då förstår jag! Tack för era svar! Vad tror du om den länken jag postade ovanför? Kan det funka tror du? Det som behövs kan jag nog få tag på imorgon, så ska iallafall testa.

Jodå det funkar ligger en länk med bild på adaptern du behöver i inlägget ovanför detta, tänka bara på att du inte kan reglera volymen från ps3 så du får köra aktiva datorhögtalare/headset eller koppla till en stereo
Citera
2015-01-06, 20:57
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Piwone
Såhär ser adaptern ut som du behöver för att få 3,5 mm iaf
https://altitec.no/audio-adapter-2x-...ereo-jack.html

Sen den andra kabeln lär du ju redan ha för den följer ju med i kartongen

Yes precis! En vanlig audio och video butik borde ha en sådan tycker jag. Men kan man välja att ljudet ska gå genom den istället för HDMI kabeln i ps3:an? Eller blir det någon slags kortslutning av att använda både HDMI och RCA kabeln?
Citera
2015-01-06, 20:59
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Piwone
Jodå det funkar ligger en länk med bild på adaptern du behöver i inlägget ovanför detta, tänka bara på att du inte kan reglera volymen från ps3 så du får köra aktiva datorhögtalare/headset eller koppla till en stereo

Yes! Jag har ett Logitech z-5550 med en kontroll på skrivbordet som man kan sänka och höja ljudet med! Och på hörlurarna har jag en sån höj och sänk scroll.
Citera
2015-01-09, 19:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekarn92
Yes precis! En vanlig audio och video butik borde ha en sådan tycker jag. Men kan man välja att ljudet ska gå genom den istället för HDMI kabeln i ps3:an? Eller blir det någon slags kortslutning av att använda både HDMI och RCA kabeln?

Inga problem bara att gå in i ljudinställningarna o välja vart ljudet ska komma från
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback