Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-06, 22:41
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClarkEvert
Beträffande att man inte äger sin BR – det är föreningen som äger den och man förfogar över den som medlem i föreningen.

Jag hade en arbetskamrat som skaffade en bostadsrätt i HSB i en av Stockholms förorter. Han var helt övertygad om att lägenheten var hans och att han kunde göra vad han ville med den. Jag varnad honom och påpekade att det var föreningens lägenhet, inte hans, och att det fanns vissa begränsningar. Men han var en sån som inte trodde på saker . Samtidigt kunde han tro på helt orimliga saker. Han var helt enkelt oförmögen att skilja på vad som var troligt och vad som var otroligt. Han hade alltså problem med verkligheten.
Nåja, nu hade han flyttat in och med tiden blivit ordförande i föreningen, för ingen annan ville. Han tog över en ledig grannlägenhet i samma plan och började med att slå ihop de båda lägenheterna. Han slog hål i mellanväggar och in med stålbalkar för att stödja upp den bärande skiljeväggen mellan lägenheterna. Allt gjorde han själv och berättade stolt om det. Han ägde ju två lägenheter och kunde göra vad han ville – eller hur? Dessutom var han ordförande och ingen klagade. Han hann fullborda sina planer.
Så en dag kom han inte till jobbet. Han var bara försvunnen. Efter en vecka fick vi höra att han flyttat till en sommarstuga på landet och att han hade bytt jobb. Sambon hade dragit.
Man kan ju gissa att HSB inte gillade att få två av sina lägenheter – en med med två rum och kök, den andra med tre rum och kök – sammanslagna till sex rum och kök (ett av köken till rum).
Det blev nog en mängd komplikationer, inte minst med bolånen.

Oj! Tack för bra info. Tack vare din text förstår jag att det är värdelöst att äga sin bostad.

Citera
2015-01-06, 22:45
  #86
Medlem
AndersM79s avatar
Begreppet bostadsrätt är lite svårt att greppa. Man äger inte lägenheten fysiskt, utan det man äger är brukanderätten av lägenheten. Man får göra smärre förändringar inom den, men allt som kan anses påverka huset i sig måste godkännas av styrelsen. Hela idén är att skydda de övriga boende från sådana som snubben i det ovanstående fallet. Även om han ägde båda lägenheterna så äger han inte väggen mellan dem. Denna ägs av föreningen. Ingrepp i denna är inte ordförandens beslut utan styrelsens. Styrelsen har heller inget att frukta från ordföranden, då styrelsen kan ge honom kicken när de behagar, vilket borde ha skett så fort Hiltimaskinen nuddade väggen.
__________________
Senast redigerad av AndersM79 2015-01-06 kl. 22:52.
Citera
2015-01-06, 22:55
  #87
Medlem
börsvalps avatar
Köper man en bostadsrätt i en fastighet som är relativt nybyggd får man dels betala ett väldigt högt kvadratmeterpris och dessutom betala en hög avgift.

Ponera nu att ens 1:a har gått upp 100% på 10 år. Tjoho vad rik man har blivit tänker man då, men nej. Det har man inte. För 2:an som man är intresserad av har också gått upp med 100%.

1:an som man köpte för en halv mille och nu är värd 1 mille måste man betala en vinstskatt på när man säljer för att flytta in i 2:an. Denna 2:a har gått från 1 miljon kronor till 2 miljoner kronor på samma tid.

Man är nu djupare skuldsatt än vad man var för 10 år sedan. Att säga att man har tjänat pengar på det hela är ju bara att ljuga för sig själv.
Citera
2015-01-06, 22:55
  #88
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Oj! Tack för bra info. Tack vare din text förstår jag att det är värdelöst att äga sin bostad.


Vill du vara helt och hållet ensam om alla beslut får du köpa villa. Då har du bara byggnadsnämnden och detaljplanen att slåss med
Citera
2015-01-06, 23:35
  #89
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClarkEvert
Man kan ju gissa att HSB inte gillade att få två av sina lägenheter – en med med två rum och kök, den andra med tre rum och kök – sammanslagna till sex rum och kök (ett av köken till rum).
Det blev nog en mängd komplikationer, inte minst med bolånen.

HSB har inget att säga till om. De äger inte fastigheten och har heller ingen bestämmanderätt över den.

Mycket riktigt så äger man inte lägenheten man bor i, detta är ett vanligt missförstånd. Man äger en andel i en ekonomisk förening som äger en fastighet. Detta ger dig rätten att bo i en av föreningens lägenheter. Därav ordet bostadsrätt.

En BRF som fungerar bra slår en hyresrätt med hästlängder IMO. Finns ju hur många trådar som helst här på fb om hur man obemärkt kan förstöra vitvaror i sin hyresrätt för att få dessa utbytta. Det är sådanna parasiter en del av hyran går till när du bor i en hyresrätt. När du hyr av allmänyttan går en stor del av hyran till ägarkommunen istället för att användas till att rusta upp och underhålla fastigheten.

Generellt bryr sig folk i en brf mer om huset och dess omgivning och de är därför oftast snygt, prydligt och rent. Man har även oftast bättre kontakt med sina grannar i en brf.

Det kan även vara en mycket bra ekonomisk investering. Min lägenhet har ökat i värde med mellan 15-20% årligen de senaste 6 åren. Det får man ändå anse är en mycket hög avkastning i förhållande till den ganska låg risken.

Jag kommer aldrig flytta tillbaka till en hyresrätt.
Citera
2015-01-06, 23:37
  #90
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det kan även vara en mycket bra ekonomisk investering. Min lägenhet har ökat i värde med mellan 15-20% årligen de senaste 6 åren. Det får man ändå anse är en mycket hög avkastning i förhållande till den ganska låg risken.

Jag kommer aldrig flytta tillbaka till en hyresrätt.

Du får också ha i åtanke att andra bostäder också har ökat i värde, så när du ska flytta så lär du inte gå med mycket vinst. Såvida du inte "byter ner dig".
Citera
2015-01-06, 23:57
  #91
Medlem
MalekTauss avatar
Jag gjorde en vinst på runt 650000kr på min lägenhet efter bara 4 år, det är dags för en villa nu
Citera
2015-01-07, 00:00
  #92
Medlem
Den som bor i en billig hyresrätt och investerar i aktier kommer nog bli rikare än en person som bor i bostadsrätt och amorterar på sitt bolån. Visst, boendeavgiften kommer bli dyrare i längden för den förstnämnda men samtidigt har aktier högre avkastning än fastigheter. En kombination av bägge hade ju varit det ultimata men det finns inget billigt/prisvärt boende att köpa i Sverige. Trots att lönerna är bland de lägsta i OECD (köpkraftsjusterat) är priserna på fastigheter totalt jävla uppblåsta p.g.a att det inte finns amorteringskrav.
Citera
2015-01-07, 00:07
  #93
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Den som bor i en billig hyresrätt och investerar i aktier kommer nog bli rikare än en person som bor i bostadsrätt och amorterar på sitt bolån. Visst, boendeavgiften kommer bli dyrare i längden för den förstnämnda men samtidigt har aktier högre avkastning än fastigheter. En kombination av bägge hade ju varit det ultimata men det finns inget billigt/prisvärt boende att köpa i Sverige. Trots att lönerna är bland de lägsta i OECD (köpkraftsjusterat) är priserna på fastigheter totalt jävla uppblåsta p.g.a att det inte finns amorteringskrav.

Jo men ser man ur ett längre perspektiv så måste hyresgästen vara en riktigt skicklig sparare i jämförelse med den som äger sitt boende.

Detta eftersom hyresgästen omöjligt kan använda samma hävstångseffekt som bostadsägaren gör med sina bolån.

I genomsnitt är jag ganska säker på att den som hyr sitt boende kommer att förlora i längden på lite längre sikt. Sedan ska man komma ihåg att mycket av de "billiga hyresrätterna" inte kommer att vara så billiga i framtiden efter de renoverats. Då kommer verkligheten ikapp och hyresgästerna får betala vad det kostar.

Det är just det vi ser nu i exempelvis pennygången i Göteborg och Gränby Uppsala osv osv..
Citera
2015-01-07, 00:15
  #94
Medlem
proxyLains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Jaha ja men dessa har en hyra på minst 10k

Jag har diskmaskin i min nuvarande ägenhet, samt hade tvättmaskin + torktummlare i min andra. I den sistnämnda pajjade dock tvättmaskinen, men hade en ny efter bara någon vecka.
Ingen av mina lägenheter har haft en hyra som ens är inärheten av de 10k som du talar om.

Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
På långsikt kommer de alltid löna sig att ÄGA saker och ting vare sig de är bostäder, aktier eller företag.

När ska folk lära sig att man inte äger en bostadsrätt?

Och som tidigare nämnt så finns det ingen garanti för att du tjänar pengar när du säljer bostadsrätt. Det beror självklart på var du köper din lägenhet, samt förutsätter att du inte får en moské till granne. Dessutom, vilket någon nämner tidigare, så kan du ju räkna med att övriga lägenheter i attraktiva områden också gått upp i pris.

Bor du i bostadsrätt måste man ha besparingar. Det är iofs något man alltid bör ha, men saknar saknar du besparingar och något pajjar i din bostadsrätt så får du snällt sitta där tills du har pengarna.

Jag bor i hyresrätt av två anledningar:

1. Jag är rätt kortsiktig i mitt tänk.
2. Jag trivs med att inte behöva ta lån till mitt boende, samt fundera på om min lägenhet ev framöver rasar (eller stiger) i värde.
3. Att inte behöva tänka på vad jag ska göra om något pajar är faktiskt jävligt skönt.
4. Skulle jag av någon anledning behöva försörjningsstöd, så behöver jag inte sälja boendet o flytta. Det spelar ingen roll om din lägenhet bara är värd 100k, bor du i bostadsrätt får du snällt sälja lägenheten först.

För egen del har jag inget intresse att flytta till en bostadsrätt. Däremot skulle jag gärna någon gång i framtiden flytta till en mindre stuga (som jag antingen hyr, eller äger).
__________________
Senast redigerad av proxyLain 2015-01-07 kl. 00:30.
Citera
2015-01-07, 00:24
  #95
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Du får också ha i åtanke att andra bostäder också har ökat i värde, så när du ska flytta så lär du inte gå med mycket vinst. Såvida du inte "byter ner dig".

Ja men jobbigast blir det för hyresgästen om denne får för sig att vilja köpa något eget istället för att sitta fastlåst på hyresmarknaden med dåliga bytesmöjligheter.
Citera
2015-01-07, 00:34
  #96
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sultanen1
Vad är skillnaden med att betala hyra och amorteringsfria lån på längehetsköp? Vilket majoriteten av Svenska lånetagarna gör. Är det i princip inte samma sak? Visst investering av ett lägenhetsköp men för att verkligen gå med långsiktig vinst skall man köpa o sälja fastigheter regelbundet, vilket medelsvensson ej heller gör. Övertyga mig snälla.

Edit: Den hårda sanningen att majoriteten köper istället för hyra, är att de inte finns lägenheter att hyra och ser köpa som enda utvägen till ett eget boende.
Här har du en väldigt bra anledning TS. Vad svarar du på det?

Plus. Höjda räntor, höjda avgifter, slopat ränteavdrag, värdeminskning på din BR osv.

De flesta svenskar har snarare inte råd att bo i en BR. Vilket kommer att visa sig förr eller senare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback