Jag tycker det låter som om du har något slags återförstärkande visuell nervstimuli i synfältet när du gör något speciellt, exempelvis uttalar ordet Bubbla. Kanske du även ser detta när du rör dina ögon till extrema upp, ned, höger och vänster också? Isåfall kan det vara att blodets tryck och därmed signalerna påverkas av fluktuationer av dina aktiviteter, de är extra känsliga helt enkelt.
Jag själv ser inte något ljus inne i mitt huvud så som du beskriver.
Däremot är det intressant att vi kan uppfatta ljusstyrka så som vi gör.
EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av
ivanivan
Jag tror att konsten drar mot mer färg.
Mer färg i huvudet = bra konst.
Det är grejjen.
Att skapa mer färg.
Pop.
Varför dras vi till soluppgångar? Färg.
Jaha, det förklarar det lite bättre. Färger är väldigt intressanta för människan eftersom det är en avgörande egenskap från evolutionen som gör att vi dras till skarpa färger för att det troligtvis är mogna frukter, spännande saker och kanske ätbara örter och rötter i naturen.
Vi blir glada av naturligt skarpa mogna fruktfärger. Vi blir lugna av växtgrönt och havsblått. Upprymda över himmelsblått och drömmande av skymningsorange.
Det är helt enkelt känslor förknippade med det vi anpassat oss efter i naturen. Det är upplevelse, liv och död. Därför är färger så viktiga för oss. Dessutom är människan ett av de allra bästa varelser på Jorden för att känna igen mönster.