Ni som gnller ver hur fattigt och jobbigt det r att vara student - hr r formeln fr att lsa problemet.
Parallellt med ekonomistudierna bor jag hemma. Behver inte betala ett endaste re ty frldrarna borde vara glada att de fr njuta av min nrvaro den halvtimmen de ser mitt ansikte varje dag (nr mamma har lagat middagen). Drtill ser jag till att gna nn timme varje helg till att gra lite hushllsgra hemma eftersom jag p det viset kan f ihop 900-1000 kr i ln av frldrarna. Tax free.
Sen s har vi ju CSN --> Varenda jvla re av lnet och bidrag har jag tecknat och det gr rakt in p brsen - har hittills tjnat tskilliga tusenlappar p det. Indexfonder, aktier i Investor, Cloetta, Kinnevik etc. you name - det r bara att investera. Och ni som sljer pengarna i panik nu fr en eventuell finanskris kan jag bara sga att ni r helt fel ute. Man behver inte plugga ekonomi fr att inse att det r riktigt idiotiskt att frska tajma brsen. Sparar man brett med relativt acceptabel volatilitet p 5-10-rs sikt s kommer pengarna f jobba ihop sig riktigt starkt i smeten.
Sen extrajobbar man lite vid sidan om och fr p s stt in ytterliggare ngra tusen i mnaden. Sammanlagt kan man p s stt ha en inkomst p 12000 kr/mnaden parallellt med heltidsstudier. Lgg till sommarjobb i smeten s r du snart uppe i ett par hundra tusen.
Frgan r vad du gr nr din inkomst blir fr hg och du inte lngre r berttigad bidrag. Verkar inte som att du beskriver en situation i vilken du besitter nmnvrd erfarenhet.
Fr den som har mjlighet att bo hemma s visst. Jag sjlv skulle bli galen av att bo hemma eftersom att min ena frlder r ett stort controlfreak och inte r riktigt frisk i huvudet i bland.. Har jag en dlig dag kan hen brja tjata om att jag r psykiskt sjuk, hen klagar p folket jag umgs med, sttet jag klr mig, min vikt, att jag trnar mer n tre dagar i veckan vilket r "sjukt" och "onormalt"..
Nej tack jag bor hellre ensam eller nr tiden kommer tillsammans med en vettig karl!
Har iofs aldrig tyckt att det varit knapert med pengar som student utom en mnad nr jag hade tv tandlkarbesk och tv-avgiften p en gng mjligtvis. Kan bero p att mina boenden varierat mellan 2-4 tusen i mnaden.. finns dem som mste betala betydligt mer.
Personligen s gr i stort sett hela bidraget samt lnet till rkningar, mat, njen, etc. varje mnad. Sen s jobbar jag extra bde p helger och lov inom hemtjnsten och drar in cirka 90 000 per r - vilket inte minskar varken lnet eller bidraget, kan dock inte f bostadsbidrag men det spelar ju mindre roll.
Ja jo, brsen i all ra. Det gller ju ocks att ha kunskap och intresse fr att det ska bli nt vettigt ut av det. Sen r det s klart ingen konst att "spara" pengar d man bor (och ter) gratis hos frldrarna.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!