Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-23, 18:54
  #169
Medlem
nickeheaads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Härligt. Jag lyssnade just på "Richards reaktor" Ös på. Jättebra pod.

Håller med föregående talare. Suverän pod!

Kul när folk tar initiativ och gör något kreativt.
Citera
2015-02-24, 00:17
  #170
Medlem
fistvakts avatar
Älskade samtalet med Richard i senaste avsnittet, riktigt rolig och skön användare, speciellt med kärnreaktor-tråden.
Tyckte det var synd att man inte fick höra lite mer kallprat med denna underliga person, men förstår om det var personliga och ointressanta saker som inte passade in.
Tycker detta är riktigt kul och väntar på nya avsnitt varje vecka, keep it up!

Skulle även jag kunna vara med på ett hörn om det skulle behövas hjälp med något, bara att PMa.
__________________
Senast redigerad av fistvakt 2015-02-24 kl. 00:23.
Citera
2015-02-25, 12:16
  #171
Medlem
Salgouds avatar
Avsnitt 6 - BigFatCone - ute nu!
Egentligen skulle det bli ett längre avsnitt denna veckan, men jag jobbar på ett par intervjuer fortfarande så det får komma först nästa onsdag. Men inte blir det sämre denna veckan för det - för istället släpper jag en intervju med moderatorn BigFatCone, som var schysst nog att ställa upp och dessutom trevligt att snacka med. Hoppas ni gillar det, och om det går hem så kommer jag försöka få till fler intervjuer med moderatorer - så ni får gärna skicka in frågor antingen här eller via PM/epost.

Avsnittet hittar ni som vanligt genom soundcloud, iTunes, RSSen, och på ett par olika podcastappar. Mer information och ett par länkar (bl.a. till knarkskolan) finns på hemsidan.

Mycket nöje, och tack för att ni lyssnar!

Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Tror jag inte men ska inte säga något. Bara live var det.
Var inte riktigt så pass etablerat även om jag kommer ihåg att någon gjorde program. Skype-intervju, några som drack öl och tjötade, någon spelade metal och pratade lite emellan.
Det jag älskar med sånhär blandad amatörradio när det är så brett, go punk liksom, måste inte gå efter formella mallar.

Ska knula på någonting kort i veckan!

Synd - det hade varit riktigt skoj att lyssna på annars. Kanske hade man kunnat göra ett avsnitt om radion också, vilket hade blivit extra skoj om det fanns ljudklipp.. Ska se om jag kan gräva fram något. Gör gärna det! Hör gärna av dig via PM om du vill snacka vidare om saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Härligt. Jag lyssnade just på "Richards reaktor" Ös på. Jättebra pod.


Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Håller med föregående talare. Suverän pod!

Kul när folk tar initiativ och gör något kreativt.

Citat:
Ursprungligen postat av fistvakt
Älskade samtalet med Richard i senaste avsnittet, riktigt rolig och skön användare, speciellt med kärnreaktor-tråden.
Tyckte det var synd att man inte fick höra lite mer kallprat med denna underliga person, men förstår om det var personliga och ointressanta saker som inte passade in.
Tycker detta är riktigt kul och väntar på nya avsnitt varje vecka, keep it up!

Skulle även jag kunna vara med på ett hörn om det skulle behövas hjälp med något, bara att PMa.


Tusen tack ska ni ha allihopa! Det värmer. Nickeheaad - du får gärna komma med förslag om du vill vara med och leka lite. Jag är öppen för allt från intervjuer till folk som vill testa att göra ett avsnitt eller skriva ett manus. Det är bara skoj om folk vill engagera sig. Kommer jag på något du kan göra så hojtar även jag till.
Citera
2015-02-25, 16:28
  #172
Medlem
Lyssnat på tre första nu. Riktigt bra!
Citera
2015-02-25, 17:25
  #173
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud

Tusen tack ska ni ha allihopa! Det värmer. Nickeheaad - du får gärna komma med förslag om du vill vara med och leka lite. Jag är öppen för allt från intervjuer till folk som vill testa att göra ett avsnitt eller skriva ett manus. Det är bara skoj om folk vill engagera sig. Kommer jag på något du kan göra så hojtar även jag till.

Fistvakt skulle det vara, inte Nickeheaad (även om det gäller dig också).

Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Lyssnat på tre första nu. Riktigt bra!

Grymt! Tack ska du ha.
Citera
2015-02-25, 17:26
  #174
Medlem
nickeheaads avatar
Lyssnat på avsnitt 6 och det är mycket bra!

Innehållsmässigt suveränt och ni börjar redan efter några avsnitt få ett bra stuk på podcasten!
Tycker även tidslängden när det gäller denna typ av intervju är precis lagom, det räcker med 20 - 30 minuter.

Det enda teknikalitet jag kan vara lite kritisk till, är bakgrundsmusiken. Den skall bara komma på slutet när intervjun börjar ta slut och kan då fadeas upp som final (och/eller användas vid speakerröst i bryggor mellan inslag). Sedan är det givetvis ljudkvalitén från intervjuarens mikrofon, kanske inte den bästa, men det beror ju på tekniska begränsningar.

Det är fantastiskt arbete ni lägger ner, vet själv av erfarenhet hur mycket förarbete det är och tar tid.


Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Tusen tack ska ni ha allihopa! Det värmer. Nickeheaad - du får gärna komma med förslag om du vill vara med och leka lite. Jag är öppen för allt från intervjuer till folk som vill testa att göra ett avsnitt eller skriva ett manus. Det är bara skoj om folk vill engagera sig. Kommer jag på något du kan göra så hojtar även jag till.

Skall fundera och kommer jag på något så meddelar jag dig, har ev. Liten idé på förslag, men återkommer om det, när det fått gro lite mer. Men hojta till om ni behöver hjälp. Rent spontant kan jag hjälpa dig med frågor/tips med själva ljuddesignen och upplägget av själva podcasten, men som jag skrev ovan är ni på god väg att fixa det själv!
Citera
2015-02-25, 17:52
  #175
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jätteintressant med BFC...
Citera
2015-02-25, 17:53
  #176
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Lyssnat på avsnitt 6 och det är mycket bra!

Innehållsmässigt suveränt och ni börjar redan efter några avsnitt få ett bra stuk på podcasten!
Tycker även tidslängden när det gäller denna typ av intervju är precis lagom, det räcker med 20 - 30 minuter.

Det enda teknikalitet jag kan vara lite kritisk till, är bakgrundsmusiken. Den skall bara komma på slutet när intervjun börjar ta slut och kan då fadeas upp som final (och/eller användas vid speakerröst i bryggor mellan inslag). Sedan är det givetvis ljudkvalitén från intervjuarens mikrofon, kanske inte den bästa, men det beror ju på tekniska begränsningar.

Det är fantastiskt arbete ni lägger ner, vet själv av erfarenhet hur mycket förarbete det är och tar tid.




Skall fundera och kommer jag på något så meddelar jag dig, har ev. Liten idé på förslag, men återkommer om det, när det fått gro lite mer. Men hojta till om ni behöver hjälp. Rent spontant kan jag hjälpa dig med frågor/tips med själva ljuddesignen och upplägget av själva podcasten, men som jag skrev ovan är ni på god väg att fixa det själv!

Jag blev riktigt irriterad på bakgrundsmusiken denna gången, kändes helt fel men nöjde mig. Hade inte riktigt kulor nog att bara slopa den - men kanske vore det bättre? Ska testa det nästa gång och se om det känns bättre. Just stuket på detta avsnittet var där jag fick bra hjälp av skunkensune, därmed tacket på slutet. Riktigt skoj att folk engagerar säger och ger feedback osv!

Ljudkvaliteten under intervjuer - detta gör mig fullständigt Galen! Jag kör samma kit som under övriga inspelningar*, men jämför man kvaliteten på min röst under intervjuer och i intro/outro är det sjuk skillnad, medans intervjuobjekten låter bra. Fattar inte vad problemet är här, men har heller inte haft tid att försöka lösa det då jag har haft ett par hektiska veckor. Jag kör intervjuer över skype och använder Pamela för att spela in, och både Skype och Pamela är inställda på att använda min Yeti, likväl låter det som den inbyggda micen spelat in istället? Har du förslag på bättre mjukvara att spela in med eller vet vad problemet kan vara vore det guld. Jag har lärt mig allt eftersom vad gäller ljudproduktion etc. så alla tips på den fronten är oerhört välkomna!

Du har helt rätt i att det tar en väldig tid, men det börjar gå snabbare för varje avsnitt eftersom man får rutin på det - dessutom är det förbaskat skoj, vilket hjälper.

Edit: *förutom piloten, där hade jag sämre mic för hela köret.
__________________
Senast redigerad av Salgoud 2015-02-25 kl. 18:05.
Citera
2015-02-25, 18:12
  #177
Medlem
nickeheaads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Ljudkvaliteten under intervjuer - detta gör mig fullständigt Galen! Jag kör samma kit som under övriga inspelningar, men jämför man kvaliteten på min röst under intervjuer och i intro/outro är det sjuk skillnad, medans intervjuobjekten låter bra. Fattar inte vad problemet är här, men har heller inte haft tid att försöka lösa det då jag har haft ett par hektiska veckor. Jag kör intervjuer över skype och använder Pamela för att spela in, och både Skype och Pamela är inställda på att använda min Yeti, likväl låter det som den inbyggda micen spelat in istället? Har du förslag på bättre mjukvara att spela in med eller vet vad problemet kan vara vore det guld. Jag har lärt mig allt eftersom vad gäller ljudproduktion etc. så alla tips på den fronten är oerhört välkomna!

Det stora felet ligger i inspelningskvaliten via skype och Pamela. Kolla inställningarna i Pamela under Sound, välj recording format Wav, klicka på Configure Codecs och se att Soundformat är minst 16.000kHz, 16-bit. Kan kanske kan hjälpa. Kör ni med MP3 format, så höj bitrate på samma sätt som ovan.
Citera
2015-02-27, 00:45
  #178
Medlem
08oss avatar
Kul att det verkligen har blivit något av det hela! I början fanns det några skeptiska kommentarer men det har verkligen gått suveränt!

Intressant avsnitt med BigFatCone, lite självgod verkar han vara så han trivs väl bra i rollen som moderator, men intressant avsnitt!

En snabb fråga bara; introt till Richards kärnreaktor, vad är det för låt från 0:09-0:21? Varken Soundhound eller Trackid lyckas identifiera vad det är.


La förövrigt till en modifierad version av din signatur, kanske någon mer upptäcker podden
Citera
2015-02-27, 08:12
  #179
Medlem
Salgouds avatar
New & Noteworthy

Vet inte hur "stort" detta är, men fick nyligen skickat en bild som visar att FlashBang listats som "new and noteworthy" på första sidan svenskar ser bland podcasts i 'society and culture'-kategorin: http://i.imgur.com/ie53wMt.jpg

Den finns också med i new and noteworthy bland svenska poddar i alla kategorier, men ett par platser för lågt för att finnas på förstasidan där..

Som sagt, kanske inte så stort, men tyckte ändå det var skoj.

Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Kul att det verkligen har blivit något av det hela! I början fanns det några skeptiska kommentarer men det har verkligen gått suveränt!

Intressant avsnitt med BigFatCone, lite självgod verkar han vara så han trivs väl bra i rollen som moderator, men intressant avsnitt!

En snabb fråga bara; introt till Richards kärnreaktor, vad är det för låt från 0:09-0:21? Varken Soundhound eller Trackid lyckas identifiera vad det är.


La förövrigt till en modifierad version av din signatur, kanske någon mer upptäcker podden

Tack ska du ha! Det är riktigt trevligt att folk lyssnar, engagerar sig, samt ställer upp och medverkar.

Jag lägger länkar till all musik i avsnitten i avsnittsguiden på http://www.flashbangpod.com - det är musik under Creative Commons 3.0, så man får använda fritt men måste ge cred (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/). Hur som helst så heter låten du frågar efter "I dunno" och är av någon som kallar sig Grapes. Finnes här: http://dig.ccmixter.org/files/grapes/16626

Länken i din signatur uppskattas också väldigt! #katastroferna var först ut (innan mig) med att länka till podden i signaturen, och ju fler som gör det desto fler hittar som du säger hit. Publiken växer vecka för vecka, men än är det en väldigt liten procent av flashback som tittat förbi..
__________________
Senast redigerad av Salgoud 2015-02-27 kl. 08:31.
Citera
2015-02-27, 12:15
  #180
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Kul att det verkligen har blivit något av det hela! I början fanns det några skeptiska kommentarer men det har verkligen gått suveränt!

Intressant avsnitt med BigFatCone, lite självgod verkar han vara så han trivs väl bra i rollen som moderator, men intressant avsnitt!

En snabb fråga bara; introt till Richards kärnreaktor, vad är det för låt från 0:09-0:21? Varken Soundhound eller Trackid lyckas identifiera vad det är.


La förövrigt till en modifierad version av din signatur, kanske någon mer upptäcker podden
Jag föddes lite självgod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback