2015-01-05, 13:45
Medlem
Är det någon annan som har märkt att Swedbank (eller annan bank) blivit hårdare med ränterabatterna på bolån? Jag har tidigare haft 35 räntepunkter rabatt, utan tjafs, men nu ville de absolut inte ge mer än 25 räntepunkter i rabatt. Givetvis har jag börjat kolla på bankalternativ, men det vore intressant om detta är en trend för Swedbank, eller alla banker, eller bara att jag är en olönsam kund för dem.
Citera
2015-01-05, 13:49
Medlem
RedXs avatar
Det är lite lurigt när det är rabatter man talar om. Swedbank skulle ju exempelvis ha kunnat sänkt marginalen mellan sin officiella ränta och upplåningskostnaden med 10 punkter och då blir det ju samma sak som om de behållit sin tidigare ränta men givit dig 35 punkter...

Frånsett ovanstående spekulation så spekulerar jag vidare med en teori om att bankerna generellt sett arbetar för att sänka sina rabatter mer än tidigare nu när ränteläget är så extremt lågt. 10 punkter hit eller dit spelade nog mindre roll när de rörliga räntorna var uppe och nosade på 4-5% än vad de gör idag.
Citera
2015-01-07, 12:36
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Är det någon annan som har märkt att Swedbank (eller annan bank) blivit hårdare med ränterabatterna på bolån? Jag har tidigare haft 35 räntepunkter rabatt, utan tjafs, men nu ville de absolut inte ge mer än 25 räntepunkter i rabatt. Givetvis har jag börjat kolla på bankalternativ, men det vore intressant om detta är en trend för Swedbank, eller alla banker, eller bara att jag är en olönsam kund för dem.

Jag fick 0,40 % utan tjafs alls, till och med h*n erbjöd mig det själv.
Swedbank.
Citera
2015-01-07, 13:03
Medlem
Blir väl svårare och svårare att få lika stor rabatt (i fast -%) ju lägre räntorna blir då marginalerna blir mindre och mindre?

När listräntan ligger på 5% så kanske man kan få -0.45% i rabatt.

När listräntan ligger på 2% så kan man inte få -0.45% rabatt lika lätt.
Citera
2015-01-07, 13:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Ett tips är att välja till sådant som du ändå behöver och bli helkund.

Exempelvis: livförsäkring/hemförsäkring/lönekonto

Då ska det inte vara några problem att få 50 punkter rabatt.
Citera
2015-01-07, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Jag fick 0,40 % utan tjafs alls, till och med h*n erbjöd mig det själv.
Swedbank.
Får man fråga hur stort lån du har? Vi är nyckelkunder, så vi har lönekonto och liknande hos banken, men allt riktigt sparande har vi hos Avanza. Vårt bolån är inte mer än 950 000. Så jag antar att vi inte är så attraktiva kunder då vi inte genererar en massa fondavgifter, försäkringspremier och liknande hos banken. Nu är ju 10 räntepunkter inte värt mer än 665 kr om året för oss, efter ränteavdrag, så det är inte mycket att bråka om. Men intressant att veta hur banken tänker.
Citera
2015-01-08, 19:41
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Får man fråga hur stort lån du har? Vi är nyckelkunder, så vi har lönekonto och liknande hos banken, men allt riktigt sparande har vi hos Avanza. Vårt bolån är inte mer än 950 000. Så jag antar att vi inte är så attraktiva kunder då vi inte genererar en massa fondavgifter, försäkringspremier och liknande hos banken. Nu är ju 10 räntepunkter inte värt mer än 665 kr om året för oss, efter ränteavdrag, så det är inte mycket att bråka om. Men intressant att veta hur banken tänker.

Banken tänker inte, utan banktjänstman som tänker.
Om du har en bra sådan, så är det inga problem.

Jag har mindre bolån än er, betydligt mindre, har inga alls fonder, aktier via min bank.
Inte heller nyckelkund.
Det enda dom tjänar på mig är typ 12.000 kr ränta per år på mitt bolån.

Tips är att byta banktjänsteman eller byt bank.
Citera
2015-01-10, 08:21
Medlem
Mitt tips är att utgå från bankens upplåningsränta, om den inte finns lätttillgänglig så kolla hus SEB, de borde låna till sama kostnader som de andra blåsarbankerna.

En normalkund skall inte betala mer än upplåningsränta +0.8%

en bra och stabil kund skall låna till upplåning +0,7, eller kanske 0.6.

Så tänker jag,
Citera
2015-01-12, 10:58
Medlem
Beror nog på vem man får som kontaktperson med, vi fick ett tag 0.25 i rabatt, när sen vår kontakt var ledig kopplades vi istället till chefen på orten, 0,5 i rabatt istället
detta var swedbank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in