2015-01-05, 11:42
Medlem
Undrar hur det fungerar om jag går vidare och blir jordgubbe och har flera hemliga konton som efterlevande inte vet om, i olika banker. Både pengar, aktier och fonder?
Citera
2015-01-05, 12:16
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Undrar hur det fungerar om jag går vidare och blir jordgubbe och har flera hemliga konton som efterlevande inte vet om, i olika banker. Både pengar, aktier och fonder?

Allt kommer fram i ditt dödsbo vad jag vet efter din död. Så då kommer de efterlevande bli varse om dina tillgångar på alla banker. Sedan skall de väl kvittas mot eventuella skulder om man har sådana sedan blir det väl feta släkten som får resten. Såvida man ej har ett klart testamente.
Citera
2015-01-05, 12:33
Medlem
gniff754s avatar
Vet inte hur det funkar rent praktiskt, om vi till exempel antar att släktingen inte sparat några papper alls. Finns det något samordnat sätt att fråga "alla" svenska banker eller måste man fråga bank för bank, eller skickar bankerna automatiskt ut något brev till dödsboet när då får information om att kunden avlidit? Förr när förmögenhetsskatt fanns rapporterade väl alla institutet in vilka tillgångar man hade till skatteverket, men gör det de fortfarande om man inte haft beskattningsbara inkomster/vinster?

Men har den avlidne verkligen gjort något för att gömma sina tillgångar, som hemliga konton utomlands, bankfack utomlands eller något annat som inte är synligt för skatteverket så är det nog svårare, det är inte ens säkert att den utländska banken får reda på att personen avlidit
Citera
2015-01-05, 12:42
Medlem
Främst svenska banker jag tänkte på. Detta måste ju vara rätt vanligt då jag läste nån undersökning om att var tredje hade konton som andra inte visste om.
Sätter jag in pengar på ett konto utan ränta är det väl inget skatteverket bryr sig om?
Citera
2015-01-05, 13:37
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoldenchild
Främst svenska banker jag tänkte på. Detta måste ju vara rätt vanligt då jag läste nån undersökning om att var tredje hade konton som andra inte visste om.
Sätter jag in pengar på ett konto utan ränta är det väl inget skatteverket bryr sig om?

Du är registrerad och bankerna står strikt under kontrollorgan. Dör du så vill även företagen avsluta konton. Vilken bank vill dras runt med konton åt en massa avlidna personer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in