2015-01-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esposito1887
Finns ingen firma. Han anställde folk till ett bluffbolag.

Men att han återfanns på sitt kontor tyder ju på (om vi för en stund bortser från ren galenskap) att han inte anade att polisen skulle komma och hämta honom. Vad jag säger är att det kanske inte är Jens som har vunnit på det här utan han är lika för bakom ljuset som de anställda.
Citera
2015-01-06, 00:05
Medlem
Porsennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetu
Jag känner som jag än så länge vet är en handfull som tråkigt nog gått på den här bluffen.
Det jag vet är;

Av de här 130 personerna så är det flera som lämnat fasta jobb, eller annan form av anställningar för att jobba för J*ns. Det är alltså inte arbetslösa desperata idioter som folk här inne verkar tro att alla varit.

J*ns har träffat alla dessa och har varit väldigt trovärdig och haft svar på allt. De första 3-4 månaderna fram till mars/april skulle lagret byggas upp och därefter skulle allt vara igång ordentligt. Fram till dess skulle arbete ske 7-16 och därefter skulle det övergå till skiftarbete.
Aktiebolaget som nämns har enligt J*ns varit vilande men skulle dras igång idag den 5/1 igen.

J*ns sa till en av mina vänner att kontrakt med Alwex var skrivit på 3 år, och min vän gick på detta då en i hans familj redan jobbat för J*ns på det sk företaget ett kortare tag (nystartat ju) och han var nöjd och hade fått till ett bra avtal. Han har dock blivit utan lön för de veckor han jobbat, bland annat med målning och uppfräschning av lokaler m.m.

Av de 5 jag känner har alla blivit anställda under december månad och alltså inte för 3 månader sen. Alla de 5 har truck-kort och/eller utbildning inom lager samt erfarenhet av lagerarbete. De har alltså inte fått några truck-kort betalda.

Djungeltelegrafen har spridit detta och det har inte varit ute någon annons. J*ns har velat ha tips på bra personer att anställa och har fått detta av de som först blivit anställda. Enligt J*ns har det varit sånt tryck från folk som vill jobba där, och sen så otroligt mycket att göra att han varit på väg att gått in i väggen. Detta har han sagt till en av mina vänner som haft tät kontakt med J*ns både någon vecka innan han blev anställd och efter. Samma vän fick ganska mycket påtryckningar om att ta jobbet av J*ns och sa upp sig från en fast anställning han haft i flera år. J*ns har pratat mycket om rekommendationer från andra när han anställt och CV verkar ha varit mindre viktigt.
Min vän fick höra mycket om att "är du så bra som jag fått höra så får du .... etc etc".

Tanken har varit att ha flera arbetslag om 5 personer + "arbetsledare". Åtminstone någon av dessa arbetsledare har blivit lovad tjänstebil.

Kontoret skulle finnas i samma byggnad som Euromaster håller till i, i Växjö. MNT Transport höll till i lokalerna tidigare. Enligt J*ns hade han fått ett väldigt bra avtal på detta med (galet) låg hyra. Lite osäker på om någon faktiskt träffat J*ns i de lokalerna. Kan vara de lokalerna som min väns bror har arbetat i för att fräscha upp.

J*ns har haft bra kontakt med framför allt en av mina vänner och verkat väldigt trovärdig. Han har som sagt haft svar på allt.

Han tycks ju ha en förmåga över genomsnittet att övertyga folk. Har du träffat honom själv?
Citera
2015-01-06, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Han tycks ju ha en förmåga över genomsnittet att övertyga folk. Har du träffat honom själv?

Nope, jag har inte träffat honom. Kände inte igen honom heller när jag såg bilder på honom.
Jag ifrågasatte det hela till min ena vän, då jag tyckte det verkade lite väl bra, men J*ns hade ju som sagt haft svar på allt. Att han drog in Alwex i det hela gjorde ju inte att det hela kändes mindre seriöst. Tyvärr.
Citera
2015-01-06, 00:11
Medlem
Har ni några frågor ni vill att jag ska ställa till ett par av de drabbade?
Citera
2015-01-06, 00:17
Medlem
DavvaLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakkjoo
Har ni några frågor ni vill att jag ska ställa till ett par av de drabbade?

Är du dum i huvet?

Ringde inga varningsklockor?

Har ni lämnat ut bankuppgifter/id?

Har ni betalt något?

Vad för jobb slutade du och vad blev du lovad av Jens?

Vad tror du att Jens har tjänat på detta?

Har inte dina föräldrar/kompis/vemslmhelst använt hjärnan och ställt någon kritisk fråga?

Hur kunde just du gå på detta?
Citera
2015-01-06, 00:17
Medlem
Har dessa något med detta att göra?

http://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-kronoberg/StudentConsulting/Vill-du-jobba-extra-med-att-k%C3%B6ra-truck-/1174257

http://www.studentconsulting.com/se/lediga-jobb/vaxjo/studenter-med-truckkort-sokes-till-vaxjo-med-start-omgaende/24338
Citera
2015-01-06, 00:19
Medlem
carlpetersen73s avatar
Vad har de drabbade för känsla av vad detta kan handla om?
Citera
2015-01-06, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kanske därför aftondrakarna "släckt" ner.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Av kontraktet framgår det ju tydligt av organisationsnumret att man har att göra med en enskild firma. Det finns för helvete ingen enskild firma som anställer 100+ personer! Det är ju fullständigt vansinnigt. Dessutom kan man ju undra hur seriös en enskild firma är som felaktigt och motsägelsefullt kallar sig för aktiebolag (det är alltså två olika företagsformer, för er med huvan ovanpå kepsen). Redan på första raden på det där kontraktet ska varningsklockorna ringa med tinnitusframkallande volym. Sedan forsätter ju eländet i samma pappskalleanda, vilket redan har poängterats i tråden, med felaktig adress, tillsvidareanställning och provanställning samtidigt, osv.

Hur fan kan någon som redan har ett jobb gå på den där skiten och hur i helvete fick han/hon det jobbet?

Det kanske just var meningen, att få bort de slöaste knivarna från där de hade anställning, han fick betalt från deras arbetsgivare för att lura dem att säga upp sig själv
Citera
2015-01-06, 00:20
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Nej, av anställningskontraktet som finns länkas på flera ställen framgår org nr till ett aktiebolag. Det var först i ett senare skede som hans enskilda firma kom in i bilden.

Jag syftar på den här: http://i.imgur.com/feONvh8.jpg
Citera
2015-01-06, 00:25
Medlem
Ni som klagar på att det var en drömlön. Seriöst vilka jobb förutom taxi och städning ligger under 30 000 idag? Alla tjänar väl 35-40?, en kassörska lyfte väl 39 en bra månad.
Citera
2015-01-06, 00:28
Medlem
waggazees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimzet71
Har dessa något med detta att göra?

http://jobb.blocket.se/ledigt-jobb-i-kronoberg/StudentConsulting/Vill-du-jobba-extra-med-att-k%C3%B6ra-truck-/1174257

http://www.studentconsulting.com/se/lediga-jobb/vaxjo/studenter-med-truckkort-sokes-till-vaxjo-med-start-omgaende/24338
Nej. DHL.
Citera
2015-01-06, 00:28
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag syftar på den här: http://i.imgur.com/feONvh8.jpg

Och? 556974-7578 är ett aktiebolags nummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in