2015-01-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Jag vet inte om jag har missar hela poängen.. men om det inte ligger något lurt bakom, att han inte tjänat en krona så är det inte genialiskt. Jag får känslan av att någon har slösat bort en hel del tid för ingenting?
Han kanske har slagit vad med någon om att ha ett företag med 130 anställda innan 2014 var till ända.
Då kanske det är en vinnare ändå :-)
Citera
2015-01-05, 23:25
Medlem
Tilteds avatar
Allting kanske är ett stort jävla skämt, i samma stil som när arbetsförmedlingen i Stockholm kallade samtliga arbetslösa till jobbintervju, samtidigt. Det var ju hur roligt som helst så vi kanske har en copy cat!

:-)
Citera
2015-01-05, 23:26
Medlem
Passepartouts avatar
Kan det handla om identitetsstölder? Information om personnummer, bankkonton mm?
Citera
2015-01-05, 23:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Av kontraktet framgår det ju tydligt av organisationsnumret att man har att göra med en enskild firma. Det finns för helvete ingen enskild firma som anställer 100+ personer! Det är ju fullständigt vansinnigt. Dessutom kan man ju undra hur seriös en enskild firma är som felaktigt och motsägelsefullt kallar sig för aktiebolag (det är alltså två olika företagsformer, för er med huvan ovanpå kepsen). Redan på första raden på det där kontraktet ska varningsklockorna ringa med tinnitusframkallande volym. Sedan forsätter ju eländet i samma pappskalleanda, vilket redan har poängterats i tråden, med felaktig adress, tillsvidareanställning och provanställning samtidigt, osv.

Hur fan kan någon som redan har ett jobb gå på den där skiten och hur i helvete fick han/hon det jobbet?
Citera
2015-01-05, 23:44
Medlem
Jag tror att den eftersökte är en snubbe som lider av någonting och har väldigt lågt självförtroende som träffar på en söt tjej. Efter att ha börjat prata med henne och fått höra att hon är arbetssökande hittar han på att han i uppdrag för ett företag ska anlita x antal personer. Hon blir glad såklart och ringer runt till alla sina polare. Han sitter i skiten och rädd för att bli avslöjad som lögnare så skjuter han på det hela tills det blir ohållbart och försvinner.
I sin naivitet så tror han att han ska kunna hålla sig gömd tills det hela går över alternativt så hör vi om ett självmord inom tre veckor.
Citera
2015-01-05, 23:46
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Av kontraktet framgår det ju tydligt av organisationsnumret att man har att göra med en enskild firma. Det finns för helvete ingen enskild firma som anställer 100+ personer! Det är ju fullständigt vansinnigt. Dessutom kan man ju undra hur seriös en enskild firma är som felaktigt och motsägelsefullt kallar sig för aktiebolag (det är alltså två olika företagsformer, för er med huvan ovanpå kepsen). Redan på första raden på det där kontraktet ska varningsklockorna ringa med tinnitusframkallande volym. Sedan forsätter ju eländet i samma pappskalleanda, vilket redan har poängterats i tråden, med felaktig adress, tillsvidareanställning och provanställning samtidigt, osv.

Hur fan kan någon som redan har ett jobb gå på den där skiten och hur i helvete fick han/hon det jobbet?

Nej, av anställningskontraktet som finns länkas på flera ställen framgår org nr till ett aktiebolag. Det var först i ett senare skede som hans enskilda firma kom in i bilden.
Senast redigerad av Hedobald.Braxen 2015-01-05 kl. 23:48.
Citera
2015-01-05, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Kan det handla om identitetsstölder? Information om personnummer, bankkonton mm?

Det är nog inte en dum gissning faktiskt.

Har läst igenom det mesta av tråden men kanske missat, är det verifierat att ingen fått betala för truckutbildning eller haft andra utlägg ?
Citera
2015-01-05, 23:56
Medlem
Toolmans avatar
En vild gissning. De har blivit utlovad truckkort utan att gå utbildning. Betala x antal kronor så fås truckkortet utan insats med garanterat arbete.
Denna delaktighet i en scam har gjort att alla har hållit en låg profil och inte pratat mycket om det utlovade jobben.

Det går inte att lura en ärlig man.
Citera
2015-01-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout

Med viss tveksamhet till valet av målgrupp med tanke på deras ekonomi och kreditvärdighet då
Citera
2015-01-05, 23:58
Medlem
Jag känner som jag än så länge vet är en handfull som tråkigt nog gått på den här bluffen.
Det jag vet är;

Av de här 130 personerna så är det flera som lämnat fasta jobb, eller annan form av anställningar för att jobba för J*ns. Det är alltså inte arbetslösa desperata idioter som folk här inne verkar tro att alla varit.

J*ns har träffat alla dessa och har varit väldigt trovärdig och haft svar på allt. De första 3-4 månaderna fram till mars/april skulle lagret byggas upp och därefter skulle allt vara igång ordentligt. Fram till dess skulle arbete ske 7-16 och därefter skulle det övergå till skiftarbete.
Aktiebolaget som nämns har enligt J*ns varit vilande men skulle dras igång idag den 5/1 igen.

J*ns sa till en av mina vänner att kontrakt med Alwex var skrivit på 3 år, och min vän gick på detta då en i hans familj redan jobbat för J*ns på det sk företaget ett kortare tag (nystartat ju) och han var nöjd och hade fått till ett bra avtal. Han har dock blivit utan lön för de veckor han jobbat, bland annat med målning och uppfräschning av lokaler m.m.

Av de 5 jag känner har alla blivit anställda under december månad och alltså inte för 3 månader sen. Alla de 5 har truck-kort och/eller utbildning inom lager samt erfarenhet av lagerarbete. De har alltså inte fått några truck-kort betalda.

Djungeltelegrafen har spridit detta och det har inte varit ute någon annons. J*ns har velat ha tips på bra personer att anställa och har fått detta av de som först blivit anställda. Enligt J*ns har det varit sånt tryck från folk som vill jobba där, och sen så otroligt mycket att göra att han varit på väg att gått in i väggen. Detta har han sagt till en av mina vänner som haft tät kontakt med J*ns både någon vecka innan han blev anställd och efter. Samma vän fick ganska mycket påtryckningar om att ta jobbet av J*ns och sa upp sig från en fast anställning han haft i flera år. J*ns har pratat mycket om rekommendationer från andra när han anställt och CV verkar ha varit mindre viktigt.
Min vän fick höra mycket om att "är du så bra som jag fått höra så får du .... etc etc".

Tanken har varit att ha flera arbetslag om 5 personer + "arbetsledare". Åtminstone någon av dessa arbetsledare har blivit lovad tjänstebil.

Kontoret skulle finnas i samma byggnad som Euromaster håller till i, i Växjö. MNT Transport höll till i lokalerna tidigare. Enligt J*ns hade han fått ett väldigt bra avtal på detta med (galet) låg hyra. Lite osäker på om någon faktiskt träffat J*ns i de lokalerna. Kan vara de lokalerna som min väns bror har arbetat i för att fräscha upp.

J*ns har haft bra kontakt med framför allt en av mina vänner och verkat väldigt trovärdig. Han har som sagt haft svar på allt.
Citera
2015-01-06, 00:00
Medlem
Uttalande från Arbetsförmedlingen (som tidigare vägrat säga något, med hänvisning till sekretess):

– Företaget Jusab är inget som vi tidigare har haft en relation till, säger chefen Peter Andersson.

Okänt företag för ArbetsförmedlingenOkänt företag för Arbetsförmedlingen
Citera
2015-01-06, 00:02
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetu

Av de här 130 personerna så är det flera som lämnat fasta jobb, eller annan form av anställningar för att jobba för J*ns. Det är alltså inte arbetslösa desperata idioter som folk här inne verkar tro att alla varit.

Bara stryka "arbetslösa" så stämmer det alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in